• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsförbud

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsförbud

Hej En sak som jag har provat är att ringa Turistbyrån dit man skall de, brukar tala om var plats finnes för husbilen På så sätt för de det vidare i sin tur till styrande i komunenen Påverkan är bra. Häls/ Björn

F

F.d. 53358

Guest

Städer och samhällen får bestämma sig. Vill man ha in husbilarna i centrum eller inte. Vill man inte vore det lämpligt att sätta upp en skylt om detta så man vet att man inte är välkommen. Då kan man fortsätta till nästa stad utan att väcka ont blod och där är man kanske välkommen och spenderar någon eller några tusenlappar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Städer och samhällen får bestämma sig. Vill man ha in husbilarna i centrum eller inte. Vill man inte vore det lämpligt att sätta upp en skylt om detta så man vet att man inte är välkommen. Då kan man fortsätta till nästa stad utan att väcka ont blod och där är man kanske välkommen och spenderar någon eller några tusenlappar.

Nu låter det som att du hävdar att man inte får besöka Vänersborg med husbil. Ditt klipp handlade om parkering kvällar och helger.

aake

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Jag bor ju i Vänersborg och upplever inte vår stad som husbilsfientlig. Som någon skrev så finns det en central ställplats, och om man inte känner för detta så finns det gott om plats på de platser som någon beskrev, sanden holmängen osv. Om jag inte minns fel finns det någon ställplats här i vår lista också. Man är ju inte så bra på platser där man bor.

F

F.d. 25023

Guest

Idag fick jag tidningen TTELA, när jag läser i denna får jag se att husbilar inte är välkomna i Vänersborg, åtminstone inte om de väger mer än 3500kg.
Jag förstår inte hur ena kontoret jobbar för att främja turismen och den andra gör allt för att hindra densamma. På detta viset har ju i och för sig alla arbete.

Visa bilaga 82323

Blir vanligare och vanligare i Europa. Säkert också i Sverige.

Dags att fundera... Är inte en bil registrerad för mindre än 3500 kg att föredra? Det finns massor med andra skäl för det.

En som har redan downsizad
jyrki

F

F.d. 53358

Guest

Jag har funderat lite hur ev. böter ska utfärdas.
Min husbil är registrerad för 3850 kg beroende på lastvikten, Ritva är handikappad och vi har med oss en permobil som väger 145 kg. Många likadana bilar är registrerade 3,5 ton. De som ska utfärda böter måste ha tillgång till fordonsregistret, för att rätt bil ska bli bötfälld. Två exakt likadana bilar kan ha olika bruttovikt.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Malmö har ett liknande förbud mot parkering över 3,5 ton men tillämpningen av detta förbud är obefintlig.
Verkar enbart användas för att hålla borta långtradare från de centrala delarna.
Har under flera år parkerat utan problem på många ställen i centrala delarna av Malmö med husbilen som är över 3,5 ton.
Så man ska nog inte överdriva betydelsen av sådana förbud utan de tillämpas nog bara när det uppstår problem.

F

F.d. 53358

Guest

Jag är väl lite konstig. Jag trodda regler var till för att följas. I denna tråden har jag förstått, att lagar och regler är en rekommendation, som man kan följa eller strunta i, beroende på hur man ser på den för tillfället. Om jag inte känner mig välkommen, så trotsar jag inte detta utan åker vidare. Det blir ändå inget roligt om man ska se sig över axeln.
Ha en trevlig helg för det ska Ritva o jag ha.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det finns många av dessa lokala kommunala sk. lagar som inte håller när de prövas i domstol.
Jag använder sunda förnuftet och har inte behövt betala några böter under de 15 år vi åkt med husbil året runt.
Låt bli att provocera så kan man även parkera på de finaste ställen utanför turistsäsongen.

F

F.d. 25200

Guest

Jag undrar varför många verkar att tycka, om man äger/kör husbil så ska vi ha en gräddfil till centrum av alla städer. Där ska dessutom finnas en välordnad parkeringsplats med alla möjliga faciliteter. Den ska helst vara gratis också för vi ju lagt alla pengar på att köpa en stor och dyr husbil.
Varför inte bara följa den skyltning som fins så uppstår förmodligen inga problem. Det har jag provat och det brukar funka bra.

