• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter eller dyl.

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Hej alla.

Har just läst informationen från ADAC, tyvärr framkom att min FIAT 91 inte kan utrustas med partickelfilter och få en plakette. Men man kan utrusta deden ändå för miljöns skull.

Informationen är så viktig för husbilister att den borde översättas till Svenska.
Någon duktig på Tyska i Husbilsklubben?

Jägarn :snowman-3-icon:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Ni som går i tankar om att eftermontera Partikelfilter och tittar på utvecklingen i Tyskland, ni skall nog lugna er.
Man har under en period givit statliga bidrag i form av skattesänkninger för de som efter monterat sådana filter.

Nu visar det sig att stora delar av dessa filter är helt verkningslösa eller med bara en liten effekt.

Russfilterskandal = Partikel filter skandal på svenska.

Det har nu i en månads tid varit jätterubriker i alla media och i regeringen om detta.

Om ni söker på Rußfilterskandal på Google så får man mer än 54.000 träffar, vilket säger en hel del om omfattningen.

// Roland
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 673

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

I denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t21682/ gjorde Lasse-Hymer ett inlägg med en bild från tysk tidning. Där ser man en del gamla bilar. (t.ex. in egen Skorven, eller i alla fall en tvilling till den...). Röd plakett finns det tydligen chans på i alla fall, men har inte försökt sätta mig in närmare i detta då jag inte reser i Tyskland. med någon sorts Euro II-klassnings som kanske någon känner till mer om.
 
Senast redigerad av en moderator:
G

Göran T625

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Jo en EUII skall kunna få en röd plakett enligt ADAC 19.02.3000

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Rolandn;

Till slut har regeringen med verkstäder och diverse intresseföreningar gett med sig och alla berörda bilägare till verkningslösa katalysatorer får kostnadsfritt byta ut dessa .
Ca 40.000 bilägare är berörda, och de som inte byter ut sina katalysatorer, får trots detta ändå behålla den reducerade summan de tidigare fick på ca 335 euro.
Något av kontentan av Russfilterskandalen.

//Werner
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Denna fråga är ju jätteviktig och måste undersökas i vilken omfattning den redan gäller eller snart ska gälla / harmoniseras i Sverige resp hela EU.

Länken i Kicki och Bengts inlägg ovan om Svenska miljözoner visar ju viss samstämmighet med de tyska föreskrifterna.

Jag tror - obs - ändå, att de flesta europeiska husbilarna med dieselmotorer av senare årsmodeller klarar utsläppskraven i Tyskland även om de inte har särskilt partikelfilter.
Men jag inväntar exakt svar på den frågan rörande min bil.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Lustigt att nu börjar debaten om partikelfilter och miljözoner så fort andra länder börjar införa såna bästmelser.Om jag inte har fel så har såna krav införts i våra städer för länge sedan..bland annat i Göteborg.Inte att undra på att många gammla husbilar typ MB har i närmaste försvunnit vrån vägar.:santa1:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Håkan J,

I Nederländerna har dom redan börjat samtala på hög nivå att man blir tvunget att installera ett så kallad rotfilter som filterar dom allra finaste smuts partiklorna. Rotfilter ska förnyas varje år och kommer konsumenten att kosta ca € 500 :mad: :confused:. Det värst drabbade husbilerna kommer att vara dom Amerikanska, dom kommer som det låter nu försvinna helt p.g.a att dom inte vill medverka att rensa pollution. Vad ska dom hitta på näst för att få in pengar ?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Med risk för att än en gång bli betraktad, av vissa, som en som "bara tackar och bugar" för alla nya bestämmelser och pålagor som myndigheterna i Sverige och andra länder inför, så vill jag ändå säga följande: Var och en som kan tillföra fakta eller avföra sakliga fel, har både rätt och viss skyldighet att framföra sådant, i de rätta kanalerna.

Rätt att diskutera och tycka har alla, men allmänt och överdrivet gnäll och s k lustigheter över de nya villkoren förändrar sällan någonting i positiv riktning.

HBK har ju en mycket viktig roll i frågor av denna typ; att medverka till inhämtning och spridning av den information som finns tillgänglig. Saklig debatt kring de ofta ganska komplicerade saker det rör sig om och konsekvenserna är naturligtvis också viktig.

