• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering - camping (igen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Parkering - camping (igen)

Husbilsturismen är en samhällsfråga och många svårigheter ligger i att företeelsen är relativt ny, i varje fall i den omfattning som den har fått de senaste åren. Därför, menar jag, är det så att många av problemen ligger just i att företeelsen är ny och samhället inte har vant sig vid den och att aktörerna inte ännu har funnit sig i sina roller.

Jag har dock aldrig hört att någon ska ha campat med en husbil i stadsparken eller på en begravningsplats. Inte heller kan jag inse hur en husbil som parkerar en natt på en parkeringsplats vid ett naturvårdsområde skulle utgöra en omfattande camping och därmed vara ett hot mot känsliga naturvärden.

Antalet husbilar och storleken på husbilar har ökat under senare år. Minns inte att vi debatterade dessa problem för säg 10 år sedan. Tror att det är det som drabbar oss.

Det finns husbilsägare som övernattar på parkering vid kyrkogårdar. Personligen tycker jag inte att den omgivningen är särskilt trevlig.

"Inte heller kan jag inse hur en husbil som parkerar......" Det stämmer säkert att det inte upprör många men det är inte bara en numera.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

En fråga:
Kör man utanför vägen så kör man i terrängen, frånsett om man kör på tomtmark (finns säkert fler undantag), men vad är en väg?
Jag har under flera års tid velat få svar på den frågan. Kan någon hjälpa mig med ett svar på detta?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Antalet husbilar och storleken på husbilar har ökat under senare år. Minns inte att vi debatterade dessa problem för säg 10 år sedan. Tror att det är det som drabbar oss.

Det finns husbilsägare som övernattar på parkering vid kyrkogårdar. Personligen tycker jag inte att den omgivningen är särskilt trevlig.

"Inte heller kan jag inse hur en husbil som parkerar......" Det stämmer säkert att det inte upprör många men det är inte bara en numera.

Om vi nu ska analysera detaljer i vad jag skrev, och därvid kanske missa vad mitt huvudsakliga budskap var, så vill jag korrigera dig lite. Campingförbud kan gälla på begravningsplatser, inte vid. Tänk på att dessa föreskrifter utfärdades innan husbilar egentligen fanns och förbudet gällde i huvudsak att slå upp tält eller liknande på själva gräsmattorna. Något campingförbud utfärdas inte för parkeringsplater intill begravningsplaten, utan här gällde parkeringsregler vilket det gör än idag. Och förresten vad är det fel med kyrkogårdar?

Sedan vill jag påpeka att mitt förra inlägg handlade om tillämpningen av lagar och inte så mycket om vad folk kan eventuellt kan tycka. Lagar gäller den enskildas handlande inte vad som sker i grupp. Vill man av någon anledning begränsa antalet husbilar tycker jag att detta ska ske med hjälp av parkeringsregler och inte campingförbud, som ofta vill likställas med övernattning i husbil.

Men visst är det antalet husbilar som har accentuerat problemen. Därför måste samhället ta itu med detta, ju tidigare destå bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

Såg ett program på TV för några år sen om en tuffing som hette Måns. Han kunde strosa runt i Norden med bara en presenning att ta över sig t.o.m. på vintern. Hans "boende/parkering" klassades säkerligen inom ramen för "allemansrätt" eftersom ingen kunde kontrollera hur länge han fri-fiskade, jagade & bode på samma plats. Dessutom led han inte av några toakasset-tömningsregler då han hade bara en ryggsäck med fiskegrejer och en presenning i... Hade han haft något 4-hjusdriivet, då hade det varit bannlyst.