Med vänlig hälsning,
Stig

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Tråden har vacklat mellan P-förbud kvällar och helger och totalförbud. Jag är nöjd om jag kan köra in till stadscentrum och uträtta mina ärenden som övriga trafikanter och det tycker jag inte är krav på "gräddfil". Min husbil är visserligen tung och hög, men inte längre än att den ryms på en P-ruta.
Att övernatta inne i stadsmiljön känns inte alls frestande.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

stig.a

Vi hade ett fritidshus i skärgården norr om Mellerud till för några år sedan och parkering var helt avgiftsfri I Mellerud och fri med P-skiva i Vänersborg, oberoende av om vi körde med personbil, min lätta lastbil (pick-up) eller med husbil.

Sannolikt skulle det kosta mer än det smakar för dessa kommuner att införa avgifter (med betalningssystem och kontroller) för endast någon viss typ av bil om det nu är detta du förespråkar.

aake

F

F.d. 25200

Guest

stig.a

Vi hade ett fritidshus i skärgården norr om Mellerud till för några år sedan och parkering var helt avgiftsfri I Mellerud och fri med P-skiva i Vänersborg, oberoende av om vi körde med personbil, min lätta lastbil (pick-up) eller med husbil.

Sannolikt skulle det kosta mer än det smakar för dessa kommuner att införa avgifter (med betalningssystem och kontroller) för endast någon viss typ av bil om det nu är detta du förespråkar.

aake

Jag kan inte finna ett enda ord om speciella avgifter in min text, bara att vi husbilsägare/förare ska följa dom regler som gäller på platsen. Jag brukar försöka att göra detta oavsett vilket fordon jag kör, bryter jag mot reglerna så kan jag bli straffad vilket jag och andra borde vara medvetna om.

Det fordon jag kör till vardags är betydligt längre och tyngre och innehåller ca 42 ton farligt gods, för mig skulle det också vara behändigt om jag fick köra dom vägar som passade mig bäst men så är det inte, bara att rätta insignier i ledet och gilla läget

Med vänlig hälsning,
Stig

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag undrar varför många verkar att tycka, om man äger/kör husbil så ska vi ha en gräddfil till centrum av alla städer. Där ska dessutom finnas en välordnad parkeringsplats med alla möjliga faciliteter. Den ska helst vara gratis också för vi ju lagt alla pengar på att köpa en stor och dyr husbil.
Varför inte bara följa den skyltning som fins så uppstår förmodligen inga problem. Det har jag provat och det brukar funka bra.

Med vänlig hälsning,
Stig

Vi diskuterade Vänersborg och av vad som framgått så kan jag även i fortsättningen köra in till centrum och parkera (fortfarande gratis tror jag) med min MB Sprinter, men kanske inte när som helst på dygnet. Av din text får jag faktiskt ett intryck av att du är missnöjd med denna ordning.

Varför du skulle vilja försöka tränga in dina 42 ton last på en parkeringsficka i stadskärnan förstår jag inte, men det kanske är sådant man vill förhindra i Vänersborg?

aake

F

F.d. 25200

Guest

Vi diskuterade Vänersborg och av vad som framgått så kan jag även i fortsättningen köra in till centrum och parkera (fortfarande gratis tror jag) med min MB Sprinter, men kanske inte när som helst på dygnet. Av din text får jag faktiskt ett intryck av att du är missnöjd med denna ordning.

Varför du skulle vilja försöka tränga in dina 42 ton last på en parkeringsficka i stadskärnan förstår jag inte, men det kanske är sådant man vill förhindra i Vänersborg?

aake

Det vore väl bra om du läste vad jag har skrivit och inte hittar på saker.

Tack för mig

Med vänlig hälsning,
Stig

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det vore väl bra om du läste vad jag har skrivit och inte hittar på saker.

Tack för mig

Med vänlig hälsning,
Stig

Tråkigt om jag missuppfattat din text, men jag fick intrycket att det misshagade dig att jag vill kunna åka in till centrum av Vänersborg för att handla och att du inte heller var nöjd med att jag parkerar gratis som alla andra.

När jag (som oftast) har båten med så brukar jag ligga på campingen i Åmål men lite dagsutflykter med husbilen brukar det bli tid till mellan fisketurerna.
Campingplatsen i Åmål rekommenderas! Sjösättningsplats, flytbrygga och bra rensutrymmen och tillgång till frysutrymme för fångsten.

aake

F

F.d. 53358

Guest

Det vore trevligt om någon kommunpolitiker i Vänersborg, som har beslutat om parkeringsförbud för husbilar, över 3,5 ton, kunde tala om från vilken tid, till vilken tid under veckorna, som parkeringsförbud gäller. Vidare från vilken dag och klockslag, till vilken dag och klockslag som förbudet gäller under helger.
Kvällar och helger är väldigt diffust. När börjar och slutar kvällen och övergår i natt? När börjar och slutar helgen?
Förbudet börjar gälla om 17 dagar.
Det var tur att TTELA skrev om detta annars hade ingen vetat om det.

F

F.d. 55528

Guest

Det vore trevligt om någon kommunpolitiker i Vänersborg, som har beslutat om parkeringsförbud för husbilar, över 3,5 ton, kunde tala om från vilken tid, till vilken tid under veckorna, som parkeringsförbud gäller. Vidare från vilken dag och klockslag, till vilken dag och klockslag som förbudet gäller under helger.
Kvällar och helger är väldigt diffust. När börjar och slutar kvällen och övergår i natt? När börjar och slutar helgen?
Förbudet börjar gälla om 17 dagar.
Det var tur att TTELA skrev om detta annars hade ingen vetat om det.

Jag tror inte det är brukligt att en politiker går ut och informerar på det sätt du efterfrågar. Det vanliga är väl att det (eventuellt) kommer en notis i den lokala tidningen.
Informationen till trafikanterna sker sedan genom att man sätter upp skyltar eventuellt med tilläggstavlor. I detta fallet duger det väl med en P-förbudsskylt och en tilläggstavla som talar om vilka tider/dagar och fordonsslag det gäller

I deC35. Förbud mot att parkera fordon

Från vägmärkesförordningen
Märket anger förbud mot att parkera fordon. Angivelsen gäller på den sida av vägen där märket är uppsatt. Angivelsen börjar gälla där märket satts upp och gäller enligt vad som anges på en tilläggstavla, till den plats där annan bestämmelse om stannande eller parkering märkts ut, till nästa korsning med annan väg än sådan som avses i 3 kap. 21 § andra stycket trafikförordningen (1998:1276) eller till den plats dessförinnan där ett motsvarande märke med tilläggstavla T11, utsträckning, med nedåtriktad pil, har satts upp. Om en annan bestämmelse gäller på en kortare sträcka gäller angivelsen på nytt efter sträckans slut utan att det upprepas. Angivelsen gäller också på nytt utan att märket satts upp igen i det fall en parkeringsplats anordnats vid sidan av körbanan. Märket anger inte rätt att stanna där det är förbjudet att stanna eller parkera enligt trafikförordningen, om inte detta tydligt framgår av märkets placering eller anges på en tilläggstavla. Om angivelsen endast gäller för ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp anges det på en tilläggstavla.

/ TommyQ

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52908

Guest

Hej. Tycker nog att mycket av det som skrivs i denna tråd verkar lite dramatiskt. Det gäller nog att använda lite sunt förnuft så fixar sig det mesta. Finns hyfsat gott om plats trots att det är en liten stad.
Sören

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Det behövs ingen skyltning, det är var och ens skyldighet att ta reda på de lokala trafikreglerna. Det beskedet fick jag av Partille kommun när jag fick böter för att jag parkerat med släpkärra på gatan en natt. Liknande regler finns/fanns i Partille som nu även finns i V-borg

Toppen