• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-böter Nyköping .

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: P-böter Nyköping .

Funderar på om det kanske är dags att starta upp en "svarta listan" på dylika platser runt om i vårt land. Även utomlands för den delen. Det skulle nog många av oss ha nytta av.

På infarter till flera Supermarché i Frankrike har det placerats bommar, så att fordon med höjd över 2.10m inte kommer in. Detta är mera renhårigt tycker jag.
Mvh erling 54

F

F.d. 839

Guest

Jarmo,

Tackar för den utmärkta linken men tydligen finns Rasta endast för Södra Sverige. Finns det någon liknande site för Borra Sverige ?

F

F.d. 3581

Guest

Hej, alla

Jodå, vi blev lappade kl 1.00 - 3.00 en natt för några veckor sedan, på den runda parkeringen på sidan norrut.

Och blev tvärförbannade på morgonen.

Men...... jag ringde upp damen som är boss för restaurangen och hon tog bort p-boten.

Efter detta i början på februari så har Securitas fått order från restaurangen som äger marken att inte lappa husbilar o husvagnar.

Så ring upp genast och hänvisa gärna till mig att hon lovade att de här f-rbannade busksmygarna inte skall lappa oss husbilar.

Sen kan man ju undra om v-v verkligen skall skylta med rastplats om det endast är tillåtet att stå två timmar.....

Som sagt, man kan få p-tillstånd på kvällen innan på macken eller i restaurangen

Mvh
Dag Sahlström

F

F.d. 7747

Guest

Hej Hundvakten !
Jag har ju som sagt betalt in boten och även haft en korrespondens med Securitas men dom hävdar sin rätt att bötfälla samtliga som överskrider 2 timmars regeln .
Tydligen har dom inte tagit till sig den uppmaning dom fått från restaurangen du hänvisar till att inte lappa husbilar nattetid .
Det är precis den parkeringen som du beskriver som också jag blev lappad på .
Tyvärr har jag inte varit inne på Nyköpingsbros hemsida och läst ,men det kunde ju varit enklare om dom satt upp ett anslag vid parkeringen om att man måste gå in på restaurangen eller macken och erhålla ett p-tillstånd .
Jag var inne på macken och tankade köpte en korv mm. men inte heller där var det någon som upplyste mig om 2 timmars regeln eller frågade om jag ville ha ett parkeringstillstånd .
Jag har kört tradare och lastbil under ett antal år och rastat på bra många mackar efter vägarna , men det är nog bara i Nyköpingsbro vad jag vet där man har p-vakter smygande i buskarna nattetid .
Nu står väl inte världen och faller ihop för det här , men men blir bara så förb. på det sätt dom drar in extra pengar på .
Rulla lungt .

F

F.d. 418

Guest

Ett bekymmer med den här sortens "p-böter" är att de ofta baseras på ett nollavtal mellan uppdragsgivare och entreprenör. Det innebär att entreprenörens enda intänkt utgörs av p-lapparna. Effekten blir som regel dels att lapperiets frekvens gränsar till hysteri och dels att det mestadels är svårt för att inte säga omöjligt att få rättelse. Det är positivt att uppdragsgivaren i det här fallet tänker om och anpassar regelverket till våra behov. Kvar står dock behovet av tydlig skyltning samt klarspråk i kontakten med Securitas. Hälsn/AndersW

F

F.d. 7747

Guest

Helt rätt AndersW .
Securitas jobbar mot 0 avtal och därför ska du ha mer tur än skicklighet för att få dom att dra tillbaks en p-bot , det var väl några som såg Sverker Olofssons program " PLUS " för några veckor sen om Åselebon som blivit lappad på en parkering i Umeå trots att han hade både p-biljett och kvitto från Visa på inbetald p- avgift .
Inte heller han kunde få rättelse , den ggn var väl anledningen att det hade snöat så p-vakten kunde inte avgöra om p-avgiften var betald eller inte .
Med lite ansträngning kunde han ju ha sopa av snön från rutan men det ingick inte i deras rutiner .
Nej den lilla mäniskan får nog presic som" Donky Schott" , slåss mot makten och väderkvarnarna men har sällan eller aldrig chans att vinna .
Securitas är beredd att driva alla fall vidare till kronofogden och för en 500-hundring har jag ingen lust att hamna i deras register och det vet dom också .
Rulla lungt .

F

F.d. 418

Guest

En liten undran: Om nu väktaren på grund av snön inte kunde se om p-avgiften var betald, hur kunde han/hon då bestämma sig för att den inte var betald? Hälsn/AndersW

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En liten parentes i det här ämnet som hände mig för ca 2 månader sedan.