Men, var och en som vill och tänker resa runt med t ex husbil, måste känna till / ta reda på de bestämmelserna som gäller där man gör det. Man kan ju aldrig försvara sig med, att man inte visste.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Lustigt att nu börjar debaten om partikelfilter och miljözoner så fort andra länder börjar införa såna bästmelser.Om jag inte har fel så har såna krav införts i våra städer för länge sedan..bland annat i Göteborg.Inte att undra på att många gammla husbilar typ MB har i närmaste försvunnit vrån vägar.:santa1:
Sant så sant,men då lät det så här.En artikel från 2005.
Svenska miljözoner bryter mot EU-regler



Svenska miljözoner bryter mot EU–regler
De miljözoner som finns i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm bryter mot EUs regler om fri rörlighet för varor och tjänster, anser EU–kommissionen. Näringsdepartementet lovar att lagen ska EU–anpassas.
Inom de så kallade miljözonerna får man inte köra dieselbussar som väger mer än 3,5 ton eller tunga dieseldrivna lastbilar äldre än åtta år. I Göteborg, som är en föregångare på området, infördes en zon som omfattar de centrala delarna av staden redan 1996.
Miljözonerna finns i dag i innerstäderna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund och anses vara ett bra instrument för att minska utsläppen från den tunga trafiken. I Göteborg diskuterar man nu en utökning av zonen, ett förslag som förmodligen kommer att klubbas igenom under året.
EU–kommissionen, som sedan år 2002 stödjer projekt med miljözoner inom EU med 500 miljoner kronor, anser att de svenska reglerna försvårar importen av utländska lastbilar, och hotar att dra Sverige inför EG–domstolen om inte reglerna ändras.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Easy rider,
observera att det gäller tunga dieseldrivna fordon (= inkl Pb 2 > 3,5 ton) i SVERIGE, from 1/1 2007, alltså inte begränsat bara till tunga lastbilar.

Fakta/officielle myndighetsbeslut i frågan finns att läsa i "inlägg 19 ovan", dessa beslut bygger på i Sverige fattade beslut och är redan gällande för oss alla.
Vi behöver inte göra detta krångligare än vad det är!
/ Hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Visst skall man inte göra krångligare än vad det är.Och specielt skall man inte vara rädd att åka utomlands...det är alltid tydligt skyltad och är man observant på andra skyltar så varför skall man inte observera då såna miljöskyltar svårare än så behöver det inte vara.
Hälsningar från Europa resenär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Det är min uppfattning, att det tjänar husbilsfolket bäst på sikt om vi är lyhörda för bestämmelser från myndigheternas sida, både här hemma i Sverige och utomlands, och gör det bästa av situationen. I synnerhet när det gäller att inte fortsätta att skita ner vår värld ännu mer.

Att göra motsatsen och försöka kryssa runt de nya bestämmelserna kan kanske kortsiktigt ge en vinst mätt i pengar, men samvetet får sig nog en törn.

Någon sa´: .....till sist blev mitt samvete så sjukt att det dog, och efter det blev det litet lättare att leva!!!!
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Hej alla.

Har just pratat med vägverket om parikelfilter, dom känner till den så kallade russfilterskandalen i Tyskland.
Vägverket har för närvarande ing planer på nya bestämmelser eller införande av märkning typ Röd Gul Grön plakette som i Tyskland.
Med andra ord vill man köra in i umvelsone i Tyklan får man själv besöka TUV mf.
för att få en plakette, detta om det är en nyare bil som kan bli gokänd.

Jälv får jag väl stanna på någon ställplaz utanför och ta bussen in till staden.

Jägarn :snowman-2-icon:
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

En sammanfattande översättning av ADAC´s dokument 19.02.3000 ligger nu färdig här hos mig. Hur/var lägger man ut den här på forumet. Det handlar om 2 A4-sidor.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.782
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Motormännen har börjat rota i problematiken, de hoppas på auktorisation för att få sälja plaketter till svenska fordon.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter eller dyl.

”Plakette på Tyska” betyder rent översatt liksom på Svenska (enligt Svensk ordlista) en ”graverad metallplatta eller medalj”!

Eftersom tyskan saknar ord för vårt ord ”dekal” (= existerar inte som ord på tyska), tyskan använder ordet ”Plakette” i en vidare användning än vi i Sverige. ”Plakette” i denna bemärkelse innebär ”dekal eller klistermärke”.
/Mvh, Kicki 333
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.160
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Lägg upp den som bifogad fil här så flyttar vi rätt den eller maila till någon i HBK Web.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Partikelfilter eller dyl.

Här kommer utlovad översättning av ADAC´s information kring frågan om partikelfilter.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Bilagor

  • Miljöplakett 1.doc
    31 KB · Visningar: 117
  • Miljöplakett 2.doc
    33 KB · Visningar: 94
Toppen