• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pössl eller La Strada?

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Pössl eller La Strada?

Which Motorhome - Van Conversion Ultimate Showdown - YouTube

En jämförelse mellan 15 olika märken(13 udda som jag aldrig hört talas om), de enda "kända" som finns med är en Globescout(samma som Pössl väl?) o en Adria Twin GT....och The Winner is.....:wink:

F.ö börjar jag också bli intresserad av plåtis(har ju ägt "vanlig husbil i hela två månader":D), ser ju möjligheten att även ha den som "vardagsbil".
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Pössl eller La Strada?

Vill man ha en bättre isolering i plåtisen så finns Pössl 2Win Vario med 35mm i tak och 20mm i väggar.
Vanliga Plåtisar går inte att isolera fullt ut pga balkarna i taket.
Pössl Varion har glasfibertak. Bilen är ett trollerinummer på under 6m med 4 bäddplatser.
Någon som har erfarenhet ?

Bosse
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Gillar Pössl Roady Vario 545 som har allt på min önskelista som högt kylskåp, låg säng bak. Den övre våningssängen kan man använda till förvaring, en nerfällbar ovanför framstolarna. Och så slipper man dragdörrararna till toa/dusch.
Dessutom bara 5.5 m lång.
Såg på sambons min att han inte ens vill diskutera den modellen ... // Pirkko
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Pössl eller La Strada?

Jag är inte säker på att man behöver fokusera så mycket på isoleringens tjocklek eftersom det ändå är en relativt liten volym i en plåtis. Lite högre gasolförbrukning vid kyla blir det förståss jämfört med en mer välisolerad variant. Min erfarenhet är att det inte är några problem att hålla varmt ner till -15 grader i vår pössl (har ej teastat i lägre temp.). Tack vare det luftburna värmesystemet med strategiskt plaserade utblås så känns det välventilerat, varmt och ombonat trots låg utomhustemp.

Ok isolering i taket på Pössl tycker jag.
isotakpossl.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Pössl eller La Strada?

Hej Pirkko & Kjell!
Vi (2 st. utan passagerare) har funderat ett bra tag på lite olika alternativ som skulle passa oss (smal plåtis, ej över 6 m & lämplig för Norska förhållanden).
Vår mentala resa började med att fastna för Westfalia Columbus, sedan Pössl for 2 och vidare till La Strada "E", Bressler, CS, osv... Utöver yttermåtten, vi ville absolut ha långbäddar (1,9 - 2m), att kunna sitta upprätt utan att "dingla" med fötter, ha kylskåp i ståhöjd, minst 90 l och hyfsat bra dusch/toa utrymmen. Äntligen fick vi napp i och med att HRZ har lanserat sin nya modell HRZ Life. En bakhjulsdriven bil var dessutom en skänk från ovan dock med en prislapp som heter duga! Men, men, man lever bara en gång och ut ska vi : )
Kolla gärna Hochwertige kompakte Reisemobile von HRZ Reisemobile GmbH aus Öhringen... - Startseite eller nästa nummer av Husbiltest tidningen med reportage från Dusseldorf 2013. Vi har i alla fall gjort vårt val till nästa år. Lycka till!
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

Hurdå, Fiat säger stopp? :wideeyed:

Det är av rostskäl, som man inte sätter isolering i dörrarna. Om husbilstillverkaren sätter in isolering där gäller inte rostskyddsgarantin. Husbilstillverkarna får isolera, men då inte inuti dörrarna utan på insidan, med luftspalt. men det gör ingen.

Hittade detta på ett annat forum.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Pössl eller La Strada?

Det är av rostskäl, som man inte sätter isolering i dörrarna. Om husbilstillverkaren sätter in isolering där gäller inte rostskyddsgarantin. Husbilstillverkarna får isolera, men då inte inuti dörrarna utan på insidan, med luftspalt. men det gör ingen.

Hittade detta på ett annat forum.
La Strada har täckande isolering på insidan av bakdörrerna; med luftspalt. Annars rätt kommentar.
Isolering är inte bara en fråga om cm och tjocklek. T.ex. isolerar Seitz-fönster bättre än Polyplastik-fönster utan ram. Dubbelt golv ger också bättre isolering.

Men som andra har sagt; stor eller liten Truma räcker för en plåtis!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Grattis! Jag väntar också på en Avanti EB som blir klar för hämtning i slutet av maj. Undrar därför lite vad luckorna på sidan döljer.

1. Vatten
2. Är det uttag för gas? Har beställt gasuttag men om det sitter på vänster sida så känns det fel. Eller är det dusch?
3. PortaPotti
4. Vad är detta?
5. Eluttag


82761d1395080963-var-platis.jpg (3264×2448)-1.jpg
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Synes Pøssel Roadcruiser Revolution er interessant. Vi er to voksne, og jeg vil ha plass til en Honwave gummibåt på 12 fot, og en 15 hk Yamaha, og det tror jeg det er plass til under sengen bak på denne husbilen.

Har LS slik mulighet på noen modell?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pössl eller La Strada?

Grattis! Jag väntar också på en Avanti EB som blir klar för hämtning i slutet av maj. Undrar därför lite vad luckorna på sidan döljer.

1. Vatten
2. Är det uttag för gas? Har beställt gasuttag men om det sitter på vänster sida så känns det fel. Eller är det dusch?
3. PortaPotti
4. Vad är detta?
5. Eluttag

-------

Nr 4 är die Abgaskamine, alltså utblås för förbränningsgaser. I vilket fall såg det ut så på min förra bil, en plåtis med dieselvärme (Truma Combi D6):
IMG_3301 (Large).jpg

Kopia av IMG_3301.jpg

aake
 
Senast ändrad:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Pössl eller La Strada?

Tack! Ska bli så spännande att åka på tur nästa vecka.

Nr 1 : Vattenpåfyllning.
2 : Utvändig dusch.
3 : Toakasetten.
4 : Ventilation som hör till dieselvärmaren eller toan ... hmmm.
har inte kollat igenom eller provat bodelen än.
5 : Eluttag.

Utvändiga gasuttaget är på andra sidan.

Grattis JonasS och Lycka till med LaStradan! // Pirkko
 
Senast ändrad:
Toppen