• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringar o Förbudsskyltning

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Parkeringar o Förbudsskyltning

Jag förstår inte varför det ska diskuteras om skyltar är giltiga eller ej? ..........

Precis.... I min kommun, Strömstad, finns skyltar som visar vägen till ställplats och skyltar som tydligt visar att man på en viss plats inte vill ha övernattning i varken tält, husvagnar eller husbilar. Ingen av dessa skyltar är "giltiga".
I ena fallet följer vi tacksamt skylten, i det andra hänvisar vi till att den inte är "giltig" och att vi har rätt att "parkera" och sedan göra vad f-n vi vill i husbilen. Sova t.ex.
Och följden blir att "kriget" trappas upp och vi blir impopulära.

Inte är vi väl så dumma att vi inte förstår vad en överkorsad husbil på en skylt betyder..?

/ TommyQ

F

F.d. 29979

Guest

Det är väl inte det att man inte förstår vad skyltningen innebär.
Jag tycker att ska man sätta upp en förbudsskylt ska det finnas en juridisk legalitet om skyltens budskap.
Bara för att någon inte gillar husbilar och själv hittar på en regel utan att den är juridiskt bindande är inte okej.
Att parkera i vändzon är inte tillåtet. Om förbudet finns med i den rikstäckande databasen för trafikföreskrifter är den juridisk bindande och ska naturligtvis åtföljas.
Allt annat är hittepå...
Dessutom får man inte enligt vägmärkesförordningen sätta upp skyltar enligt bilden. Det är förenat med penningböter. Detta gäller även om man oaktsamhet sätter upp skylten. Vägmärkesförordningen 1 kap 5 par.

https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej

Kan inte förstå varför man ska acceptera att någon gör "EGNA REGLER" och hemsnickrade skyltar efter eget tyckande.

Själv kommer jag att fortsätta PARKERA efter de parkeringsregler som finns.

Definition av camping vill jag inte gå in på, men jag hävdar med en dåres envishet att jag har full rätt att PARKERA enl regler för detta.

Har följt utvecklingen av husbilslivet under längre tid, och kan konstatera att klimatet för HB åkare har försämrats markant de senaste 10-15 åren, en mycket tråkig utveckling.
Som tur är detta fenomen i vår ankedamm Sverige, i övriga Europa ses vi som en tillgång och inte ett problem.

Ställplatser som har börjat dyka upp under senare är dock en positiv utveckling, MEN det får inte bli en massa inskränkningar i den frihet som vi alla har rätt till, bara för att någon "tycker".

Själv tycker jag inte om gröna bilar, men kan ju inte göra en egen skylt o förbjuda dom för det,eller hur.

Ha de gott därute, de ska vi ha nu när vi påbörjar vå 39:e husbilssommar.

Hejs
Claes 105

camping eller parkering.jpg

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Claes, du skriver; "Har följt utvecklingen av husbilslivet under längre tid, och kan konstatera att klimatet för HB åkare har försämrats markant de senaste 10-15 åren, en mycket tråkig utveckling.
Som tur är detta fenomen i vår ankedamm Sverige, i övriga Europa ses vi som en tillgång och inte ett problem."

Vi är många som noterat förändringarna i attityden mot oss husbilsåkare och det vore kanske på sin plats att vi själva tog oss en funderare varför det blivit så.

Kanske en del av oss själva är en del av problemet? Kanske samhället i övrigt inte ser det som en parkering, som du vid den druknes envishet framhärdar, när du i deras ögon campar?

Ett onödigt provocerande och agerande som inte bygger på vanligt sunt bondförnuft, gagnar inte oss och våra intressen!

Att fenomenet bara finns i "andammen Sverige", visar endera att du inte varit utomlands, eller att du är blind. Sydeuropa är full av "höjdhoppsställningar" på 2.20 meter! Har du aldrig funderat varför?

Tommy

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll
Vill bara förtydliga vad jag menar.

Anser mig ha rätt att parkera där det är TILLÅTET.

Det finns tyvärr HB åkare som gör egna regler och parkerar där det inte är tillåtet, eller på ett sätt som inte är tillåtet( på tvärs över flera rutor, bord o stolar på p plats bredvid etc.)

Om det finns begränsningar med lagliga skyltar el dyl, ska man givetvis respektera detta.

På påståendet att jag aldrig varit utomlands ,så kan svara dig att vi varit det varenda semester i västeuropa sen 1975.

På ditt påstående att jag skulle vara blind, så kunde det ju vara så, men tack o lov är inte det fallet.
Tar detta som j-à personangrepp. Skärpning!!!!

Har inte varit i Spanien,men om det finns så in i he många "höjdhoppsställningarl" där så kanske man skulle börja hoppa höjd istället.
Jag kommer i varje fall att fortsätta "PARKERA" enl gällander P- regler som tidigare.

Hejs
Claes 105

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Finns ytterligare en aspekt på det hela. Jag tror många sätter upp husbilsskyltarna den överstrukna för att vara övertydliga eftersom det har parkerats där tidigare trots förbud. De flesta länder i Europa godkänner husbilsskyltarna och därför är alla från andra länder vana att de används och finns då ingen förbudskylt med husbil så är det fritt fram att parkera, speciellt med tanke på allemansrätten. Jag har sett flera exempel på "utländska parkeringar" sista veckan som gör att man undrar hur det står still...

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Körde ikväll förbi ett av mina andningshål i kommunen o nu har uppenbart fler hittat hit för det stod tre bilar. Detta är dock en mycket attraktiv plats som brukar vara fullparkerad reda vid 7-8 tiden på morgonen,
Ikväll såg det dock ut så här. Så här är väl lite mer än parkering o förbudskyltar kommer med all säkerhet upp här också inom kort. :(:(

Senast ändrad:
F

F.d. 29979

Guest

Visst är det förfärligt att man parkerar sin husbil och bedriver sin hobby och livskvalitet på en grusparkering bredvid en järnväg och låter sitt bord och två stolar stå snyggt uppställda bredvid sitt fordon!
Jag tycker man är rätt fyrkantig om man har problem detta!

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Visst är det förfärligt att man parkerar sin husbil och bedriver sin hobby och livskvalitet på en grusparkering bredvid en järnväg och låter sitt bord och två stolar stå snyggt uppställda bredvid sitt fordon!
Jag tycker man är rätt fyrkantig om man har problem detta!

Rätt säker på att det snart finns förbudsskyltar här med.
Jag tänker iallfall o passa på o stå där imorgon :):)

Toppen