• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringar o Förbudsskyltning

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringar o Förbudsskyltning

Tyvärr har många husbilister inte kunskap om normala parkeringsregler och ej heller sunt förnuft. Det är troligen så att trotts förbudsskylt så har husbilar parkerats på vändplanen. Man har då sett sig nödgade att förtydliga det allmänna förbudet med ytterligare ett för husbilar..
Lasse

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag respekterar förbudskyltar, jag parkerar inte där det är skyltat parkeringsförbud. Däremot blir jag mäkta irriterad när förbudsmakarna inte klarar av att tänka klart och och skyltar upp en plats på ett sådant sätt att det förvirrar.

Vill man man inte ha husbilar på en viss plats, skylta med förbud mot parkering med tilläggsskylten "gäller personbilar klass 2". Förbud mot camping är något helt annat. Vill man inte ha trafik med med husbilar måste man skylta med förbud mot trafik med motordrivet fordon eller liknande. Är det en allmän väg eller gata, måste beslutet tas i laga ordning i kommunen och kungöras. Kommunen och andra markägare kan inte måla egna skyltar och sätta upp lite här och var.

Hur svårt kan det vara?

Johan K.

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Mölle hamn har vi också hemma gjorda skyltar

Bilagor

• Till bloggen1.jpg
    Till bloggen1.jpg
    176,4 KB · Visningar: 23

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

En trendspaning:
I länder som Tyskland, Italien och Frankrike finns skyltar med innebörden: Här får husbilar stå.
I Sverige finns skyltar med innebörden: Här får husbilar inte stå.
En tråkig utveckling och frågan är vad som driver denna utveckling.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En trendspaning:
I länder som Tyskland, Italien och Frankrike finns skyltar med innebörden: Här får husbilar stå.
I Sverige finns skyltar med innebörden: Här får husbilar inte stå.
En tråkig utveckling och frågan är vad som driver denna utveckling.

Kan det vara kopplingen mellan kommunpolitiker och campingägarna? :rolleyes:

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Snarare ovana vid fenomenet husbil, den exposionartade tillväxten i Sverige de senaste åren har nog tagit de flesta lite på sängen, i Tyskland och Frankrike har husbilar funnits i stora antal mycket längre.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Spelar nog ingen roll. Även om man åberopar skyltens ev legitimitet så finns det säker en lokal trafikförordning bakom o då gäller den.

Det här låter väldigt uppgivet. Naturligtvis kan kommunen fastställa en lokal trafikföreskrift, men de kan inte uppfinna egna skyltar. De lokala föreskrifterna måste dessutom följa regelverket om vilka regler som de kan beslut om. De kan alltså inte sätta lagar och förordningar ur spel genom en egen föreskrift.

Kan det vara så att vi svenskar är fruktansvärt undergivna mot de som vi tror har makten. Eller är vi så rädda att bli ifrågasatta att vi kan "hunsas" en hel del. Nu kommer säkert en del tro att jag är ute efter att provocera, men det är fel. Jag menar bara "att land skall med lag byggas" och regler skall vara lagligt underbyggda och ingen skall kunna ta sig egen rätt i samhället.

Johan K.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Man måste skilja på tomtmark och gatumark!

Med tomtmark menas parkeringsanläggning inom fastighet, exempelvis P-hus, garage samt utomhusparkering på mark som antingen är belägen inom fastighet eller blivande gatumark som ännu inte tagits i anspråk för sitt ändamål då området inte slutligt färdigställts. Här kan kommunen eller privata ägare skylta efter eget behag och egna skyltar.

Gatumark är offentliga platser som gator och torg där lokal trafikföreskrift rörande parkering beslutas av trafiknämnden. Här gäller endast godkända skyltar och faställda regler.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är många kronor!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Fantastiskt Bodekull. Hade ingen aning om att det fanns ett så lättsökt register.
Nu slipper jag ringa varje gång jag åker in i en ny kommun. :)

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

tyckte du att 100 :-va för dyrt
Det var ju inte det det gällde.
Vi ville inte ha servicehus service utan som tidigare bara stå på kajen och övernatta. Därför tyckte jag detta meddelandet var ganska så otydligt.
Annars är 100:- för en ställplats klart godkänt.
/Gunnar

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Det var ju inte det det gällde.
Vi ville inte ha servicehus service utan som tidigare bara stå på kajen och övernatta. Därför tyckte jag detta meddelandet var ganska så otydligt.
Annars är 100:- för en ställplats klart godkänt.
/Gunnar

Gunnar!

Klart man ej behöver betala när man ej behöver utnyttja all service. Glömmer ej när Du anklagar oss för stöld av ström på kroppkaketräffen förra året. Glömmer ej vilka tack Du fick. Ha de...Kjell

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Gunnar!

Klart man ej behöver betala när man ej behöver utnyttja all service. Glömmer ej när Du anklagar oss för stöld av ström på kroppkaketräffen förra året. Glömmer ej vilka tack Du fick. Ha de...Kjell
Hej Britt & Kjell!
Jag har inte anklagat någon för el stöld och vet inte heller varifrån uppgifterna kommer. Själva hade vi absolut ingen koll om vem som hade el eller inte. Det var ju liksom campingens uppdrag. Och vi hade inte heller hört något förrän vi läste inbjudan till årets kroppkakefest eftersom vi nu varit utomlands i över 9 veckor.
Men läs McLouis kommentar!
Hoppas vi träffas någon gång i sommar och kan pratas vid!
Hälsningar från Brogu - snart hemma igen!

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Hej Britt & Kjell!
Jag har inte anklagat någon för el stöld och vet inte heller varifrån uppgifterna kommer. Själva hade vi absolut ingen koll om vem som hade el eller inte. Det var ju liksom campingens uppdrag. Och vi hade inte heller hört något förrän vi läste inbjudan till årets kroppkakefest eftersom vi nu varit utomlands i över 9 veckor.
Men läs McLouis kommentar!
Hoppas vi träffas någon gång i sommar och kan pratas vid!
Hälsningar från Brogu - snart hemma igen!

Jaa Du, nog tycker vi Du nu på något vis vill skylla från Dig.

Tycker Du och andra kan läsa i tråden " Obligatoriskt med el. Trotts man ej behöver.", inlägg 14 där Du anklagar alla som vill ha det billigare för att koppla till kabeln på natten. Jag vet ej hur det var med andra men vi var bland dessa Du anklagar för vi hade ej betalt för el och ej behövt detta. Ser sedan vilka tack Du gett till de som också anser sig vilja missförstå oss p.g.a. att vi råka ha en uppfattning av vad vi ska betala för.

Trodde nog vi inom klubben skulle ha ett visst förstående för lite olika uppfattningar om vad som är rimligt betala för. Ser nu Du i denna tråd har ung. samma uppfattning som vi och då tycker jag Du ska revidera ditt inlägg i tråden "Obligatoriskt med el......." samt ta bort Dina tack annars ser jag Dig ej som trovärdig. Kjell

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag förstår inte varför det ska diskuteras om skyltar är giltiga eller ej? Vänder man på den diskussionen så kan vi inte skylta upp ställplatser i Sverige eftersom husbilsskyltarna inte är godkända. Nu har flera kommuner haft den i mitt tycke goda smaken att bestämma att de får finnas på kommunala vägar så vi kan få riktning och plats att vara på. Att sen statliga myndigheter inte vaknat än är bara beklagligt.

Det viktigaste för mej är andemeningen med skylten, inte om den "gäller" eller ej! Skulle vi hålla på och ställa oss där "ogiltiga" förbudsskyltar finns är snart husbilar bannlysta på ännu fler ställen.

Som sagt, jag ser positivt på att tex kommuner vågar använda ej godkända skyltar!:)

Toppen