images.jpeg
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

Känns inte vettigt att en fredag kväll svars på alla irrelevanta inlägg. Har förståelse varför det är så många krig i värden när det här i vår klubb eller förening bara ska ifrågasätta eller jävlas. Ni får tycks vad ni vill och jag har full koll på lagstiftningen så kör på bara.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag är bara intresserad om verkligen finns någon som kan reda ut alla begrepp om vad som verkligen gäller.
Som jag läst alla trådar så verkar det inte överhuvud taget finns några klara riktlinjer om vad som gäller.
Camping
Parkering
Övernattning
Bord och stolar
Någon måste ha den juridiska kunskap om detta.
Eller är det bara godtyckliga beslut av personer som har "noll koll"?
Kan det vara att kommunala intressen driver på att vi alla ska stanna på den lokala campingplatsen?
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Intressant ämne tycks det vara men i stora delar är den väldigt oförnuftig.
OM jag står med min husbil på en plats där jagfår stå över natten och OM jag där väljer att sova i bilen så menar jag att INGEN kan hindra detta. I varje fall inte med lagliga medel.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag är bara intresserad om verkligen finns någon som kan reda ut alla begrepp om vad som verkligen gäller.
Som jag läst alla trådar så verkar det inte överhuvud taget finns några klara riktlinjer om vad som gäller.
Camping
Parkering
Övernattning
Bord och stolar
Någon måste ha den juridiska kunskap om detta.
Eller är det bara godtyckliga beslut av personer som har "noll koll"?
Kan det vara att kommunala intressen driver på att vi alla ska stanna på den lokala campingplatsen?

Hur kan du skriva "noll koll", har du läst Jokins och Tommy & Elisabeth's inlägg?

Tycker båda har beskrivit rådande situation både initierat och pedagogiskt. Anser mig själv ha normal läsförståelse och jag förstår precis vad de skriver.

Båda är kunniga och vet vad de pratar om, skiljer sig från oss andra amatörjurister som kommer med egna tolkningar av regler och lagar som mera bygger på önsketänkande än något annat.

Det finns helt enkelt inga glasklara regler i dagens lagtexter och personligen lever jag i den tron att vi därför lever i den bästa världen.

Om gråzonen vi idag har byts ut mot klara lagtexter, så tror jag tyvärr att de kommer att begränsa vår frihet och bli strikt reglerat, som vi finner på kontinenten. Vill vi verkligen det?

TommyD
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Hur kan du skriva "noll koll", har du läst Jokins och Tommy & Elisabeth's inlägg?

Tycker båda har beskrivit rådande situation både initierat och pedagogiskt. Anser mig själv ha normal läsförståelse och jag förstår precis vad de skriver.

Båda är kunniga och vet vad de pratar om, skiljer sig från oss andra amatörjurister som kommer med egna tolkningar av regler och lagar som mera bygger på önsketänkande än något annat.

Det finns helt enkelt inga glasklara regler i dagens lagtexter och personligen lever jag i den tron att vi därför lever i den bästa världen.

Om gråzonen vi idag har byts ut mot klara lagtexter, så tror jag tyvärr att de kommer att begränsa vår frihet och bli strikt reglerat, som vi finner på kontinenten. Vill vi verkligen det?

TommyD

Jag påstår inte att ovan nämnda personer har "noll koll", utan att MYNDIGHETSPERSONER, inte har / kan / har tillräckliga kunskaper om vilka regler mm. som är tillämpliga. Därav en massa konstiga uttalanden från dem.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Parkering - camping (igen)

Jag påstår inte att ovan nämnda personer har "noll koll", utan att MYNDIGHETSPERSONER, inte har / kan / har tillräckliga kunskaper om vilka regler mm. som är tillämpliga. Därav en massa konstiga uttalanden från dem.

Jag tillhör den skaran personer som du kallar MYNDIGHETSPERSONER som inte har/ kan / har tillräckliga kunskaper om vilka regler mm som är tillämpliga.
Men jag kan lova dig att vilka regler som gäller och hur de ska tillämpas har jag lärt mig och har full koll på, jag har även lärt mig att vara ödmjuk inför uppgiften att inse att det finns folk som har lite svårare att förstå vår lagstiftning och bestämmelser och hjälper gärna en gång till. Men dom som du (ni) som bara tänker på er själv och inte bryr sig om att rätta in sig i leden har jag inte mycket energi kvar att hjälpa för de är troligtvis redan förlorade.
Jag svarade redan i inlägg tre och flera med mig har också försökt att få vissa i tråden att förstå. Det är sådana människor som du som får alla andra att bli osäkra,tveksamma och fientligt inställda till våra styrande med ditt (ert) beteende att alltid ifrågasätta och försöka övertyga att du (ni) alltid har rätt och alla andra har fel. Försök att vara lite ödmjuk inför den du attackerar och tänk efter före, det är kanske en person som kanske vet mer än du (ni). Detta får bli mitt sista inlägg i tråden, kanske det sista med överhuvudtaget på forumet. Vem vet??
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Parkering - camping (igen)

