Sv: Parkeringsavgift?
Denna tråd har varit uppe innan.
Då skrev jag till samtliga 290? kommuner och 116 svarade.
Frågan gällde också en limousine.
Svaret är ALLA hjus skall stå innanför markeringen.
Men en bil och husvagn då?
Olika svar: Är den kopplad är det ett ekipage och får stå på två platser. Här var då vissa svar att man skulle betala för två platser. Men det var bara vissa kommuner.
Kopplar du loss bilen från husvagnen ÄR det två fordon, = två biljetter. Fortfarande då att varje fordons hjul skall vara inom markeringen. (Det är inget problem för husvagn)
Samma gäller för husbil. ALLA HJUL SKALL STÅ INNANFÖR MARKERINGEN.
Det hjälper inte att betala för två platser.
Sedan kan man tycka vad man vill.
Jag ringde också till några kommunen för att VERKLIGEN få klarhet på deras svar.
Jag sa: det är väl bättre att stå på två platser då front och bakdel är innanför dessa, OK att betala för två.
ÄN att stå på en plats, om nu hjulen får plats innanför. Då kommer fronten gå in på nästa framförvarande och bakdelen på en annan. d.v.s. jag upptar TRE platser med hb men står lagligt.
Svar: Nu är det så så det får du nöja dig med. punkt.
----------------------------------------------------
Hej Per och Dainis
Jag är medlem i Husbilsklubben.
Vi är idag 8399 betalande medlemmar!! Och över 14.000 som är intresserade på forumet.
Här diskuteras allt och vi hjälper varandra, allt mellan himmel och hjul. Men så dyker det upp frågor som rör lagtext, vad man får och inte får. Då är det 14.000 experter!
Ibland är det någon som har hittat en lagtext MEN!!!! Den skall tolkas. Då är det 28.000 som tolkar texten. Man kan lugnt säga det är inte bra.
Så nu skriver jag till er därför jag fått era namn från just en kommun som hänvisade till er för att tolka lagen till ren svenska. Skriv till bönder på bönders vis som man säger.
Bif. är brev till alla 290 kommuner och svar från knappt hälften 116 stycken.
Det är mycket material att läsa igenom men jag ber er ändå att göra detta, då kommunerna skiljer sig åt en hel del.
Som ni kan läsa på mitt brev till kommunerna är det faktiskt ett stort problem. Värre blev det nu när jag ser svaren.
Några har hänvisat till lagtexten och i en del fall kopierat denna.
Den är kanske inte så svår att förstå men den är kanske gammal då bilarna var små och det inte fanns husbilar, så det är dags att skriva om den eller göra tillägg.
Det är svårt att skriva så andra skall förstå men jag skall här försöka.
Min husbil är 7,40m lång, centrum på hjulen är 4,1 meter så den klarar sig inom P-rutorna, men den sticker ut där bak ca 2,4 och fram 1 meter. Det innebär att jag står lagligt men hindrar tre (3) platser.
Hade jag istället ställt bilen på två platser är det gott om plats både fram och bak för andra fordon. Men det går inte enligt lagen. Ändring???
Så kommer vi till de husbilar som har tre axlar men inte mycket större, då hamnar bakre axeln utanför P-platsen som normalt är 5 meter, eller hur.
Då åker dessa HB på p-bot. Vissa tror att om man betalar för två platser är det OK. Vilket det tydligen inte är enl. lagen men fungerar i vissa kommuner.
Samma gäller för min kollega som kör limousine, han vet inte hur han skall parkera lagligt, det får bli på två platser och hålla fingrarna i kors.
Så sammanfattningsvis kan ni hjälpa oss bönder och framförallt vad gäller för kommunerna.
Får de ha egna lagar?
Som ni ser på mitt privata problem, godkänd P-ruta men hindrar framför och bakomvarande.
Långa husbilar, hur skall dom göra?
Sedan har vi husvagnägarna och bilar med släp. Hur skall de göra?
Problem 2. Innanför P-rutan. Hur tolkar man detta. Däcket har en yta på ca 15 cm. Om anläggningsytan är innanför tycker jag det är OK. Men vissa P-vakter tycker att hjulets ytterkant skall vara innanför.
