Det är säkert lokalt reglerat. Tråden handlar om Göteborgs kommunala parkeringsbolag och i viss mån Västerviks hamn (vilket i sig är diffust redovisat)
Mvh / Roland
Njaaaa tråden handlar från början om en parkering i Malmö...
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är säkert lokalt reglerat. Tråden handlar om Göteborgs kommunala parkeringsbolag och i viss mån Västerviks hamn (vilket i sig är diffust redovisat)
Mvh / Roland
Det har du rätt i , jag borde skrivit att det var inlägget jag svarade på som handlade om Göteborg osv.Njaaaa tråden handlar från början om en parkering i Malmö...
Ögnade över den länken och där står något om att ingen får ställa sig närmare husvagn/husbil än 4 meter så det gäller väl inte vanliga parkeringar det som står skrivet där, antar jag.Gbg har lite andra regler på vissa platser, där gäller inom rutan till 100% eller 2 biljetter eller 3 vid behov.
www.parkeringgoteborg.se
Samma i Västervik vid Hamnen, sticker någon del in på annan ruta, 2 biljetter.
Det där med 4 meter gäller väl bara Valhalla IP som endast är öppen även för husbilar sommartid. Övrig tid är den parkering endast för pb1Ögnade över den länken och där står något om att ingen får ställa sig närmare husvagn/husbil än 4 meter så det gäller väl inte vanliga parkeringar det som står skrivet där, antar jag.
@muskatten: Kan/vill du inte berätta för oss om fortsättningen på det här?@muskatten : Hur har det gått med det här? Har det blivit något avslut?
Detta var väldigt utförligt och enligt min uppfattning helt korrekt. Det jag har fått till mig är att det inte spelar någon roll hur mycket bak och framdel sticker ut bara hjulen står inom markera område.”Surt sa räven om rönnbären”.
Men denna fråga är ytterst intressant för oss som kör husbil.
Eftersom du betalat med app, är det troligen ett p-bolag som utfärdat en kontrolluppgift.
Då är inte polisen delaktig i ett ev överklagande.
Men enligt lagstiftningen på området så skall det tydligt framgå vilka regler som gäller för parkering på den aktuella platsen.
Då är det upp till den som utfärdat kontrollavgiften att bevisa att det fanns tydlig information om villkoren där du parkerade.
Det framgår av parkeringsboten till vem du ska vända dig och hur du gör för att protestera mot avgiften.
I ditt fall så hade jag vänt mig till utfärdande p-bolag och bett om en förklaring till vad dom stöder sig på för utfärdandet, och att du samtidigt ber om en förklaring till hur du skulle agerat för att slippa denna kontrollavgift.
All kommunikation MÅSTE vara skriftlig, och inga vidare åtgärder kan vidtagas mot dig så länge som denna skriftliga kommunikation, överklagan, pågår. Din fotodokumentation är mycket viktig och skall delges.
Vidare bör det framgå i ditt överklagande om det framgår på platsen om vilka fordon som platsen är avsedd för.
T ex parkering endast för personbil klass 1. Och om det inte står så, så är inte klass 2 förbjudna att parkera där, eftersom våra husbilar rent juridiskt är personbilar. Iaf nästan alla.
Då uppstår den intressanta frågan hur p-bolaget då tänker sig att en parkering med husbil skall kunna genomföras inom de regler och ramar som de bör åberopa för giltigheten i din p-bot.
Tyvärr är det få människor som orkar, ids eller har kunskap och på detta område, utan knyter handen i fickan och svär.
OCH p-bolagen vet om detta.
Lycka till och håll oss informerade.
Men man får inte störa annan trafik.Detta var väldigt utförligt och enligt min uppfattning helt korrekt. Det jag har fått till mig är att det inte spelar någon roll hur mycket bak och framdel sticker ut bara hjulen står inom markera område.
Och så måste det framgå tydligt att det inte är godkänt att parkera personbil typ två om inte så får man parkera men inom markerad ruta om hjulen får plats.
Tänk på att det är otillåtet att parkera på ett sätt som hindrar eller stör trafiken som Håkansson påpekar ovan. Husbilen får således inte sticka ut på ett sådant sätt eller en sådan plats där den kan orsaka störningar eller hinder i trafiken (3 kap. 47 och 49 § trafikförordningen)Detta var väldigt utförligt och enligt min uppfattning helt korrekt. Det jag har fått till mig är att det inte spelar någon roll hur mycket bak och framdel sticker ut bara hjulen står inom markera område.
Och så måste det framgå tydligt att det inte är godkänt att parkera personbil typ två om inte så får man parkera men inom markerad ruta om hjulen får plats.
Märkligt att du frågar idag... Eftersom för ca 10min sedan fick jag ett meddelande på Kirva...@muskatten: Kan/vill du inte berätta för oss om fortsättningen på det här?
Avskriven och jag slipper betala..Jag kan läsa men jag förstår inte. Ärendet är avskrivet. Innebär det att felparkeringsavgiften är avskriven eller att din överklagan är avskriven? Dvs slapp du betala eller måste du betala?
Du har friheten att vara vad du vill... Även att dra egna slutsatser. Detta är gåvor de flesta av oss har fått..Jag är just nu negativ till att du inte svarade på min fråga i inlägg #110. Eftersom Michael Johansson gratulerat dig och du Gillat hans inlägg så får jag väl dra egna slutsatser.
Du är för go. One of a kind. En riktig tjurskalle. Du är den ende i världen som tråkat ihjäl ett parkeringsbolag. Du är envis, initierad, insatt, uthållig, verbal, har attityd och är helt enkelt skitjobbig! Men vi är många som gillar dig ändå det vet du, trots att du inte betalar dina felparkeringsavgifter!Detta tog tid och många har gjort inlägg i tråden några var positiva medan andra var negativa, sen finns det de som avviker ämnet och sist är där inlägg som jag kallar neutrala...
Av totalt 111 inlägg så ser det ut såhär..
Efter inlägg no 1 så finns det 19 inlägg med negativa kommentarer,
Sen räknade jag 17 st inlägg som var positiva till att jag skall stå på mig mm.
Sen var det 34 st som avviker ämnet.
Och sen är det 41 st som jag tycker är neutrala, inräknad i detta är mina 28 inlägg och då återstår 13 st andras neutrala..
Men det som förvånar mig mest är att antalet negativa var 2 inlägg mer än de positiva...
Det går att blanda och räkna annorlunda typ man kan räkna in avvikande inlägg som negativ... Då blir det 53 negativa mot 17 positiva..
jag lägger inte upp vad var och en skrev i inläggen, vill ni läsa dem kan ni ju bara läsa igenom tråden..
Men siffrorna säger ju en del...
Kanske 2025 blir bättre
Visa bilaga 237536
Detta är typisk när någon här på hbk vill agera som en "hbk dommare" ...Skummade igenom tråden. 3 positiva och en negativ summerar jag mina till.
2 av de positiva samt negativa hörde till ämnet parkeringsanmärkning - men inte sakfrågan
Grattis @muskatten! Jag hejade på dig hela vägen