Det som styr i varje kommun är de "Lokala trafikföreskrifterna".
Här får kommunen bestämma om vad dom vill som rör trafiken i kommunen.
När det gäller begreppet "camping" är det likställt med att sätta ut bord o stolar, fälla ut markis etc. Parkera får du göra med din husbil om skyltning inte förbjuder (tänk på lokala trafikföreskrifter). Att sova över i en parkerad husbil är tillåtet om det är tillåtet att parkera den. Att sätta ut skyltar etc och sätta förbud får kommunen göra på sin mark och den privata markägaren på sin mark, dock får det inte stå i strid med allemansrätten, annan lagstiftning och jordabalken. Så en vägbom vid en enskild väg kan vara lagstridig och leder vägen till ett vattendrag, sjö eller likvärdigt är det alltid lagstridigt. Det är förbjudet att stänga ute allmänheten från stranden (strandskyddslagen). Ovan på detta kan Länsstyrelsen också stifta lokala trafikbestämmelser, dessa är vi också skyldiga att känna till.
Sen tycker nog många hur f.. ska jag som kommer till en annan kommun veta vilka lokala bestämmelser som gäller här. Jo, så här finurligt är det. Du är skyldig som trafikant att känna till de lokala trafikföreskrifterna! Så det är bara att leta på nätet.
Då förstår ni nog hur svårt det är för alla kommuner att ha en lika syn och tolkning av vad vi, allmänheten och näringslivet prioriterar. Jag är övertygad om att vi kommer att samsas helt perfekt och utan gnissel om vi bara visar lite respekt för varandra och har lite förståelse varför vi har en viss syn på vad vi gör. Det blev ett långt inlägg.:)

Jag har inga invändningar mot vad du skriver utom att du påstår:

" "Camping" är likställt med att sätta ut bord o stolar, fälla ut markis etc."

Varifrån kommer denna definition ? Finns den i någon lagtext eller i någon ordningsstadga. Att t ex tälta och övernatta, utan bord och stolar, är i min värld mer camping än att stanna med en husbil och ställa ut bord och stolar för fika eller lunch.
ERIKPER
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Publicerad I förrgår 7:22
NYHETER
Har du en husvagn får du inte utnyttja ställplatser på Ölands norra del men det gäller även husbilar som inte är PB2. Borgholms kommun har nämligen ett "policy-dokument" från 2012 som reglerar detta.
TEXT
Pelle Kjörling
Facebook
Twitter
Gasa (3)
Den infekterade frågan om vilka som får stå på ställplatser fick nytt bränsle när Borgholms kommun skulle förnya bygglovet för Borgholms Stug & Fiske som kallar sig ställplats. I ansökan hade de skrivit att de välkomnade såväl husvagnar som husbilar vilket enligt kommunen stred mot deras "policy". En ställplats är enligt kommunen förbehållet husbilar och därför får Borgholms Stug & Fiske enligt kommunen inte välkomna husvagnar i så fall måste de söka nytt bygglov som camping.

Detta tämligen okända policy-dokument stadgar att husbil är personbil klass 2 och att enbart dessa får parkera på ställplatser på norra Öland. Husbil & Husvagn ringde därför upp Borgholms Plan- och byggchef på samhällsbyggnadsförvaltningen, Magnus Juhlin, för att höra oss för hur de gör med andra husbilar (se även bifogat policydokument). Begreppet PB2 finns enbart för svenskregistrerade husbilar och detta var exempelvis orsaken till dispyten med Norge om rätten att köra tung husbil på B-kort. I dokumentet menas till och med att de husbilar som inte är PB2 kan omregistreras till sådana. Detta låter sig dock knappast göras när man ska stanna för natten.

Även om policy-dokumentet är ganska klart i definitionen framkom det dock att det som ser ut som en husbil i kommunens ögon, som ska övervaka att policyn följs, kan betraktas som en PB2 även om så inte skulle vara fallet. Det gäller exempelvis alla utlandsregistrerade husbilar som aldrig är PB2 eftersom inget annat land har denna fordonsklass. Hur detta policydokument ska uppfattas juridiskt var inte glasklart då det inte är en lag, förordning eller ordningsstadga. Vad som händer med en husbil som inte är PB2 vid en tvist om rätten att utnyttja en ställplats framstod som minst sagt luddigt. Det är inte orimligt att fråga sig vad den enskilde husbilsägaren ska rätta sig efter, det på hemsidan publicerade dokumentet eller Magnus Juhlins uttalanden i vårt samtal.