[FONT="]Hej Frank,[/FONT]
[FONT="]Jag kan förstå att det är förvillande när kommunerna har så olika tillämpning vid sin parkeringsövervakning. Det är dock något som vi har svårt att göra något åt. Vi kan bara hänvisa till vilka bestämmelser som finns i olika författningar. De generella bestämmelser som jag kan erinra mig ha betydelse för dina frågeställningar är följande:[/FONT]
· [FONT="]Ett fordon får inte parkeras så att det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen[/FONT][FONT="] (trafikförordningen 3 kap. 49 § p.1)[/FONT]
· [FONT="]Ett fordon får inte parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske[/FONT][FONT="] (trafikförordningen 3 kap. 49 § p.2).[/FONT]
· [FONT="]För markering av uppställningsplats används vägmarkering M24, Uppställningsplats. Av de närmare bestämmelserna till markeringen framgår att Markeringen anger gränsen för uppställningsplats för fordon.[/FONT]
[FONT="]När det sedan gäller var fordon får parkeras och eventuella villkor när det gäller tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkeringen så är det den enskilda kommunen som beslutar genom lokala trafikföreskrifter (trafikförordningen 10 kap. 1 § p.16, 17). Sådana föreskrifter ska sedan märkas ut enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (2007:90). Det innebär ju också att kommunen på allmän plats kan välja att tillhandahålla parkeringsplatser för olika [/FONT][FONT="]fordonsslag.[/FONT]
[FONT="]När det gäller dina konkreta frågeställningar gör jag följande konstateranden:[/FONT]
[FONT="]1. [/FONT][FONT="]Har ett fordon samtliga hjul inom uppställningsplatsen så står det inte parkerad i strid mot TrF 3 kap. 49 § p.2. Däremot kan den samtidigt vara parkerad så att uppställningen strider mot TrF 3 kap. 49 § p.1. Det är upp till den som parkerar fordonet att bedöma om fordonet hindrar andra fordon. [/FONT]
[FONT="]2. [/FONT][FONT="]Lagstiftningen är inte så exakt att det går att utläsa hur man praktiskt ska avgöra om ett hjulpar står utanför en uppställningsplats. Jag känner heller inte till att detta har prövats i domstol.[/FONT]
[FONT="]3. [/FONT][FONT="]Camping är inget begrepp som används i trafiklagstiftningen förutom i samband med vägvisning till campingplats. Därmed finns det inga bestämmelser i trafiklagstiftningen som är knutna till begreppet. Däremot finns det med stöd av annan lagstiftning möjlighet för en kommun att förbjuda camping.[/FONT]
[FONT="]Detta var ett försök att svara på dina frågor med utgångspunkt från Transportstyrelsens ansvarområde. Jag misstänker att du har ett antal frågeställningar som du anser att du inte har fått ett tillräckligt tydligt svar på. Jag kan då bara konstatera att ett stort ansvar ligger på kommunerna att planera och utforma gator och andra allmänna platser så att de så långt som möjligt tillgodoser alla trafikanters behov och önskemål. Vad som sedan gäller i olika kommuner när det gäller tillämpning av lagstiftningen eller tillhandahållandet av uppställningsplatser för alla [/FONT][FONT="]fordonsslagligger på den enskilde trafikanten att ta reda på. Sedan kan jag väl personligen tycka att det vore bra om kommunerna enades så långt det går i dessa frågor för att underlätta för trafikanterna. Vill du agera för att få till stånd någon förändring i detta avseende rekommenderar jag dig att kontakta Sveriges kommuner och landsting (SKL) som är en intresseorganisation för kommunkollektivet.[/FONT]
[FONT="]Vänliga hälsningar[/FONT]
Per Öhgren
Trafiksäkerhetsexpert
Väg- och järnvägsavdelningen
Direkt: 010-495 5794
Mobil: 070-688 7316
Kan ni nu utan att göra det enkelt för er att bara kopiera lagtexten och skriva följ denna verkligen beskriva hur vi alla skall parkera. Även hur vi skall tolka kommunallagarna OM de nu gäller.
Det är kanske så att lagen skall ses över?
När jag får svar från er tänker jag med detta skicka det till forumet samt till alla relaterande tidningar.
Det hade kanske varit bra med en diskussion över telefon så jag kan förklara mig närmare.
Därefter har vi ett annat stort problem men det är kanske inte ert bord. Vi kan ta det senare men vet ni några namn så är det bra om jag får dessa.
Det gäller parkering eller camping – vad är skillnaden? Några medlemmar har blivit avvisande av polisen att ”Här får ni inte campa” nej vi parkerar bara över natten. Inga stolar, bord eller markis är ute. Rätt och slätt bara husbilen. Det är en bil klass II. Sitter jag och sover i en vanlig personbil är det OK men inte i en husbil. Visserligen på en 24 timmars P-plats eller annan godkänd uppställning för bilar.
Men som sagt det är en annan fråga som ni kanske kan hänsvisa vilka personer jag skall ta med detta.
------------------------------------------------