• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering i två rutor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kontrollavgiften är fel utfärdad!
Den anger att du parkerat på Kockum fritids p-plats: Västra Varvsgatan 10, Malmö.
Du har bevisligen stått på Västra Varvsgatan 16, Malmö.
P-bolaget är skyldig att återkalla kontrollavgiften, eftersom fel plats är angiven.
Även p-bolag måste följa lagstiftningen.
Grattis!!!
Du är en riktig Sherlocks Holmes.. :bock:
Men tittar jag på Västra Varvsgatan 10 på Googles map så ligger det ju inklämd mellan no 18 och 20.... Detta kan ju bero på ett fel i Googles map....
Tittar jag sen på Sushi restaurangen intill parkeringen så har det no 16D... Sen löper gatnummern till vänster om restaurangen... Men jag hittar ingen 16A...
Så parkeringen kan ju ha no 14 eller 12 beror helt på hur det är märkt i detaljplanen....
Men inser nu att jag måste kolla upp med gatukontoret i Malmö var V V. no 10 exakt ligger...

Screenshot_20240707_173028_com.google.android.apps.maps.jpg


Screenshot_20240707_172407_com.google.android.apps.maps_edit_5858771460563.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du är en riktig Sherlocks Holmes.. :bock:
Men tittar jag på Västra Varvsgatan 10 på Googles map så ligger det ju inklämd mellan no 18 och 20.... Detta kan ju bero på ett fel i Googles map....
Tittar jag sen på Sushi restaurangen intill parkeringen så har det no 16D... Sen löper gatnummern till vänster om restaurangen... Men jag hittar ingen 16A...
Så parkeringen kan ju ha no 14 eller 12 beror helt på hur det är märkt i detaljplanen....
Men inser nu att jag måste kolla upp med gatukontoret i Malmö var V V. no 10 exakt ligger...

Visa bilaga 234761


Visa bilaga 234763
Har du parkerat fel, dvs stått med hjulen utanför den ruta du betalt för, eller bestrider du in absurdum, med alla de alibi du förses med från medlemmar ovan? Du vet bäst själv! Jag känner drag av rättshaveristiskt beteende i den här tråden. I stället för att göra rätt för sig, använder man alla möjligheter för att det här ska vara någon annans fel. Det finns en bra bok hur man hanterar ett rättshaveristiskt beteende. Vi kan alla trilla dit. Läs gärna den. Jag blir också förbannad när jag parkerar fel. Jag blir skitsur, men betalar.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.657
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Har du parkerat fel, dvs stått med hjulen utanför den ruta du betalt för, eller bestrider du in absurdum, med alla de alibi du förses med från medlemmar ovan? Du vet bäst själv! Jag känner drag av rättshaveristiskt beteende i den här tråden. I stället för att göra rätt för sig, använder man alla möjligheter för att det här ska vara någon annans fel. Det finns en bra bok hur man hanterar ett rättshaveristiskt beteende. Vi kan alla trilla dit. Läs gärna den. Jag blir också förbannad när jag parkerar fel. Jag blir skitsur, men betalar.
Nu måste jag komma med en kommentar. Jag tycker att i en del fall, så agerar försvarsadvokater rättshaveristiskt. De bryr sig inte om själva skuldfrågan utan sysslar med att hitta formella fel i polisutredningen/förundersökningen så att deras klienter inte ska kunna dömas.
Allt under åberopande av rättssäkerheten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu måste jag komma med en kommentar. Jag tycker att i en del fall, så agerar försvarsadvokater rättshaveristiskt. De bryr sig inte om själva skuldfrågan utan sysslar med att hitta formella fel i polisutredningen/förundersökningen så att deras klienter inte ska kunna dömas.
Allt under åberopande av rättssäkerheten.
OK. Så du menar att det här med att hitta felaktigheter i adressen i jämförelse med google, att bortse från det faktum att hjulen är utanför linjerna, mm, är att jämföra med adekvat bevisprövning? Där håller jag inte med dig. Ett rättshaveristiskt beteende för mig är när en person på ett besvärligt och ibland aggressivt sätt använder sig av rättsliga processer eller andra förfaranden i överdriven omfattning för att driva egna intressen snarare än att söka rättvisa på ett rimligt sätt. Sedan är jag tydlig med att jag ser drag av rättshaveristiska beteenden, inte att det är tydliga sådana.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Men helt ärligt så kan du ju inte få en parkeringsavgift om du inte stått på adressen som parkeringsavgiften uppger. Att du sedan stått utanför p rutan på en annan adress, det är ju en helt annan sak. Du behöver ju inte ha gjort rätt, bara bevisa att du inte gjort fel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att bara kolla upp så att det är rätt adress på boten... Är ett ganska så enkelt jobb tycker jag så varför inte..;)

Sen kan man ju undra varför någon skall kallas rättshaverist bara för att se om motparten har gjort ett misstag... Jag vill nog mer säga att då är man nog en bra "schack spelare"
Jag tror att idag är det bättre att kontrollera så allt är rätt innan man gör sitt drag... Tänk så många personer i dag som blir lurad.... Bla av de som utger Sig för att ringa från deras bank... Eller när du köper jordgubbar längs vägen och har ingen aning om att du då kanske finansierar de kriminella....

