Sv: Parkering - camping (igen)
Lagstiftning och regelverk är ett svårt kapitel. Ägnade fem år åt att studera det i Uppsala, men är trots det glad att ett visst utrymme lämnas åt det sunda förnuftet. För länge sedan - då samhället inte var så komplicerat - var ALLT reglerat in i minsta detalj; t ex hur svin fick släppas i ollonskog (gällde t ex inte kor och inte i granskog) eller hur biägaren fick agera om bin flög bort och ägaren följt dem hela vägen till det nya trädet (gällde t ex inte om svärmen påträffades senare) o s v. En alltför detaljerad reglering är inskränkande och "påträngande" samt kan möjligen också locka någon att på ett s k smart sätt "navigera runt" eller hitta kryphål. Vad vet jag... Såsom: "Detta är ingen stol utan en..." eller "jag sover inte, jag bara..."; allt i all välmening och med ett gott syfte.
Nyttan med en uppförandekod har tidigare varit på tal i detta forum och jag är en varm anhängare av en sådan under förutsättning att det blir just en uppförandekod och inte ett regelverk - då är vi tillbaka på ruta ett om mitt resonemang stämmer. En uppförandekod är, tycker jag, ett försök att i några få ord beskriva ett agerande som på sikt gagnar husbilslivet, t ex "Jag agerar så att andras syn på husbilar och husbilsåkandet gynnas". Sedan är det ointressant om jag tycker att andra reagerar rätt eller fel för det är andras reaktioner - rätta eller orätta - som på sikt bestämmer antalet förbud, negativa skyltar, bommar eller andra inkörningshinder o s v, som jag - och säkert många med mig - irriterat mig på.
Tommy och Johan K m fl har ingående svarat och pedagogiskt redogjort för det regelverk som finns. Det som saknas i regelverksväg får vi fylla ut med våra egna omdömen och sunda förnuft.
För att knyta ihop säcken: hur uppfattar andra - med rätta eller inte - om jag tar ut mina vilstolar på en parkeringsplats? Gynnar det på sikt mig som husbilsåkare? Hur ska andra - många gånger icke-husbilsåkare - veta att det är vitvattnet och inte något annat jag tömmer ut innan hemfärden? Gynnar det på sikt mig som husbilsåkare? Och så vidare. Om jag i det enskilda fallet kan vinna en fight med en markägare, kommun eller någon som "hoppar på mig" på en parkeringsplats eller vad det kan vara, kan det dessvärre vara en kortsiktig seger. I det långa loppet är det hur andra intressenter ser på oss - rätt eller fel i våra egna ögon - som är avgörande. Här tror jag avslutningsvis, att Husbilsklubben.se skulle kunna vara - och kanske är - en tung och viktig lobby- och intressentgrupp och "branschorganisation" på samma sätt som andra grupperingar är och som vi ibland uppfattar att vi kommer i skuggan av.
Beklagar att detta mitt första inlägg på detta forum blev långt och resonerande denna söndagförmiddag.
Varma hösthälsningar från ett soligt Nordskåne
J Peter