• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil 2.

F

F.d. 4853

Guest
Vi har en Fiat Adriatik 660SL 2005, som vi har tänkt att höja totalvikten på till 3850 kg,
samt omtypa till personbil 2. Jag var till bilprovningen för att höra efter hur det skulle gå till. Ett intyg från generalagenten att bilen fick belasts med 350 kg till, samt en ny typskylt med den högre vikten på. Tog kontakt med Italienska Bil AB i Uppsala för att beställa intyg ock skylt. Ett intyg gick bra ett få men en ny skylt gick inte att få. Enligt en Karlsson på Italienska Bil skrev inte Fiat ut någon ny skylt på bilar som var inregistrerade efter 2005 12 31. Har någonav medlemmarna råkat ut för samma problem. Tips på om det går att göra på något annat sätt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Personbil 2.

Hej, Kurt E.

Vi har oxå en Adria - en Vision som omtypades av Adria i Tenhult till 3850 kg.

Om jag förstått det hela rätt så skall du inte kontakta Fiat i Uppsala för detta med generalagenter finns inte längre i samband med EU.

Tala direkt med Adria, för det är väl Adria som är importören och inte Olssons i Uppsala.
Jag har varit i kontakt med Olssons i samband med en garantifråga på vår förra husbil - en Fiat Maxi Ducato, och det var ingen upplyftande kontakt kan jag säga.
icon13.gif

Mitt senaste samtal var med marknadschefen där som lovade återkomma, men hörde aldrig av sig.

Mvh
DS
icon7.gif

 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Ett alternativ är att du ringer AL-KO kober och pratar med Per Åkerblom.
Trevlig och hjälpsam. Vet att han ordnar typskylt.
Har kollat det för egen räkning men avvaktar själv omtypning ett tag.

Håkan J
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Personbil 2.

Riskfyllt att typa om??

Hur är det om man tex missar en hastighetsskylt och blir av med körkortet.
Man får då ett nytt efter att ha väntat stipulerad tid. Detta nya körkort, för man köra PB2 med det?

Hälsningar Kalle
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

:wub: Nix!!!!:wub:

Nytaget kort efter -96 gäller ej. Tror det är juni -96.


Mvh Håkan J
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Personbil 2.

Yepp, 1 juli 1996, där går (tills vidare) gränsen. Det körkort man får tillbaka efter en indragen period, räknas som nytaget. Det gäller alltså att vara försiktig. Hälsn/AndersW
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Personbil 2.

Samme problemet det er i Sverige nå for Husbilfolket har vi også hatt i Norge. Selv synes jeg det ble løst på en grei måte og det var fordi myndighetene skjønte vel hvor galt det var. Slik at alle husbiler i Norge er personbiler, de vognkortene som det fremdeles står lastebil i kan byttes inn i nye som det står campingbil/personbil og det er uansett vekt på campingbilen. http://www.norskcaravanclub.no/article.asp?NId=1295&A=0 Praktisk har det ikke så stor betydning i alle land når bilen er over 3,5t fordi mange land har der grensen for lastebil, men i trafikkreglene står det ikke lastebil, men motorvogn og dermed gjelder reglene for personbilen allikevel. I Norge har ingen motorvogn over 3,5t lov og kjøre fortere enn 80km selv om fartsgrensen er høyere ( http://www.oktrafikkskole.no/Bilder%20oskar%20og%20kjell/trafikkregler.pdf se § 13) dette gjelder også flere andre land. Slik at det er viktig å kjenne til trafikkreglene i de land man kjører.
Har man husbil i Norge som er over 3,5t må man ha førerkort C1 eller C for å føre den og det må man vel i Sverige og de andre EU landene også? http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx Her går det jo på vekt og ikke på kjøretøytype? I Norge var det også mange personer som hadde tatt personbil serfikat tidligere og da var grensen for lastebil 7,5t (Klasse 2 gjalt tunge kjøretøy, buss og last) Slik at alle personer i Norge som hadde tatt førerkort når grensen var 7,5t fikk automatisk C1 i førerkortet når de skulle få det nye EU førerkortet på størrelse med et kridittkort. Det ble sagt at man kunne ikke kjøre i EU med de gamle førerkortene ( Klasse 1, klasse 2, Klasse 3 .......De måtte byttes ut i Klasse A, Klasse B, Klasse C .......) Det må jo være noe liknende som er i Sverige? Det står jo på siden til VV at klasse B er motorvogn personbil/lastebil opptil 3,5t, hvordan kan man da føre et kjøretøy på over 3,5t? Er det tatt tidligere når grensen var høyere må det vel kunne føres inn i et nytt førerkort på samme måte som de gjorde i Norge? Har man B førerkort i andre EU land er vel også grensen 3,5t og man kan vel da ikke føre et kjøretøy på f.eks. 4,5t? Det er mye og holde orden på og det er mange regler som gjelder, men jeg har dessverre litt problemer med å forstå problemet. Kan noen oppdatere meg? Sikkert mange som mener at dette bør ikke en Normann blande seg i, men jeg er interesert i dette og når jeg kjører i Sverige gjelder jo de svenske trafikkreglene også for meg og er fartsgrensene i Sverige forskjellige fra Norge med hensyn til tolkning av skiltene er det greit at jeg vet det. Kan en husbil på 5t kjøre det som er fartsgrensen på veien? o.s.v. Forøvrig er jo fartsgrenser forskjellige fra land til land, slik at er husbilen under 3,5t ungår jo man mange feller med hensyn til tolkning av reglene, fordi da er man personbil. Håper for all del dette ikke sees på som å skape enda større problemer av noe som allerede er et stort problem for noen. Snarere tvert imot er det et forsøk på å klargjøre det litt og håper jeg har lykkes sånn ca. med det.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Personbil 2.