Var och hälsade på min far som bor i en bostadsrättsförening som har Parkia som sköter automaten och lappning. Dom här parkeringarna är oftast väldigt billiga att stå på. I det här fallet kostar det 2 kr i timmen.
jag går till automaten och tar med mig 3 kr ur skrotburken i bilen. Stoppar i alla 3 och automaten noterar 2kr. Går snabbt tillbaka till bilen och hämtar en krona så jag får mina 3kr registrerade men har nu lagt i 4kr. Inget man dör av men kände mig lite irriterad med tanke på hur noga det är med bötfällningen.
Såg numret för felanmälan och ringde och fick prata in att det saknades en kr. på kvittot(OBS jag ringer gratis på mobilen) och att dom får ringa upp mig dagen efter.
Ingen ringer så jag kunde inte låta bli att ringa tillbaka. Tjejen som svarar ser då min felrapport och blir då lite förstummad sedan säger hon: Du vill alltså ha en krona?
Visst, skicka den till mig du svarade jag.
Allt sköttes mycket korekt och jag fick min krona kontant i ett kuvert.

Kändes bra at det kostade lite extra för dom. 5.50 i porto.

lyckorna

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
1253
Medlemskap
2025

Det vore en bra idé att vi andra får en lista på rastplatserna som vi kan bojkota. Vi kommer höra av oss om vi upptäcker något som vi inte vill ni ska bli drabbade av. Vi åker första året och då kan man stöta på mycket. Vi har skrivit in stället som nämns här uppe och vi kommer varken tanka eller handla där. Åker fort som tusen förbi!!!!!!! Tack för att ni upplyser oss andra som. Tror dom att vi är tjuvar bara för att man stannar till en natt. Då har det gått långt. Lev väl och se fram mot vår och sommarturerna i vårt vackra land. Matmamman

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

Hej, RuneB mfl.

I mail från Carina Esseus så meddelar hon den 12/2 2008. kl 10.45 att min bot är borttagen och att Securitas har fått instruktioner om att inte bötfälla Husbilar.

Det är till Carina du skall vända dig för att annulera boten.
Mailadressen är nykopingsbro@rasta.se

Jag hade för avsikt att varna och informera om detta tidigare här på webben efter mitt samtal med Nyköpingsbro, men tyvärr var jag på något sätt avstängd från att skriva inlägg, och sedan föll det i glömska.

Kräv tillbaka pengarna Rune - Securitas har inte följt deras uppdragsgivares instruktioner.
Det är ändå två flaskor hyfsad virre som går åt skogen.
Bättre att dricka upp sekinerna än att de hammar i Securitasdirektörernas snikna fickor.

Lycka till...
Ds

L

Lärkan 321

Guest

Lite trist ....

Bra att vi delger varandra våra erfarenheter - och naturligtvis även de negativa upplevelserna.

Känner ändå att det får inte bli allt för mycket negativt "snack" utan att vi hjäper varandra att se möjligheterna att på ett positivt sätt lösa /förebygga problemen. Dessutom att vi hjälpas åt att vara tydliga i kommentarerna.

Hoppas att inte de trevliga och ambitiösa tjänstemännen på Nyköping Turism ska behöva lida för det som hände på Nyköpingsbro som ju känns för djäkligt. Det är ju trots allt två helt olika organisationer.

Så "P-böter i Nyköping" är inte deras ansvar men det är ju bra att de är informerade.

Kesty

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2025

På väg norrut, sväng av E4 i Stavsjö, där finns vägverkets rastplats Tintomara efter väg 800 (gamla E4) eller fortsätt norrut på gamla E4, intill Tuna motell finns stora utrymmen som bl a långtradarna använder sig av och i Bergshammar, nära Nyköpingsbro, finns en stor parkering intill bil- och möbelaffär. Alla tre platserna är säkert tystare än intill Nyköpingsbro.
Kerstin

F

F.d. 7747

Guest

Hej Hundvakten och alla andra !
Jag ska göra en liten sammanfattning av vad som hänt under den gångna veckan .
Jag gjorde som Hundvakten sa och kontaktade Carina Esseus på Rasta Nyköpingsbro hon kunde tyvärr inte fixa så att p-bötern drogs tillbaks , men sa dock att hon varit i kontakt med Securitas och bett dom om att inte lappa husbilar/vagnar nattetid .
Med detta besked tog jag ånyo kontakt med Securitas och framförde det besked jag fått av Carina på Rasta , problemet är bara det att Securitas säger att nån sådan överenskommelse har dom inte träffat med Rasta .
Så vill jag inte acepptera deras bötesförläggande får jag kräva pengarna av Rasta ur deras kassa , Securitas skall i allafall ha sin 500-hundring .
Ok jag har betalt in böterna och tänker inte gå vidare med det här .
Men ni som ev. stannar på Rasta i Nyköpingsbro se till att få ut ett p-tillstånd från macken eller restaurangen annars kan också ni bli bötfällda pga. Securitas 2 timmars regel .
Rulla lungt och en god och glad påsk på er alla önskar RuneB och Anitha :yes:

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Runeb o Anitha

Jag skall leta upp min mailkorrespondens med Nyköpingsbro så lägger jag ut den här i tråden.
Jag har svart på vitt vad som utlovats......

Rastas o Securitas agerande är under all kritik. Någon ljuger för dig.

Återkommer.

