Kjelle L
HBK Medlem
Finns det plats för några positiva nyheter dessa dagar? Om så notera då följande:
Jag har eget elektroniklabb och 50 års erfarenhet av att konstruera switchade kraftaggregat för både industri och flygburna applikationer. Familjen har nyligen inköpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670L och jag blev därför mycket intresserad av att testa Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S som kombinerar en boost DC/DC-omvandlare med en solcellsregulator enligt MPPT-metoden.
Yrkesskada som man är så demonterade jag aggregatet för att kontrollera designen och blev ordentligt överraskad på kuppen. Topp-nivå! Den senaste tekniken både gällande elektrisk design och mekaniskt utförande. Allt är ytmonterat inklusive två step-up drosslar. Man använder aktiva fly-back dioder för hög verkningsgrad och allt är elegant utformat på kretskortet.
En sak har bekymrat folk på nätet och det är spänningståligheten på PV+ ingången dvs solcellens Voc- spänning. Många 12V solcellspaket ger faktiskt tomgångspänningar på 26-28V vid öppen krets så oron är givetvis fullt befogat då Renogy anger 25V som maxspänning på PV+ ingången.
En kontroll visar dock att designen är gjord med 3 st 30V, 100A supermoderna och avalanche-ratade mosfet-transistorer parallellmonterade. Det finns dessutom en 600W transientdiod som extra skydd mot överspänning på PV+. Jag testade aggregatet med 30VDC på PV+-ingången utan att få några krypströmmar eller andra tecken på problem. Modulen slår ifrån solcellsladdningen helt vid 25,5V vilket jag tycker är fullt ok. Behöver bohusdelsbatteriet eller bilbatteriet fortfarande laddning så hamnar aldrig spänningen över 25V då 12V-solcellernas kapacitet avtar snabbt vid dessa spänningsnivåer.
Renogy har intagit en mycket konservativ attityd i produktspecifikationen vilket tyder på klass. Tycker dock att man kunde ha sträckt sig till att säga att utrustningen arbetar upp till 25VDC men är överspänningsskyddad upp till 30VDC på PV+ ingången.
Utrustningen levererar enligt Regonys specifikation och ger därmed optimalt nyttjande av din husbils energikällor. Passar en stor installation med upp till 600W solceller såväl som en liten installation som min HB med bara 140W. Man behöver ingen kringutrustning vilket är enormt befriande…
Utrustningen arbetar enligt följande principer.
Jag har eget elektroniklabb och 50 års erfarenhet av att konstruera switchade kraftaggregat för både industri och flygburna applikationer. Familjen har nyligen inköpt en 2020 Adria Matrix Supreme 670L och jag blev därför mycket intresserad av att testa Renogys 50A DC-DC Battery Charger DCC50S som kombinerar en boost DC/DC-omvandlare med en solcellsregulator enligt MPPT-metoden.
Yrkesskada som man är så demonterade jag aggregatet för att kontrollera designen och blev ordentligt överraskad på kuppen. Topp-nivå! Den senaste tekniken både gällande elektrisk design och mekaniskt utförande. Allt är ytmonterat inklusive två step-up drosslar. Man använder aktiva fly-back dioder för hög verkningsgrad och allt är elegant utformat på kretskortet.
En sak har bekymrat folk på nätet och det är spänningståligheten på PV+ ingången dvs solcellens Voc- spänning. Många 12V solcellspaket ger faktiskt tomgångspänningar på 26-28V vid öppen krets så oron är givetvis fullt befogat då Renogy anger 25V som maxspänning på PV+ ingången.
En kontroll visar dock att designen är gjord med 3 st 30V, 100A supermoderna och avalanche-ratade mosfet-transistorer parallellmonterade. Det finns dessutom en 600W transientdiod som extra skydd mot överspänning på PV+. Jag testade aggregatet med 30VDC på PV+-ingången utan att få några krypströmmar eller andra tecken på problem. Modulen slår ifrån solcellsladdningen helt vid 25,5V vilket jag tycker är fullt ok. Behöver bohusdelsbatteriet eller bilbatteriet fortfarande laddning så hamnar aldrig spänningen över 25V då 12V-solcellernas kapacitet avtar snabbt vid dessa spänningsnivåer.
Renogy har intagit en mycket konservativ attityd i produktspecifikationen vilket tyder på klass. Tycker dock att man kunde ha sträckt sig till att säga att utrustningen arbetar upp till 25VDC men är överspänningsskyddad upp till 30VDC på PV+ ingången.
Utrustningen levererar enligt Regonys specifikation och ger därmed optimalt nyttjande av din husbils energikällor. Passar en stor installation med upp till 600W solceller såväl som en liten installation som min HB med bara 140W. Man behöver ingen kringutrustning vilket är enormt befriande…
Utrustningen arbetar enligt följande principer.
- Solcellsregulatorn, som har en strömgräns på max 50A, matar i första hand bodelsbatteriets last. Regulatorn laddar därutöver batteriet så länge den totala strömmen genom regulatorn inte överstiger 50A. Notera att solcellerna behöver bara ge 40A vid 18V för att strömmen till batteriet vid 13,5V skall bli 50A då solcellsregulatorn är en Buck-converter med hög verkningsgrad.
- Solcellerna övergår till att ladda bilbatteriet, max 25A, när bodelsbattriet är fulladdat och bilbatteriets spänning ligger under 12,7V. Laddningen upphör vid 13,2V
- Solcellsregulatorn arbetar givetvis även när du kör vilket avlastar bilgeneratorn och sänker bränsleförbrukningen.
- OBS notera. Det finns inget drifttillstånd i Renogys produkt som kan utlösa överspänningsskyddet i ett litiumbatteri med inbyggt BMS-övervakning!