• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej och tack för all info om restaurangerna! Med bilder t,o,m.
Hoppas kunna återvända sen höst-16 och vintern 2017.
Har ju missat dessa ställen vid våra besök därnere. Utom den goda kycklingen
med pommes.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160329

Idag kör vi till Cambrils /Las Moreras Camperpark, kollar läget där,
ev stannar vi eller bara fikar och drar sen vidare mot Vilafranca inför hoppet förbi Barcelona.
Efter Vilafranka blir det Roses till en husbilskompis som står där.
Stannar antagligen där ett tag.

Körde av A7 vid 1138, 9.45, tog till höger i 1a rondellen och genast till höger på en avfartsväg med husvagnsuppställning på båda sidor vägen.
Fikade och drog vidare mot Vilafranka 10.15
Vi kom aldrig till Cambrills.

Framme i Vilafranka, stannat vid LIDL för att handla.

God fortsättning.
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160330

Uppe tidigt eftersom vi skall åka iväg, kl 7.00 pep mobile dags att stiga upp,
då hade jag redan varit uppe och gett Rappe mat 20 minuter tidigare.
Tillbaka i sängvärmen igen, tänk att 20 minuter går så fort. :yes:

Dagens etapp går till Roses, eller i närheten, vi har en kompis som står på nått ställe med sin husbil,
vi skall besöka honom några dagar om allt går som vi vill.
Tar betal eller motorväg förbi Barcelona.

11.45
Så var vi framme i Roses, den första vi träffade på var en Fransman som gapade och skrek att det var förbjudet att stå här.
Vi parkerade bakom kompisen, han har en båt här och får lovat stå här, MED gäster.
Vi får se vad som händer.
Nu har serverat Zoégas kaffe och Magdalenamuffins, satt lika gott som vanligt.

OBS!
I morgon stängs mitt Masmovil, vet inte vilken tid det sker.
Tyvärr blir det dåligt med nya inlägg.


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160331

PÅ eftermiddagen blåste det upp ordentligt så det gick inte att stå på den plats vi var på i Roses.
Jag kollad på Locus vad som fanns i närheten, hittade Promobile/Reisemobil-stellplatz Fortlà
E-17469 N 42.231389. E 03.024444, 12 km från Roses som hade allt och skulle vara gratis?

Fortla.jpg

För bra för att vara sant, det kostade 9.50€.

Den låg ute på landet. handla får man göra i Empuriabrava eller Figueres.
Vet inte vad som finns i Byn Fortlà
Nu var det inget fel på platsen, breda platser, kanske lite korta, finns längre platser,
Det kan vara problem med stora bilar att komma in genom grinden.
Ägaren talade om att det brukar komma en stor Tysk husbil med långt släp och snacka om problem att komma in.
Vägen hit efter Fortlà och när man svängt av stora vägen är grusväg och det dammar rejält efter husbilen.
Vi står här några timmar till sen åker vi tillbaka till Roses via LIDL i Empuriabrava

Använder ställplatsens wifi, fungerar tack vare min Rocket Antenn.:yes:

Jojje
 
F

F.d. 50279

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Hej Jojje o Gittan.ed
Jaha börjar den långa mot Sverige nu.
Här hemma är det ganska hyfsat väder.
lite kallt om morgonen annars ok.
Följer er på vägen hem ,välkomna till Sweden.
önskar KalleoAnkie i Bjuv.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160405
För att göra en lång historia kort!