Mvh
Dag

Leif&Inger

FD HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
1427
Medlemskap
2021

Hej Rune B
Var på väg söder ut skulle nyttja ställplatsen i Nyköpingbo fanns en liten mörk pakering valde också den stora under ett lyse obs pakeringen var tom på lastbilar jag såg inga problem detta kostade 500 spänn. Akta er för lapplisa i Nyköpingsbro

HOBBY

F

F.d. 3581

Guest

Hej, här kommer mailet från Nyköpingsbro

Hej
Tyvärr har vi för närvarande inget sådant. Kanske vore något för framtiden.

Hälsningar

Carina Esséus

Från: Dag Sahlstrom [mailto:dag.sahlstrom@liseberg.se]
Skickat: den 12 februari 2008 11:00
Till: Rasta Nyköpingbro
Ämne: SV: Carina Esseus tillhanda

Hej, igen.

Tack för mailet. och lycka till med husbils o husvagnskunderna.

Inom Husbilsklubben har vi en omfattande och ständigt växande lista över ställplatser där husbilar är välkomna för nattvila och måhända en matbit.

Kanske din krog kan vara en sådan plats.....?

Finns det övriga faciliteter såsom vattenpåfyllning, elstolpar (mot avgift självfallet), tömning av latrin, etc?

Många hälsningar

Dag S

Från: Rasta Nyköpingbro [mailto:nykopingsbro@rasta.se]
Skickat: ti 2008-02-12 10:45
Till: Dag Sahlstrom
Ämne: SV: Carina Esseus tillhanda

Hej
Har just tagit bort er bot och även bett securitas att strunta i husbilar och husvagnar.
De ska inte vara så nitiska i fortsättningen, hoppas jag.

Vänlig hälsning

Carina Esséus

Från: Dag Sahlstrom [mailto:dag.sahlstrom@liseberg.se]
Skickat: den 12 februari 2008 10:14
Till: Rasta Nyköpingbro
Ämne: Carina Esseus tillhanda

Hej, Carina o tack för ett trevligt telefonsamtal, ang parkeringsboten.

Ja, nog blev vi lite överraskade och rent förbaskade i fredags morse när vi fyra vuxna skulle lämna husbilen för att äta frukost hos er, och upptäckte 500:- boten på rutan.

Vi var nog den enda bilen på parkeringen dessutom.

Ingen i sällskapet var längre intresserad av frukost hos Rasta, så vi körde vidare mot Stockholm för att besöka nästa vägkrog.

Vi förstår att det kan vara problem med parkeringsmissbruk, skrotbilar, osv som du beskrev vid vårt samtal, men nog borde väl de nitiska vakterna rimligen göra en bedömning om att inte lappa en ensam husbil kl 01.00 - 03.00. Som inte står i vägen, inte är skrot, och som värst av allt för Rastas del, kan vara en potentiell restaurangkund.

Är det bara svart eller vitt för Securitas - sannolikt erhåller man intäkter för varje bil som bötfälls, annars är agerandet obegripligt, och för er kundovänligt.

Ännu en gång tack för hjälpen och Nyköpingsbro kan hos oss kvarstå som ett alternativt nattrastställe med frukost, på våra resor mellan Kungsbacka och Stockholm.

Vänliga hälsningar

Dag Sahlström

Nordhagens Väg 7

434 96 KUNGSBACKA

070 5749793.

Obs, du får läsa nedifrån o upp för att få rätt tidsordning.....

Kör på Rune....

Mvh
Dag

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest

Hej Hundvakten och alla andra klubbmedlemmar !
Precis som jag skrev tidigare så fick jag ett besked från Carina på Rasta att hon bett Securitas att inte vara så enträgne med att lappa husbilar/vagnar nattetid , detta är dock inget dom tagit åt sig .
Jag sände det meil jag fått från Rasta om att dom ska upphör med sitt lappande nattetid och fick följande svar jag citerar . " Hej den överenskommelse som ni påstår ska finnas är inget som vi fått ta del av . Ni får kontakta Carina om ev. makulation av ert ärende .
MVH. Parkeringsavdelningen.securitas Skövde .
Retra-Maria Thorsson. " slut citat alltså trots att jag bifogat meilet från Rasta så är detta något dom aldrig fått ta del av , hur ska man tolka det hela .
Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg böterna är betalda jag tänker inte ängna mer tid åt den här frågan utan kan bara konstatera att Nyköpingsbro är inget ställe där jag fortsättningsvis rastar .
:twitcy:Husbilen är packad och om några timmar åker vi till Angsjöns Camping för påskfirande , önskar alla klubbens medlemmar en riktigt glad , solig och skön helg från RuneB och Anitha .

F

F.d. 55275

Guest

Hej !
Bra att sånt här blir belyst, har stannat en del gånger här men aldrig sovit över och heller inte blivit lappad.
I fortsättningen får femman ligga kvar vid Nyköpingsbro.
Nu får vi se till det positiva att säsongen snart startar, skönt !

F

F.d. 9506

Guest

Tack för informationen.
Där har vi stannat för sista gången!
6an ligger i till ett bättre ställe som man kan tanka och fika för pengarna. Dom i Nyköpingsbro kan deklarea sin inkomster i boter. Av oss medlemar ska dom inget få. Verkligen inge soppa eller fika pengar:mad:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen