• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

El Rancho
Vi diskuterade förbudsskylten, översvämning eller ej, stanna eller köra var frågan.
Till slut kom vi överens och lämnade Agua Armada trots att det blivit mörkt,
vi körde i väg mot Carboneras, vi hade fått koordinater till något ställe, tyvärr stämde det inte.
På vägen mot Carboneras såg Gittan skylten med EL RANCHO på flera ställen längs vägen.
Vi följde dom och hittade EL RANCHO.
Gittan ringde på en klocka och man kom och öppnade grinden,
tyvärr kunde mannen bara Franska så vi får ta uppgifter om platsen i morgon.
Vet bara att det kostar 10€/natt, har kollat in toa/dusch, svart/gråvatten tömmning,
tyvärr hänger färskvatten slangen på samma ställe.
Slangändan var ner stucken i gråvatten gallret.
Inget ställe jag skulle ta färskvatten utan att byta till egen slang.
Brödbilen kommer på morgonen.
Nu var det mörkt så vi får kolla mer imorgon.

Platsen ligger här.
N 37° 0' 13,262''
W 1° 54' 41,235''
± 0,2 m

Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.00368,-1.91145

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160309

Natten har varit lugn, inga större störande ljud, lite "lantljud någon tupp som gol, hundar skällde, lite ljud från vägen när det kom lastbilar.
Kanske lite kallare än vid stranden, vi har haft +9 ute, +15.4 inne, jag satte upp pannan så det blev +18.5 tills Gittan steg upp.
Solen nu gör sitt bästa att värma upp dagen.

Området har staket runt om, stor port som är öppen mellan 08.00 - 20.00,
efter den tiden trycker man på en ringklocka och någon kommer och öppnar.
Priset är 8€/dag, paketpris el, tömning, dusch 2€.
Bara tömmning/fyllningt 5 €, tvättmaskin 3.5 €, tvätt av husbilen 4 €.
WIFI
Den gula slangen vid tömmningen är inte till färskvatten, det finns en blå slang vid vägen in
Tömmning längst bort vänster sida på bild, kontoret i mitten, blå slang till höger i bild.
Färskvatten finns på flera platser.

El Ranco1 160309.jpg

På eftermiddagen blev vi trötta på blåsten och tänkte att vid Antonis bar kunde det vara lungt
Vi tog "Blondinvägen från EL RANCHO och Carboneras, den kallas så för att den är vacker, kurvig ohh farlig. :twitcy:
Det stod en Svensk husbil här när vi kom.
Så fel vi hade, det blåser lika mycket här.
Vi var inom och tog en stärkande öl efter resan.
Nu blir det var sin pizza från Mercadona.
Stannar här I natt.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160310
Naturligtvis var Spanska gasolflaskan slut på morgonen när jag skulle tända pannan..
Efter den blåsiga natten vid Antonis bar körde vi mot ställplatser vid Vera Playa,
den första var vid en naturiststrand och bara p-plats, det stod en Svensk husbil där.
Det blåste mycket även där.
Vi pratade med dom en stund och körde vidare till nästa Vera Playa, det blåste lika mycket här.
Där stod Monique och Roland, vi bjöd på kaffe och dom bjöd på Magdalena muffins.
Vi körde till Consum och fyllde på kylskåpet.
Vi visste att det fanns en Cinachop innan Vera så vi körde dit, vi skulle köpa nya plastglas/muggar och annat som gått sönder.
Passade på att byta den Spanska gasolflaskan på Repsol som vi passerade på väg mot Vera, kostade 11.53€.
Väl framme upptäckte vi att Chinschop var nerlagd, Roland vände och körde mot Pulpi,
vi körde mot husbilsfirman på Calle el Garcel i Antas, dom sålde ACSI katalogen,
inte för 15.95€ som vi läst här innan utan 18.95€
Skit samma, nu har vi den och ACSI kortet, blir det regn några dagar så är elen slut,
bra att kunna ta in på camping.
Lite billigare blir det ju
Nu står vi på tömmningsplatsen i Pulpi på:
N 37° 21' 4,386'' , W 1° 40' 51,639''
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.35122,-1.68101

Blåser inte så mycket här, hittade lä bakom en palm och buskage.
Återigen blev det kaffe.

