• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsavgift?

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Transportstyrelsen kan inte föreskriva parkeringsregler på privata parkeringsplatser. Och det är det många som är, t.ex. vid köpcentra, bostadsområden m.m.

Bestämmelser om parkering på privat mark är reglerat i lag ( om man skall ta ut kontrollavgift). I lagtexten framgår tydligt att markägaren är skyldig att tydligt informera vad som gäller för parkeringen. Jag tolkar det som att om markägaren har andra regler för parkering än vad som är föreskrivet i trafikförordningen så måste han skylta upp för det.

Svensk författningssamling 1984:318 Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering - riksdagen.se

Kenneth
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.750
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Inte handlar väl diskussionen bara om att eventuellt undvika parkeringsböter, utan också om vad som är rätt? Enklast är väl att följa den skyltning som finns, och f.ö. använda sitt sunda förnuft. T.ex. om man använder två p-platser, betala för två, om man backar in överhänget någonstans får det inte hindra någon, inte heller gående, tvärparkera inte över utmärkta platser. Om vi konsekvent utmanar all normal hänsyn i samhället kommer reglerna efter hand att skärpas alltmer vilket kommer att göra det både svårare och tråkigare att åka husbil! :confused:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Tack Montreal.... Har följt tråden och undrat vart det sunda förnuftet tagit vägen!

Är det här egentligen något svårt, något som man egentligen behöver bry sin hjärna med?

Självklart inte.... Tror många av oss har för mycket tid som vi inte vet vad vi skall göra med. :)

Följer vi det sunda förnuftet och inte agerar som rättshaverister, så får vi varken böter eller "onda ögat" av de som inte gillar vårt intresse att åka runt med husbilen.

Tommy
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Diskussionen handlar om vad det är för regler om parkering. Det är helt klart att man skall följa skyltningen, det är det väl ingen tvekan om. Ibland kan skyltningen vara svårtolkad och även helt åt skogen fel.

Det är otroligt många bilister som påförs felparkeringsavgifter och kontrollavgifter som är helt felaktiga.

Jag la mig i tråden för jag tycker det är intressant att föra en diskussion om vad det egentligen är som gäller. Får jag en felaktig kontrollavgift så vill inte jag betala för den.

Personligen så är jag ingen som utmanar ödet i onödan.

Slutligen så förstår jag inte vad Los Suecos menar med att "har för mycket tid som vi inte vet vad vi skall göra med" Jag får väl sluta att bry min hjärna om detta och ägna mig åt något väsentligare som mitt jobb.

Kenneth
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.750
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Oftast är det väl så att parkeringsvakterna måste hålla sig till de regler som finns, och om vi också gör det blir det för det mesta inga problem? :)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkeringsavgift?

Oftast är det väl så att parkeringsvakterna måste hålla sig till de regler som finns, och om vi också gör det blir det för det mesta inga problem? :)

Problemen uppstår när P-vakten gjort fel och vi måste överklaga. Vem har tid med det när man sitter där under markisen och har det gött? :)

(Vi som har husbil)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.674
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Vi stog i Sundsvall för några år sedan på järnvägsgatan tror jag den heter.(Centralt)
Då ringde vi vaktbolaget och frågade (tel.nr stog på en stolpe) Det var inga problem
vi betalade för en plats fast vi tog upp två.Fick lämna reg.nr. ifall det skulle bli några problem.
Vet inte hur det är idag.

HaDe Hasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsavgift?

Egentligen är väl detta ett litet problem eller inget problem alls. Då jag parkerar husbilen så försäkrar jag mig först & främst om att jag får parkera på platsen. Sedan hur jag parkerar, alla hjulen inom rutan & att överhänget inte kan irritera eller hindra andra trafikanter. Om jag inkräktar på ytterligare en parkeringsruta så löser jag 2 avgifter. Denna "parkeringsfilosofi" har jag alltid tillämpat & det har hitintills alltid fungerat under de år vi har åkt husbil.

Bennie
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Jag har också följt den här tråden och precis som Master är jag intresserad av att veta vad som gäller och vill inte heller betala för en P-avgift som är felaktig eller för att jag inte kände till reglerna. Sedan är det tråkigt när vissa skribenter raljerar och tycker att det hela är ett "ickeproblem". Vem som är ägare av sunt förnuft finns väl i betraktarens öga. Om alla hade det skulle det väl inte behövas några regler över huvud taget.