Hej Tor H!
Om Du går in på Vägverkets hemsida http://www.vv.se och där skriver "hastighetstablå" (utan citationstecken) i deras sökruta kommer Du till en pdf-fil med hela tablån. Högst upp står där angivet vilka bestämmelser som gäller för Pb I och Pb II: De skall följa för vägen gällande bestämmelser och det finns ingen viktgräns angiven. Hälsn/AndersW
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Personbil 2.

Hei AndersW
Takker for svar, men jeg oppfattes vel som og være i det gale hjørne nå og spør eller setter et spørsmålstegn til?
Er ikke sikker på at det gjelder for personbiler over 3,5t og at de 3,5t som angis her bare gjelder busser. http://www.vv.se/filer/2676/Hastighetstablå%202006%2009.pdf

Her ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K9P1S2 ) står det sitat "18 a § Personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn, som dras av sådant fordon, skall vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december-den 31 mars när vinterväglag råder." Da betyr vel det at Husbiler skal ha vinterdekk når de er PB II selv om de er over 3,5t? eller er det bare busser som det gjelder her og?
Her i forumet hevder enkelte at det trenger de ikke http://www.husbilsklubben.se/forums/showthread.php?t=17861

Man kan da ikke hoppe mellom reglene til det som passer en selv best? Vi har mye av den samme problematikken i Norge også, men på andre felt enn dette når det gjelder husbiler og man får ofte forskjellige svar avhengig av hvem man spør. Vegdirektoratet er ankeinstans i slike saker i Norge, derfor er det lurt og spørre dem først slik at da er svaret det mest korrekt.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Personbil 2.

Ja Du Tor,
Det här med lagregler, övergångsbestämmelser och brist på samordning mellan olika lagrum är ett litet elände. Jag tycker inte alls att Du hamnat i "galet hörn" när Du återkommer med frågor. Det är ju bara den som frågar som kan få något svar. Vad gäller hastighetsreglerna är jag helt säker på att farten för Personbil Klass II är "fri" dvs den skall anpassas till vägens bestämmelser. 3,5 ton på den första raden i tablån avser endast bussar. Det finns bussar med en totalvikt under 3,5 ton. De tyngre bussarna återkommer som Du säkert sett längre ned i tablån. Hade Personbil Klass II haft en viktrelaterad hastighetsbegränsning, skulle denna också återfunnits längre ned i tablån. Nu gör den inte det och - voilà - ingen begränsning. När det gäller vinterdäck är frågan lite mera tveksam. Det är där jag tror att man inte tagit hänsyn till att vi idag har två klasser för personbilar. Min avancerade gissning är att konsekvensen av den formulering Du hänvisar till är att personbil - oavsett klass - skall ha vinterdäck under den angivna tidsperioden; om vinterväglag råder. Jag tror inte det håller att hävda undantag för Personbil Klass II eftersom man inte kan åberopa något lagrum. Jag har arbetat inom polisen i 25 år men övergick för 20 år sedan till näringslivet. Jag har därför en del erfarenhet från "polisiär juridik", dock inte speciellt den som gäller trafiken. Hälsn/AndersW
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Personbil 2.