Många ställplatser skyltas med en husbil och tilläggstexten "PB2" och där råder ingen tvekan, husvagnar och husbilar som inte är PB2 är inte tillåtna men i fallet med Borgholms Stug & Fiske rör det sig om en gräsplan på 15 000 kvadratmeter. Har platsen fått bygglov som ställplats gäller det enligt policydokumentet enbart för PB2 även om ställplatsen är obemannad eller saknar markerade platser. Orsaken till detta att kommunen har högre och andra krav för att enligt detaljplanen godkänna en plats som "camping".

Möjligen kan man med fog hävda att policy-dokumentet snarast förvirrar regelverket och vem kollar en kommuns hemsida för att få reda på om det finns andra kommuner med motsvarande policy-dokument.
Källa: Husbil & Husvagn 20161117
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Det som skapar förvirring är inte avsaknad av regler utan en sammanblandning av juridiska och språkliga definitioner. Vi kan prata om många saker där vi kan ha samma uppfattning om vad som avses utan att det för den skull finns en juridisk definition. Vi kan vara ense om vad rött innebär utan att det för den skull behöver definieras juridiskt t ex.

Enligt den språkliga definitionen av camping (som var och en kan slå upp) är camping att betrakta som övernattning i tält, husvagn, husbil etc. Det har inget att göra med om man står på en camping eller inte. Det innebär att man kan parkera sin husbil, men så snart man övernattar så campar man. Det har alltså inget att göra med bord, stolar, markis o dyl. Däremot kan jag ju tycka att om man parkerar dagtid och tar ut stolar, bord etc så håller man på med annat än parkering.

Ni använder ju begreppet fricamping. Om ni parkerar och inte campar så verkar det ologiskt att tala om fricamping. Är det då friparkering eller vad skall man kalla det?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Betyder din tolkning av camping att om jag ställer husbilen på gatan i mitt bostadsområde och övernattar i mitt hem så parkerar jag, men om jag vistas i husbilen så campar jag ??
När blir parkering Camping ? klockan 23 ?
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Parkering - camping (igen)

Det som skapar förvirring är inte avsaknad av regler utan en sammanblandning av juridiska och språkliga definitioner. Vi kan prata om många saker där vi kan ha samma uppfattning om vad som avses utan att det för den skull finns en juridisk definition. Vi kan vara ense om vad rött innebär utan att det för den skull behöver definieras juridiskt t ex.

Enligt den språkliga definitionen av camping (som var och en kan slå upp) är camping att betrakta som övernattning i tält, husvagn, husbil etc. Det har inget att göra med om man står på en camping eller inte. Det innebär att man kan parkera sin husbil, men så snart man övernattar så campar man. Det har alltså inget att göra med bord, stolar, markis o dyl. Däremot kan jag ju tycka att om man parkerar dagtid och tar ut stolar, bord etc så håller man på med annat än parkering.

Ni använder ju begreppet fricamping. Om ni parkerar och inte campar så verkar det ologiskt att tala om fricamping. Är det då friparkering eller vad skall man kalla det?

Parkering är just parkering. ... o inget annat så då kallar vi det för parkering så länge vi inte har ett beteende som avviker från parkering , vanligen kallat camping-beteende. (Min tolkning)

När jag jobbar så parkerar jag min lastbil och har lagstadgad dygnsvila i den, varför skulle jag inte få ha dygnsvila i ett annat fordon bara av den anledningen att den är registrerad på ett annat sätt?
Det har faktiskt hänt att min fru mött upp mig vid lastbilen när jag inte tar mig hem enligt KoV /vägarbetstidslagen och lämnat lastbilen efter vägen och vi njutit helgen i husbilen för att sedan hämta lastbilen två dygn senare och åkt vidare i arbete medan hon kunnat åka hem, hur ska då denna helg räknas ?Vad säger "campingreglerna"? Är det då camping i lastbilen, är det camping i husbilen? Definition av camping kan inte utgå från vad jag gör i bilen, den måste utgå från mitt beteende utanför bilen eller hur?
(Lastbilen har parkerats i enlighet med gällande lagstiftning )
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parkering - camping (igen)

Det går bra att campa i lastbil också.
Vår husbil var lastbil när vi köpte den, sen blev den en personbil :rolleyes:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen