• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

ae.in.gbg

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Får fortsätta ge fler ledtrådar o göra mer reklam!
En av Italiens äldsta liftar, först en kabin upp till 1900m sen en Cestovia (korglift) (har för mig att Åre hade något liknande slutet på 70-talet) upp till ca 2400m, där man kan se många toppar i bl.a. Monte Rosa

Bilagor

• capanna-renata-1.jpg
    capanna-renata-1.jpg
    74 KB · Visningar: 12
  • Funivia_sfondo_santuario.jpg
    Funivia_sfondo_santuario.jpg
    156,3 KB · Visningar: 12
  • Funivia.jpg
    Funivia.jpg
    5 KB · Visningar: 11
  • Cestovia_1.jpg
    Cestovia_1.jpg
    137,5 KB · Visningar: 14
  • Cestovia_2.jpg
    Cestovia_2.jpg
    56,2 KB · Visningar: 14

ae.in.gbg

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Helt rätt!

Jag jobbade 2 år i Biella o träffade min fru där 2001, sedan dess har vi varit där 3-4 gånger om året, denna Jul verkar bli den första som vi får fira i Sverige (här i Mölnlycke eller hos min bror i Tibro). Denna del av Italien är kanske inte så känt som andra delar i Italien, jag gillar det rustika. O nu har många förstått att dom måste göra mer reklam o ta vara på turister både Italienare och andra!

Ok, då lämnar jag över till Åsa o Stefan!

Mvh
Anders

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
På den gamla militärbasen finns två gigantiskt stora kanoner med 17 meter långa kanonrör som kunde avfyra ammunition på upp till ett ton med en räckvidd om 35 km.
Här filmades en del avsnitt av succefilmen "Kanonerna på Navarone".

20190409-026.jpg20190409-026.jpg

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej Tommy, helt korrekt platsen heter La Bateria de Castillitos på udden Cabo Tiñoso som ligger mellan Cartagena och Mazzaron kan man säga.
Förvånansvärt många som besökt/övervintrat utmed den här kuststräckan har missat den här platsen och de har ingen aning om att militäranläggningen var verksam för att skydda hamnen i Cartagena från angrepp under åren 1935-1994.

Bollen är Din Tommy!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Men jag visste.... :)...... men jag tror att jag också vet att skrönorna som säger att delar av 60-tals filmen Kanonerna på Narvarone spelades in i Spanien, är felaktiga. Det är en skröna som främst förekommer bland svenskar. Har sett det förekommit i svenska bloggar, svenskspråkiga tidningar, men aldrig på Spanska!

Om man Googlar på spanska om filmens inspelningsplatser så får man fram en hel del information om det, men ingen nämner någon spansk inspelningsplats.

Om man kollar fakta om filmen på spanska Wikipedia, så är informationen där i linje med andra informationskällor som säger........

Rodaje
La isla griega de Rodas fue el lugar de rodaje: la unidad se basó allí desde abril hasta julio de 1960. Quinn estaba tan cautivado con el área que compró tierras allí en un área que todavía se llama Bahía Anthony Quinn. Algunas escenas más fueron filmadas en las islas de Gozo, cerca de Malta, y Tino, en el Mar de Liguria. Uno de los buques de guerra en la película, el USS Slater, entonces un barco de entrenamiento en la Armada Helénicaconocido como Aetos (D-01), se conserva como un barco museo en Albany, Nueva York.7

.... att inspelningarna gjordes i huvudsak på Rhodos, men på ön Gozo nära Malta och ön Tino som är en del av italienska Cinque Terre utanför La Spezia, spelades vissa scener in. Vissa studioscener spelades in i London.

Åsa o Stefan, hoppas jag nu inte gjorde er besvikna, bara vägen upp är ju ett äventyr i sig. ;)

Här kommer en bild på ett snett fyrtorn, men det är inte fyrtornet som är snett, det är fotografen som är sne’
B2470DC7-3BEB-4021-B3FA-99D6A19B9CF1.jpeg
Tommy

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025
Vi provar med denna bild. Här finns en ställplats som man bygger om.

Bilagor

• DSCF7371.JPG
    DSCF7371.JPG
    2,1 MB · Visningar: 41

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Jag tror att platsen är Middelfart på Fyn i Danmark!?
Det finns ju oxå ngt av en ledtråd i Din bild...

Stefan

Senast ändrad:
Toppen