• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsförbud

F

F.d. 53358

Guest
Idag fick jag tidningen TTELA, när jag läser i denna får jag se att husbilar inte är välkomna i Vänersborg, åtminstone inte om de väger mer än 3500kg.
Jag förstår inte hur ena kontoret jobbar för att främja turismen och den andra gör allt för att hindra densamma. På detta viset har ju i och för sig alla arbete.

img112.jpg

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027
Sv: Parkeringsförbud

Som sagt, tänkt för lastbilar i bostadsområden. På sanden finns gott om platser att stå på, som dessutom är centrumnära med kustläge, Vänern.
Blasse:spinny:

F

F.d. 53358

Guest

Som sagt, tänkt för lastbilar i bostadsområden. På sanden finns gott om platser att stå på, som dessutom är centrumnära med kustläge, Vänern.

Vi som inte bor i Vänersborg, har inte en aning om var Tenggrenstorp, Holmängen eller Sanden ligger. Vi kommer dit som turister och blir bemötta med att vi inte är välkommna.
Min HB väger 3850 kg och det är min personliga reflektion över detta förbud.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror också att det är lastbilar som avses!
Vänersborg välkomnar turister, även de med personbil II som väger över 3,5 ton.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Då måste det väl upp nya skyltar som påvisar detta också , och sådana finns väl inte godkända idag va ja vet av Transportstyrelsen

Troligen inte. Varje kommun har rätt till egna små kommunala regler som man måste känna till om man bor eller besöker komunen.
Oftast inget större problem, men kommer man till en kommun helt oplanerat en helg så finns det ju ingen att fråga. Fast jag tror ju inte att man ringer och frågar varje kommun man besöker vad de har för lokala regler och förordningar.

F

F.d. 53013

Guest

Det finns en ställplats: Vänerparkens Marina.
Centralt och bra nära centrum.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vi som inte bor i Vänersborg, har inte en aning om var Tenggrenstorp, Holmängen eller Sanden ligger. Vi kommer dit som turister och blir bemötta med att vi inte är välkommna.
Min HB väger 3850 kg och det är min personliga reflektion över detta förbud.

När ni började att åka med husbil fick ni väl också ta reda på var CP och Ställplatser är någonstans eller hur? Så varför inte då i Vänersborg?

Varför skall alltid husbilar går före dom boende? Förstår inte det..... Även dom boende måste väl ha vissa rättigheter?????

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

När ni började att åka med husbil fick ni väl också ta reda på var CP och Ställplatser är någonstans eller hur? Så varför inte då i Vänersborg?

Varför skall alltid husbilar går före dom boende? Förstår inte det..... Även dom boende måste väl ha vissa rättigheter?????

Inte visste jag att vänersborg var så välbesökt av husbilar, så inte dom boende inte fick någon plats att parkera på ..... :D

F

F.d. 13415

Guest

Fricamping i städer kanske inte alltid är världens bästa idé.... inte när vi börjar bli så förskräckligt många. Vi riskerar att ses som motsvarande myggplågan i Österfärnebo!

Jag är inte väldigt förvånad över att det knorras lite i byar och städer när vi i våra små och stor husbilar invaderar. Ofta kanske vi dras till de mest populära delarna, de med utsikt eller evenemang och liknande.

Det kommer sannolikt aldrig betraktas som en mänsklig rättighet att ta med sig sin husbil överallt. Och övernatta.

I dagens Helsingborgs Dagblad skrivs det om hamnen i Vejbystrand där boende klagat men där hamnförenigen vill ha husbilar som inkomstkälla. Det kommer hur som helst bli ett P-förbud i detta nu i alla fall.

Kritiserad parkering måste bort - hd.se

Nog får vi ta skeden i vacker hand och använda de ställplatser och anvisade plaster som finns. Åtminstone i städer. I skogen kan vi njuta stillhet, fågelsång, underskön natur och fricamping.

Även en camping kan kallas ställplats.

I många vackra städer i Europa råder förbud att stanna med husbilar. Det kommer det finnas här också. I framtiden.