Jag förstår inte heller Los Suecos när han skriver att "vi har för mycket tid att vi inte vet vad vi skall göra med den". Han har själv tydligen så mycket tid att följa den här och kanske många andra trådar "som man inte ska bry sin hjärna med". Och förresten, visste han redan att han inte fick parkera sin husbil i Trollhättans tättbebyggda områden nattetid?

Johan K.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Parkeringsavgift?

Transportstyrelsen kan inte föreskriva parkeringsregler på privata parkeringsplatser. Och det är det många som är, t.ex. vid köpcentra, bostadsområden m.m.

Kan aldrig tänka mig att i en tvist om parkering där rätten skulle sätta sig i knä på köpcentra, bostadsområde etc, sedan köra över Transportstyrelsen om jag står med 4 hjul innanför rutan och överhänget på nästa ruta, således kommer jag att endast betala för en plats och sedan ta striden om jag får p-bot då jag får plats med mina 4 hjul i en ruta.

Litar på svensk lagstiftning och mindre på Q-park och andra P-bolag.

/Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.750
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Om det är värt det att tillbringa sin fritid med att överklaga parkeringsavgifter för att slippa betala ett par 10:eek:r i parkeringsavgift kan ju var och en avgöra själva, för mej är det inte det. :wideeyed:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Parkeringsavgift?

Rätt skall vara Rätt oavsett kostnader, tänk om alla tillåts göra fel och bryta mot lagar, det är lika mycket lagbrott att ta fel avgift som att inte betala, vad skall vi då med Svensk lag till.

Nä betala ditt du och skit i om det är rätt eller fel.:cool:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Jag uppfattar att denna tråd handlar om hur vi skall förhålla oss till skyltning och förordningar och hur dessa skall tolkas samt vad vi gör sedan när vi eller parkeringskontrollanten tolkat fel. Det handlar alltså inte så mycket om några tior erlagda före parkeringen utan snarare om hundralapparna efter att en kontrollavgift utfärdats på rätt eller fel grund.

Men jag har kanske tolkat tråden fel?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsavgift?

Jag har också följt den här tråden och precis som Master är jag intresserad av att veta vad som gäller och vill inte heller betala för en P-avgift som är felaktig eller för att jag inte kände till reglerna. Sedan är det tråkigt när vissa skribenter raljerar och tycker att det hela är ett "ickeproblem". Vem som är ägare av sunt förnuft finns väl i betraktarens öga. Om alla hade det skulle det väl inte behövas några regler över huvud taget.

Jag förstår inte heller Los Suecos när han skriver att "vi har för mycket tid att vi inte vet vad vi skall göra med den". Han har själv tydligen så mycket tid att följa den här och kanske många andra trådar "som man inte ska bry sin hjärna med". Och förresten, visste han redan att han inte fick parkera sin husbil i Trollhättans tättbebyggda områden nattetid?

Johan K.

Om det är mej du menar med att raljera & ickeproblem så kan jag ju upplysa dig om att jag bara berättade om hur jag gör för att i möjligaste mån undvika p-böter & problem. Att störa sig på det är i mitt tycke bara ett sätt att inte kunna förstå/läsa svenska & därför inget att diskutera.:D

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.750
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsavgift?

Rätt skall vara Rätt oavsett kostnader, tänk om alla tillåts göra fel och bryta mot lagar, det är lika mycket lagbrott att ta fel avgift som att inte betala, vad skall vi då med Svensk lag till.

Nä betala ditt du och skit i om det är rätt eller fel.:cool:

Jag tycker nog att det är rätt så logiskt att använder man två p-rutor, så betalar man för två rutor och då räknar jag med att risken för p-bot eller motvarande är mycket liten. Om man hellre av något skäl sparar de kronorna och riskerar p-bot, det är naturligtvis varje enskild persons ensak.
F.ö. lika trevligt språk som vanligt? :confused:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsavgift?

Trådskaparen ställde en mycket enkel fråga, behöver man betala två avgifter om karossen sticker ut från p-rutan och inkräktar på nästa ruta.

Är det någon som kan svara på frågan ja eller nej eller finns det inget givet svar.

Kenneth
 
Toppen