Däremot måste man akta sig för att man inte kan släppa taget om the case... I sådanahär fall tror jag de flesta av oss kan släppa det..... Om inte så kanske ni får en intresant "resa" :yes::twitcy:;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men helt ärligt så kan du ju inte få en parkeringsavgift om du inte stått på adressen som parkeringsavgiften uppger. Att du sedan stått utanför p rutan på en annan adress, det är ju en helt annan sak. Du behöver ju inte ha gjort rätt, bara bevisa att du inte gjort fel.
Muskatten har varit tydlig med att det är rätt adress. Att då disputera pga en otydlig google maps hänvisning, när man vet var man stått, tangerar för mig ett rättshaveristiskt beteende.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten har varit tydlig med att det är rätt adress. Att då disputera pga en otydlig google maps hänvisning, när man vet var man stått, tangerar för mig ett rättshaveristiskt beteende.
Nja... Just nu vet jag inte om det är rätt nummer på gatan.... Det framgår ju inte så tydligt av google map..
Se mina tidigare inlägg och bilder om gatu nummert...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Att bara kolla upp så att det är rätt adress på boten... Är ett ganska så enkelt jobb tycker jag så varför inte..;)

Sen kan man ju undra varför någon skall kallas rättshaverist bara för att se om motparten har gjort ett misstag... Jag vill nog mer säga att då är man nog en bra "schack spelare"
Jag tror att idag är det bättre att kontrollera så allt är rätt innan man gör sitt drag... Tänk så många personer i dag som blir lurad.... Bla av de som utger Sig för att ringa från deras bank... Eller när du köper jordgubbar längs vägen och har ingen aning om att du då kanske finansierar de kriminella....

Däremot måste man akta sig för att man inte kan släppa taget om the case... I sådanahär fall tror jag de flesta av oss kan släppa det..... Om inte så kanske ni får en intresant "resa" :yes::twitcy:;)det jag ser som
Fan, du är inte någon rättshaverist! Du är bara en jävligt jobbig sanningssökare. :) Men det jag ser som "drag av rättshaveriskt beteende", vilket jag var väldigt noga med att betona att det var drag av, var när förslag på olika bortförklaringar började komma in. Ex att jämföra P-vaktens adress med Googlemaps otoligt trubbiga angivelser. Men nu vilar jag min väska!! :cool:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Parkeringsbolaget anger att de tagit ett foto, så då har de förmodligen ett oantastligt bevis för att du brutit mot den generella regeln att alla hjulen skall stå i samma ruta. Sedan har de eventuellt angivit fel plats för förseelsen (i Lantmäteriets karta visas nr 10 inte överhuvudtaget). Oavsett vad man tycker om det ”moraliska” i att ta strid i saken är det en intressant fråga om deras misstag isåfall övertrumfar det faktum att bilen stått fel, och du slipper straffavgiften.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Parkeringsbolaget anger att de tagit ett foto, så då har de förmodligen ett oantastligt bevis för att du brutit mot den generella regeln att alla hjulen skall stå i samma ruta. Sedan har de eventuellt angivit fel plats för förseelsen (i Lantmäteriets karta visas nr 10 inte överhuvudtaget). Oavsett vad man tycker om det ”moraliska” i att ta strid i saken är det en intressant fråga om deras misstag isåfall övertrumfar det faktum att bilen stått fel, och du slipper straffavgiften.
Nr 10 finns med, lite längre söderut jämfört med 16 där Muskatten parkerade
 

Bilagor

  • IMG_9492.png
    IMG_9492.png
    714,5 KB · Visningar: 40

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det brukar sällan vara udda och jämna nummer på samma sida gatan…. Den 10:an kanske avser Sjömansgatan. Testa att söka Västra varvsgatan i Lantmäteriets karta så ser du vilka nummer de har med. Jag kunde inte hitta nr 10 där.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I bilden här ser ni Kockum fritids som har adressen Västra Varvsgatan no8
Enligt boten parkerade jag på V V. No10
Ganska så lång mellan no 8 och 10..:rolleyes:

Screenshot_20240707_222242.jpg
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I bilden här ser ni Kockum fritids som har adressen Västra Varvsgatan no8
Enligt boten parkerade jag på V V. No10
Ganska så lång mellan no 8 och 10..:rolleyes:

Visa bilaga 234770
Fan Muskatten. Släpp det! Du håller ju på att uppvigla halva klubben. Så här ser jag det: Du har parkerat fel! Du har stått på den platsen som ditt eget foto visar, felaktigt! Förmodligen är adressangivelsen helt korrekt. Skulle den diffa något har du lik förbannat stått felaktigt på den platsen. Så släpp det här nu. Du har hittills inte uppvisat några direkt rättshaveristiska tendenser. Så vill jag fortsatt ha dig, om jag får önska!
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Fast… regeln att stå med alla hjulen är ju till för att man ska parkera så man inte är i vägen för andra. Tycker nog att Muskatten gjorde sitt bästa för att stå så han störde så lite som möjligt. Men om Hojab hänvisar till en formell regel kan man kanske vara lika formell när det gäller adressangivelsen?
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.657
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Fan Muskatten. Släpp det! Du håller ju på att uppvigla halva klubben. Så här ser jag det: Du har parkerat fel! Du har stått på den platsen som ditt eget foto visar, felaktigt! Förmodligen är adressangivelsen helt korrekt. Skulle den diffa något har du lik förbannat stått felaktigt på den platsen. Så släpp det här nu. Du har hittills inte uppvisat några direkt rättshaveristiska tendenser. Så vill jag fortsatt ha dig, om jag får önska!
Även jag har forskat lite och Instämmer med krinil. Lägg ned! Västra Varvsgatan 10 på din bild är sannolikt nummer 22. Så 10 stämmer bra med angivelsen på parkeringsboten. Betala och se det hela som att du har stått på en camping på västkusten.
 
Toppen