F

F.d. 53358

Guest

Naturligtvis finns det i varje husbil, tillsammans med GPS.en en lagbok och alla kommuners egna trafikregler. Lämpligt vore att stanna innan passering av kommungränser och läsa lagboken och respektive kommuns trafikregler. För de varierar ganska kraftigt. Vissa kommuner är väldigt turistvänliga, medan andra är mer eller mindre fientligt inställda.
Terrängkörning är förbjudet i hela riket och terräng är allt utanför vägkant eller parkeringsplats. Jag har brutit mot denna lag och jag är nog inte ensam.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Fricamping i städer kanske inte alltid är världens bästa idé.... inte när vi börjar bli så förskräckligt många. Vi riskerar att ses som motsvarande myggplågan i Österfärnebo!

Jag är inte väldigt förvånad över att det knorras lite i byar och städer när vi i våra små och stor husbilar invaderar. Ofta kanske vi dras till de mest populära delarna, de med utsikt eller evenemang och liknande.

Det kommer sannolikt aldrig betraktas som en mänsklig rättighet att ta med sig sin husbil överallt. Och övernatta.

I dagens Helsingborgs Dagblad skrivs det om hamnen i Vejbystrand där boende klagat men där hamnförenigen vill ha husbilar som inkomstkälla. Det kommer hur som helst bli ett P-förbud i detta nu i alla fall.

Kritiserad parkering måste bort - hd.se

Nog får vi ta skeden i vacker hand och använda de ställplatser och anvisade plaster som finns. Åtminstone i städer. I skogen kan vi njuta stillhet, fågelsång, underskön natur och fricamping.

Även en camping kan kallas ställplats.

I många vackra städer i Europa råder förbud att stanna med husbilar. Det kommer det finnas här också. I framtiden.

Kan du utveckla lite vad du menar med att vi invaderar städer och byar , är det att vi kommer som ett lämmeltåg ???? Det finns inga husbilar enligt Transportstyrelsen, endast Personbil klass 2 eller lätt lastbil.

Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Naturligtvis finns det i varje husbil, tillsammans med GPS.en en lagbok och alla kommuners egna trafikregler. Lämpligt vore att stanna innan passering av kommungränser och läsa lagboken och respektive kommuns trafikregler. För de varierar ganska kraftigt. Vissa kommuner är väldigt turistvänliga, medan andra är mer eller mindre fientligt inställda.
Terrängkörning är förbjudet i hela riket och terräng är allt utanför vägkant eller parkeringsplats. Jag har brutit mot denna lag och jag är nog inte ensam.

Skrev jag något om terrängkörning eller lagboken????

Jag/vi tycker bara att man inte alltid bara skall tänka på sig själv, Jag villl osv.... Hänsyn även till andra underlättar allas vardag. Förstår om dom i ett tätbebyggd område inte vill ha lastbilar och tunga husbilar. Vill ni ha det utanför ert vardagsrumsfönster?

framsida

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Många vackra städer på kontinenten har ordnat centrumnära ställplatser för att locka kapitalstarka husbilsturister! Ofta utrustade med diverse faciliteter som el, vatten, kemtoa och WiFi. Ortens restaurangägare och köpmän jublar.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Förstår att ni talar mestadels om övernattning i husbilen här i denna tråd.

Men ibland händer det att jag hälsar på bekanta då jag är ute och reser. Om jag då sover över i deras gästrum så vill jag inte parkera husbilen 5km bort på en ställplats eller camping.

Samma sak gäller om jag vill gå in och handla eller bara besöka staden för någon timme.

Besökte en gång ett tivoli som jag fick syn på. Då jag kom tillbaks till husbilen för vidare färd så var det en vakt där som precis skulle skriva en bot då man inte fick campa på parkeringen. :cool:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sedan många år har jag haft för vana att dra ner med husbil och båt för laxfiske på Vänern någon vecka under våren och i samband med detta oftast också gjort något besök i Vänersborg med husbilen för att fylla på mat och annat (och besöka fiskredskapsbutiken i Vargön). Någon liten promenad i denna charmfulla stad brukar jag även hinna med

Aldrig några problem att hitta P-plats i Vänersborg och dessutom avgiftsfritt (med P-skiva). Av vad som framgår i trådskaparens klipp så borde sådana besök gå bra även i framtiden eftersom det uttryckligen står att förbudet skall gälla kvällar och helger.

aake

Toppen