Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag vill framförallt lyfta vår käre medlem Kjell 1351 för hans insatser när det gäller konvertering till litiumbatterier.Då var det dax,
ytterligare en pimpning av plåtisen.
då jag har drabbats av samma åkomma som så många andra här i husbilsklubben, en åkomma som sprids snabbare än den sydafrikanska varianten av covid-19......
lithiumlängtan
ja det var dax att uppgradera batterisystemet i bilen . 2 st sunlux 96amph utan värmemattor blev inköpta.
jag har en ebl 119 i bilen och nöjer mig den som 230 v laddare ( ställer den för blybatterier) däremot så har också en votronic dc dc 30 införskaffats samt en ny mppt votronic 250 duo solcellsladdareför mina 200w solceller som sitter på taket.
när det gäller med eller utan värme i batterierna så valde jag utan för att som jag ser det så kommer aldrig laddning under 0 grader ( vilket är skadligt för litiumbatterier) bli aktuell. Batterierna sitter under passagerarstolen och vi föredrar att ha lite varmare i kupén ....
idag har jag monterar dc dc laddaren åvanpå ebl:en och kopplat in den samt bytt ut batterierna. Gick hur smidigt som helst då sunlux batterier är gjorda/avpassade till samma storlek som traditionella agm batterier...
det som var riktigt bra var att jag hade en extra kopplingsplint vid sidan av ebl:en vilket gjorde att jag kunde ta d+ från denna och inte behövde skarva i kablarna....
Sådär,Jag vill framförallt lyfta vår käre medlem Kjell 1351 för hans insatser när det gäller konvertering till litiumbatterier.
tack Kjelle utan dina insatser att på nått sätt systematisera processen skulle jag inte ha vågat mig på projektet....
följ gärna honom på hans blogg..... den hittar ni säkert på något sätt... jag fixar inte att länka... överkurs för en boomer...
förutom att nämna Peter och Peter, Knut mfl... tack alla
Sådär,
då var alltklart med batterierna och solcellsladdaren. Funkar hur bra som helst, nu får vi ut och testa med lite fricamping till helgen...
jag kopplade underhållsladdning från collegerankingen till startbatteriet också när ändå var igång.
Ett alldeles nytt begrepp skapat av Tim Cook och Apple genom den fantastiska uppfinningen som hjälper en att skriva på en iPad....Vad är collegerankingen?
Helt rätt,Det ser ut som att det främre batteriet sitter lite högre än det bakre. Är det en nivåskillnad i golvet under stolen?
Tack för de orden. Känns ju bra att min beskrivning kommit till nytta. Väntar ju själv fortfarande på mina batterier så att jag kan verifiera att innehållet i bloggen stämmer. Upptäckte du om det var något som inte stämde i beskrivningen?Jag vill framförallt lyfta vår käre medlem Kjell 1351 för hans insatser när det gäller konvertering till litiumbatterier.
tack Kjelle utan dina insatser att på nått sätt systematisera processen skulle jag inte ha vågat mig på projektet....
följ gärna honom på hans blogg..... den hittar ni säkert på något sätt... jag fixar inte att länka... överkurs för en boomer...
förutom att nämna Peter och Peter, Knut mfl... tack alla
He kjellTack för de orden. Känns ju bra att min beskrivning kommit till nytta. Väntar ju själv fortfarande på mina batterier så att jag kan verifiera att innehållet i bloggen stämmer. Upptäckte du om det var något som inte stämde i beskrivningen?
Det är därför man sätter en strömbrytare vid usb uttaget för att det inte skall dra ström.Jag vill tacka husbilsklubben, som gett mig så mycket....( som Arja skulle sagt)
Efter alla ovärderliga tips och annat här på klubben så tycker jag det är payback time. Så jag tänkte skriva om vad vi hittar på och vilka "förbättringar" vi gör med den nya bilen, , kanske som tips för en del och kanske som varning till andra
Då har det skett, vi har gått från MC Louis 4-75 till en plåtis. 1 maj så hämtade vi vår Pössl Roadcruiser byggd på Citroen Jumper.
Det första som slår en är den totala avsaknaden av 12v uttag kopplade till bodelsbatterierna. Till min glädje så fanns det två st under passagerarstolen, så det var ju bra, 2*85 ah, agm.
Del 1:
Det sitter däremot kopplingsdosor i överskåpen, en på var sida om sängen samt en över sittgruppen. Så det blev till att borra hål och koppla in sig, valde att sätta cigguttag istället för usb-kontakter, ger lite mer frihet i framtiden och de där usbkontakterna drar ju alltid lite ström även när de inte används, försumbart, javisst men ändock..
Över sittgruppen finns även dragna kablar för TV, men i denna bilen så avstår vi TV tillsvidare, däremot så behövs uttaget fram till att driva vår Dovado router. Internet klara man sig inte utan !
En 28 mm hålborr gjorde jobbet lätt. Alldeles nedanför de nya uttagen där bak så hänger en hållare för tidskrifter och pyssel så det blir lätt att hålla ordning på sina laddgrejjor.
Vet inte varför webadressen ersattes med en massa siffror, men adressen ska vara www.led-powershop.de