Hei igjen AndersW
Takker for svar og jeg er enig med forklaringen din med hensyn til hastigheten, men jeg fortsetter å lure. Kap 4 § 20
http://www.notisum.se/index2.asp?iP...85&top=2&sTemplate=/template/sok.asp?DokTyp=1 Ser jo også ut som det ikke er noen begrensninger på PB II om man har en tilhenger siden det bare gjelder motorfordon klasse I. Kan virke som de svenske myndighetene har laget et problem ved å innføre denne PB II, men utenfor Sverige er det ofte omtalt som motorfordon og da gjelder jo de reglene for svenskene også? Slik at problemet er vel bare lokalt i Sverige og der burde det vel ikke være noe problem?
Det står jo klart også her http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx at man må ha klasse C for å kjøre personbil over 3,5t Så at man kan kjøre personbil over 3,5t i Sverige med et B førerkort skjønner ikke jeg?
Får håpe de svenske myndighetene er like smidige som de norske myndighetene så de gir de førerene som tok førerkortet tidligere at de får C1 automatisk når Sverige innfører klasse C1 og D1. Førere med nye førerkort kan vel ikke føre husbil over 3,5t på B førerkort?
Jeg skal gi meg nå og takker igjen for at du ville svare meg. Emnet er vansklig og det blir jo heller ikke noe enklere når det praktiseres forskjellig i de forskjellige land. Så det er mye vi bobilførere skal holde orden på når vi beveger oss over landegrenser.
Ha en fin kveld.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Personbil 2.

Det är trevligt att diskutera med Dig Tor men jag är enig med Dig att vi kanske inte ska hålla på i evighet. Avslutningsvis vill jag bara förklara varför ett B-kort gäller för personbil klass II som väger mera än 3,5 ton. Före den 1 juli 1996 gällde B-kort för personbil (utan angiven maximal totalvikt) och efter den 1 juli '96 för personbil med en totalvikt på högst 3,5 ton. På "svenskt" manér har vi nu en s k övergångsbestämmelse som innebär att vi med körkort från tiden före förändringen inte skall bli lidande. Du kan ju tänka Dig själv situationen när Du plötsligt inte längre får köra en bil som Du kört i kanske 20 år. Hälsn och go tur!/AndersW
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Personbil 2.

Hei AndersW
Takk for at du har delt din kunnskap med meg (og forhåpentlig noen flere) selv har lært mye og forstår at det fremdeles er mye og lære/holde orden på.
Håper virkelig svenske myndigheter gir de som har tatt førerkort før 1 juli 96, C1 førerkort automatisk når det innføres i Sverige, så burde det være et problem mindre.
Ha en fortrefflig bobilsesong, kansje en treffes.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Jag tittade lite på VV hemsida och kom in på körkortsbehörigheter. Där står om B-körkort och Personbil typ II över 3,5 ton:
B-behörighet som utfärdats före den 1 juli 1996 gav även rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum. Om denna övergångsbestämmelse till körkortslagen ger rätt att köra personbil klass II avgörs inte av Vägverket utan av rättstillämpande myndigheter (åklagare/domstol).

Har någon sådan rättstillämning gjorts? Lite konstigt skrivet eftersom sidan skulle vara uppdaterad 2007-06-20 och då borde väl en eventuell rättstillämpning kommit med? Eller finns det någon här som känner till någon rättstillämpning?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Personbil 2.

Jag tror inte att övergångsbestämmelsen prövats juridiskt ännu. För denna prövning står åklagare och/eller domstol men för att frågan överhuvudtaget skall hamna där krävs att en rapport skrivs av en polisman på fältet. Vi är många som med spänt intresse väntar på det första fallet. Du kan nog vara rätt säker på att det kommer att avhandlas här när det väl har hänt, Michael. Hälsn/AndersW
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Jag har för mig att jag någonstans har sett en länk till de svenska bestämmelserna beträffande tillstånd att få köra husbil med totalvikt över 3500 kg med B-körkort taget före 1996. Detta var översatt till flera språk och skulle ju vara perfekt att ta med sig utskrivet och visa upp vid behov. Men nu har jag letat överallt och inte kunnat hitta detta. Vet någon var den länken finns?
 

traveller

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
1352
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Blir lite konfunderad här. Detta är ju en köpsite där det finns allt möjligt beträffande kommunikationer. Jag hade fattat det som att man bara kunde ladda ner Sveriges bestämmelser översatta till olika språk. Jag kan väl tänka mig att betala något men knappast 40 euro/språk.....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Personbil 2.

Du kan ju ladda ner pdf-översättningarna för de språk du eventuellt kommer att behöva. De är gratis. Titta bara lite längre ner på sidan. En bok för 40Euro och 1,1 kg är ju inte så lockande att släpa omkring på.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 209

Guest
Sv: Personbil 2.

Kompletterade mitt körkort i mars 2007 så att jag har BE-behörighet. Hade tidigare B sedan 1956. Innebär det att de gamla viktreglerna inte gäller för min del? Gamla B-behörigheten är ju inte ändrad. E har tillkommit.
 
Toppen