Nu var vi inte i Roses utan i Santa Margarida där vår kompis har en båt tillsammans med en vän.
Lite problem med att stå där för en Fransman som också har båt och står där med sin husbil anser att platsen är till för honom.
Ingen annan får hålla där med sin husbil enligt honom.
Hans egna kompisar är tydligen välkomna dit och parkera deras husbil, men inte vi.
Nu bryr sig vår kompis inte om vad Fransmannen säger så vi står kvar.
Kompisen har nu fått tillstånd av polisen att stå här med sin husbil till förtret för Fransmannen.
Efter besöket hos kompisen tankade vi i Roses och drog i väg till Narbonne, stod där en natt.
Körde iväg mot Myanne där Rapidofabriken ligger, för att kolla om dom kunde reparera gasolluckan,
vi tog vägen över Millau bron, kostade 11.60 för att slippa köra ner i byn.
Hamnade i Nieul, efter ca 50 mils körning, upptäckte att det blivit en ny ställplatsparkering till vänster om tömmningen,
ca 15 platser på grus/gräs, fortfarande tömmning/fyllning på gamla stället.
Väl i Nieul fick vi internet via Telenor, 1Gb för 149:- dyrt, men vad gör man.
Hade problem med mitt FON,felaktigt lösenord, för att få nytt lösenord behövde jag internet!
Nu fungerar den kontakten igen, har inte haft internet sen McDonalds i Narbonne.
Fick nu besked från Rapido att det inte gick att få hjälp där utan det fick bli Rapidoverkstad någonstans i Frankrike.
Ringde min kontakt på Folksam, bestämde att vi fixar skadan i Sverige när vi kommer hem.
Nu kommer vi att ta det lungt hemåt, nästa stopp blir camping i Châteautoux för att tvätta kläder.
Väl här var tvättmaskinen sönder, eftersom vi betalat så blir vi kvar här i natt.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Antar att snacket redan går om min fadäs på ställplatsen I LaVolta,
om Svensken som backade in i muren där man tömmer gråvatten,
och sedan körde utan att säga något till personalen om det!


Jag gjorde bort mig regält, fick hjärnsläpp när jag skulle tömma gråvattnet, backade naturligtvis in i muren.
Följden blev skador mest på höger sida bak på husbilen, samt på muren.
Blev stirrig, hjärtat slog dubbelslag, jag lagade husbilen med silvertejp utan att kolla muren, och körde i väg, .
Tänkte inte på att stanna och berätta om skadan på muren.
När jag väl sinnat mig ringde jag till ställplatsen och berättade om det som hänt.
Jag erbjöd mig att bekosta ev reperationen.
Givetvis visste hon det redan och vem som gjort det.

OBS!
INGA KOMMENTARER BEHÖVS!
Illa nog som det är.
Det kan vi ta när vi träffas

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160406
09.00 lämnade vi camping Le Rochat Belle Isle, kostade med ACSI 15.70€.
Tvättmaskinen var trasig, i övrigt såg det bra ut, säkert en fin plats på sommaren, nu, trist.
Beror kanske på vädret, platserna är gräs och vi hade lite problem att backa ut, hjulen stod nere i hål.
Undrar hur det ser ut efter ett regält regn.

Vi körde till Vierzon där vi fikade på ställplatsen, ingen höjdare om man inte vill gå en runda på stan.
Troligen har det byggs till här, finns en ny plats upp till vänster i förlängningen av den gamla,
ligger mellan en bostadsparkeringsplats* och buskage mot floden.
Man står mer skyddad här, visserligen mister man utsikten över floden.
N 47° 13' 11,195'' , E 2° 3' 47,517''
Google Maps link: https://maps.google.com/?q=47.21978,2.06320

Vierzon 160406.jpg

I Saint Fargeau körde vi rakt fram i stället för att svänga vänster mot Auxerre och hamnade på parkering,
upp till höger fanns det tömmning/fyllning, nu blev det fika igen på parkeringen, kaffe och macka.
N 47° 38' 21,670'' , E 3° 4' 12,467''
Google Maps link: https://maps.google.com/?q=47.63935,3.07013
Campercontact. c/ ST. FARGEAU / Aire Municipale / Mix-parking / Rue Lavau [13451]

Efter fikat blev det Auxerre, igen, passerade denna plats på vägen ner i höst, ett tivoli på platsen som sist.
Gittan gick en runda med Rappe, jag tog siesta.
Vi diskuterade hur vi skulle göra, stanna eller köra, det var livat runt tivolit så vi bestämde oss för att köra vidare.
Vi valde Chablis camping, det låg bara 2 mil bort, på vägen dit passerade vi först en ställplats,
finns i Campercontact, c / CHABLIS / Domaine de La Margotte /Rue de Poinchy 2 [42129].
Stannade inte för att kolla den, tillhör troligen en vinodlare.

Passerade en serviceplats strax innan byn Chablis, även den fanns med i Campercontact.
c / CHABLIS / Aire Municipale / Mix-parking / Route d'Auxerre D965 [13453]
Blir till at kolla Campercontact lite oftare.

Campingen var stängd, öppnar inte förrän 15/4, det var bara att vända och köra mot sista serviceplatsen.
På vägen dit kollade vi InterMarchė,* det* fanns tvättautomst, nu blir det tvätt av kläder i morgon.
På ställplatsen fanns redan en Svensk husbil, medan jag väntade på kaffe, igen, så kom yttrrligare en Svensk husbil, Jack43.

Chablis stpl 160406.jpg

Efter hand har det fyllts på med husbilar, ingen Svensk.
Vi står kvar här i natt, kör och tvättar i morgon, beroende på när tvätten är färdig så kör vi vidare eller står på ställplatsen,
och kör tidigt på fredag.
Hmmm, planeringen säger Chaumont, ca 13 mil, men man vet aldrig var vi hamnar.

Fortfarande sporadiskt internet.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160407

Ställplatsen var inte speciellt tyst, jo på natten, men tidigt på morgonen kom trafiken i gång.
Den ligger kloss till vägen, bakom finns en fabrik med luftslang som pyser var 5,e minut.
Ok att stå här en natt på väg till eller från Spanien/Portugal
Gav Rappe mat 06.35, kollade temperaturen, + 14,3, satte på pannan så det blev +20 när Gittan skulle upp.
Bara+8 ute.
Lade mig igen i den goda sängvärmen.
Nu blir tvätt av kläder/handdukar tvättmaskin 16kg, 8€ tar 35 minuter, torktumlare 16kg 2€ tar 15 minuter
Givetvis blir det fika med Zoégas kaffe medan vi väntar.
Vi passar på att kolla vad vi behöver handla nu när vi står utanför Intermarchē,
Passar på att fylla dieseltanken för 1.035€/l, sist kostade det 1.214€, dyrt men nödvändigt.

Gittan blev sur för att torktummlaren inte gjorde sitt jobb, efter att ha stoppat i ytterligare 2€ utan att tvätten blivit torr,
tog hon tvätten till husbilen, följden blev att husbilen såg ut som ett torkrum.
Tur vi inte blev stoppad av polisen, rullande bordell har dom kanske sett, men inte rullande torkrum.:twitcy:
Till råga på allt så körde ifatt ett oväder, hagel/regnar under nån mil, sedan kom solen.
Framme i Chamount var det bara +7 trots solen, vi hade inte mer än parkerat så kom en av dom Svenska husbilarna från ställplatsen i Chablis.
Dom stannade bara en kort stund för att fika, körde sen vidare .
Nu blev det snabbmat för vår del, pizza från Mercadona med extra ost, oregano och min kryddblandning + Argusöl.
Efter siestan blev det kaffe och butterkaka från LIDL., fett, mycket socker, inte alls bra, men gottigottgott.:yes:

Stannar här I natt, sen får vi se hur vi gör i morgon, kollar alternativen under kvällen.
Fortsatt resväg blir enligt preliminär planering, Caumont, Nancy, Metz till att börja med.

Chaumont 160407.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160407

Ställplatsen var inte speciellt tyst, jo på natten, men tidigt på morgonen kom trafiken i gång.
Den ligger kloss till vägen, bakom finns en fabrik med luftslang som pyser var 5,e minut.
Ok att stå här en natt på väg till eller från Spanien/Portugal
Gav Rappe mat 06.35, kollade temperaturen, + 14,3, satte på pannan så det blev +20 när Gittan skulle upp.
Bara+8 ute.
Lade mig igen i den goda sängvärmen.
Nu blir tvätt av kläder/handdukar tvättmaskin 16kg, 8€ tar 35 minuter, torktumlare 16kg 2€ tar 15 minuter
Givetvis blir det fika med Zoégas kaffe medan vi väntar.
Vi passar på att kolla vad vi behöver handla nu när vi står utanför Intermarchē,
Passar på att fylla dieseltanken för 1.035€/l, sist kostade det 1.214€, dyrt men nödvändigt.

Fortsatt resväg blir enligt preliminär planering, Caumont, Nancy, Metz till att börja med :yes:

Jojje

Kul att läsa om era eskapader!

Har bar en liten undran, har förstått att ni gillar Zoega, hur många paket hade ni med er från Sverige, måste ha tagit stor plats, eller finns det att köpa i Spanien?
 
Toppen