Men jag visste....
...... men jag tror att jag också vet att skrönorna som säger att delar av 60-tals filmen Kanonerna på Narvarone spelades in i Spanien, är felaktiga. Det är en skröna som främst förekommer bland svenskar. Har sett det förekommit i svenska bloggar, svenskspråkiga tidningar, men aldrig på Spanska!
Om man Googlar på spanska om filmens inspelningsplatser så får man fram en hel del information om det, men ingen nämner någon spansk inspelningsplats.
Om man kollar fakta om filmen på spanska Wikipedia, så är informationen där i linje med andra informationskällor som säger........
”Rodaje
La isla griega de Rodas fue el lugar de rodaje: la unidad se basó allí desde abril hasta julio de 1960. Quinn estaba tan cautivado con el área que compró tierras allí en un área que todavía se llama Bahía Anthony Quinn. Algunas escenas más fueron filmadas en las islas de Gozo, cerca de Malta, y Tino, en el Mar de Liguria. Uno de los buques de guerra en la película, el USS Slater, entonces un barco de entrenamiento en la Armada Helénicaconocido como Aetos (D-01), se conserva como un barco museo en Albany, Nueva York.7”
.... att inspelningarna gjordes i huvudsak på Rhodos, men på ön Gozo nära Malta och ön Tino som är en del av italienska Cinque Terre utanför La Spezia, spelades vissa scener in. Vissa studioscener spelades in i London.
Åsa o Stefan, hoppas jag nu inte gjorde er besvikna, bara vägen upp är ju ett äventyr i sig.
Här kommer en bild på ett snett fyrtorn, men det är inte fyrtornet som är snett, det är fotografen som är sne’
Tommy