Dagens sena lunch blev Gordon Blue från LIDL och potatis, grönsaker käkar vi en annan dag.
Kanske i morgon då det blir "Jojjekål", nästan färdigkokta brysselkål, stekta i smör med kryddor,
PiffiAllkrydda och min specialkrydda, blandning av Fransk/Italiensk salladskrydda.
Mätta och belåtna avslutas det hela med Zoégas kaffe och Flan Vaonilla con Caramel.
Kostar att ligga på topp. :twitcy:

Står här I natt.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160311
Vi tömmde det som fanns att tömma sedan körde vi i väg, i första byn San Juan de los Terreros fanns det flera platser att stå på,
centralt och bra parkering, naturligtvis bara Tyska/Franska husbilar.N 37° 32' 6,456'' W 1° 30' 17,675''
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.36032,-1.66581

Vi körde vidare till en annan ställplats, Camino Playa de los Cocedores, samma sorts landsmän där.
Samma på nästa ställe , Playa de Higueres
Eftersom vi skulle in till Mercadona så körde vi vidare till Aguilas, kollade in platsen strax innan byn, Playa Cańada del negro
resultatet samma, frånsett att det stod en Svensk husbil där, det var Monique/Roland.

Nästa stopp blev Meracadona, parkerade bakom en stor Svensk husbil, senast vi såg den var i Sanlúcar.
Då var dom på väg till Portugal.
Sedan tänkte vi besöka LIDL, det var dumt tänkt, svårt att hitta dit, ingen parkeringsplats,
enkelriktade smala gator , fick inte svänga höger eller vänster på vissa gator.
Gittan fick dra in höger backspegel.
Nu lade jag in en ställplats Punta de Calnegre bara för att komma ur byn., hade visserligen tänkt åka tillbaka där Monique/Roland stod,
men jag gillar när det är trånga gator.
Vi fick köra ett par kilometer innan vi kunde svänga av RN332, en kurvig väg.
Vi passade på att fika halvägs.
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.53513,-1.50491
Ksffepaus RM332 160311.jpg

Vi passerade några ställplatser i Villa Brisa, kollade inte priser och annat.
Finns i Campercontact och BordAtlas
Väl framme så var det husbilar från samma länder som tidigare platser.
Nu finns även vi här och representerar Sverige.

Hittade en Spansk sida med ställplatser

Vi står här I natt och åker till Canáda i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160311
Vi tömmde det som fanns att tömma sedan körde vi i väg, i första byn San Juan de los Terreros fanns det flera platser att stå på,
centralt och bra parkering, naturligtvis bara Tyska/Franska husbilar.N 37° 32' 6,456'' W 1° 30' 17,675''
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.36032,-1.66581

Vi körde vidare till en annan ställplats, Camino Playa de los Cocedores, samma sorts landsmän där.
Samma på nästa ställe , Playa de Higueres
Eftersom vi skulle in till Mercadona så körde vi vidare till Aguilas, kollade in platsen strax innan byn, Playa Cańada del negro
resultatet samma, frånsett att det stod en Svensk husbil där, det var Monique/Roland.

Nästa stopp blev Meracadona, parkerade bakom en stor Svensk husbil, senast vi såg den var i Sanlúcar.
Då var dom på väg till Portugal.
Sedan tänkte vi besöka LIDL, det var dumt tänkt, svårt att hitta dit, ingen parkeringsplats,
enkelriktade smala gator , fick inte svänga höger eller vänster på vissa gator.
Gittan fick dra in höger backspegel.
Nu lade jag in en ställplats Punta de Calnegre bara för att komma ur byn., hade visserligen tänkt åka tillbaka där Monique/Roland stod,
men jag gillar när det är trånga gator.
Vi fick köra ett par kilometer innan vi kunde svänga av RN332, en kurvig väg.
Vi passade på att fika halvägs.
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.53513,-1.50491
Visa bilaga 109920

Vi passerade några ställplatser i Villa Brisa, kollade inte priser och annat.
Finns i Campercontact och BordAtlas
Väl framme så var det husbilar från samma länder som tidigare platser.
Nu finns även vi här och representerar Sverige.

Vi står här I natt och åker till Canáda i morgon.

Jojje

Hej hur är det med mygg/moskitos finns det sådant vår kompis har lite allergi mot dom
Åker ner den 24/4
Mats
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Visst finns det mygg och mosqitos här, lite beroende på var man står
Vid vatten/dammar kan det vara problem.
Vi har fått in mygg oberoende av var vi stått.
Bästa medlet är att använda nätdörr/fönster och smörja sig.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160312

Det var gott att vakna, solen skiner och det är nästan vindstilla och brödbilen kom 8.30.
Flera husbilar har kommet under kvällen

Ställplatsen här i Punta de Calnegre heter igentligen Taray Camperpark, enligt ägaren/killen som tar betalt.
Dom har möjlighet att fixa er tvätt, pris beroende på vikt/mängd tvätt.
Fri WIFI finns i restaurangen 500m bort mot byn.
Hemsida. Home TarayCamperPark - Eco Ãrea Autocaravanas Taray Camper Park
Vi hade underhållning i flera timmar, det var en Tysk man som slipade sin fickkniv från och till under hela dagen.
Undrar hur mycket blad det var kvar på den kniven.

OBS,
Tänk på att om ni gör "Jojjekål", alltså kokta/stekta brysselkål i smör och goda kryddor,
ät inte för många, det gjorde/gör jag ofta.
Resultatet blir en form av "rensning av systemet", en ökad aktivitet i nedre/bakre regionen.
Trots det resultatet så är dom goda att äta,varma, kalla, med eller utan annan mat.
Namnet "Jojjekål" har en kompis hittat på, brysselkålen för det.

I dag skulle det bli ett besök på Playa Canáda.
9.00 skulle vi köra i väg, grannen påtalade att jag hade lite luft i vänster framhjul, kollade hjulet,
det sitter en sten eller bult i däcket , vågar inte ta bort den.
Bara att ringa Folksam efter hjälp, inte lätt att förklara att vi står på Puntas de Calnegre,
nu är det bara att vänta på hjälp.

V framdäck 160312.jpg

Ny brödbil kom 11.20 lagom till 11 kaffet, det blev även Magdalena/jord gubbar och vispgrädde till kaffet, och givetvis en bit painriche med Philadelfia laxost på

Man offra sig ibland:yes:


12.05 kom en bärgare och skall laga däcket provisoriskt med en plugg,
sen får vi ta oss till nått garage eller serviceställe och byta/fixa däcket.
Det blir till att stå här tills på måndag och sedan åka till Mazzaron för att fixa/byta däck.

Det kan vara så illa att vi kört med denna skruv i däcket i minst 10 mil utan att det märkts,
ingen dragning åt vänster vid körning.
Visserligen har jag reagerat och kollat om något hängt ner under bilen på vänster sida då det skrapat emot vid håligheter i vägen till/från ställplatser.

Bulten 160312.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Bara att ringa Folksam efter hjälp, inte lätt att förklara att vi står på Puntas de Calnegre,
nu är det bara att vänta på hjälp.

Visa bilaga 109955

Jojje

Ursäkta trådkapningen, men det finns en app som heter "positionera" där du får upp koordinaterna. Bara att uppge koordinaterna vid problem så löser det sig kanske lättare.
Tack för trevliga reseberättelser och fortsatt trevlig resa!
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Trodde du ja!
Har koordinaterna i Locus i olika format, men hon på Folksam ville inte ha dom.
"Bärgaren använder inte dom", fick jag till svar? :confused:
Fick förklara för henne med hjälp av Google Maps.
Får detta resultat med den app jag använder för att se var jag är och vilka koordinater jag har.
Averaged location:
N 37° 30' 54,216'' , W 1° 23' 59,331''
± 1,1 m
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=37.51506,-1.39981

Averaged altitude:
53,2 m

These coordinates were measured by Android app GPS Averaging created by Destil
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.destil.gpsaveraging

Senaste nytt!
Killen berättade att han letat på 3 ställen efter oss längs RM D21,
hade varit lättare att hitta oss om han hade haft koordinaterna.

Med facit i handen:
GE FOLKSAM KOORDINATERNA även om dom säger nej eller att det inte behövs.


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Laga med plugg fungerar bra, jag har plugg i två av mina ganska nya däck, det är från mina egna plåtskruv som jag strödde omkring mej när jag lagade efter krocken. De har rullat några hundra mil nu, hade helt glömt bort att de fanns.
Biltema har en sats för 200kr som jag avser att ha med mej i bilen tillsammans med en kompressor.
Jag tror att du kan fixa det däcket när du kommer hem eller när däcket är slut, det är mer eller mindre en permanent lagning för personbilar och antar detsamma för husbilar men mycket värme och hög fart kan ju ställa till det.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Laga med plugg fungerar bra, jag har plugg i två av mina ganska nya däck, det är från mina egna plåtskruv som jag strödde omkring mej när jag lagade efter krocken. De har rullat några hundra mil nu, hade helt glömt bort att de fanns.
Biltema har en sats för 200kr som jag avser att ha med mej i bilen tillsammans med en kompressor.
Jag tror att du kan fixa det däcket när du kommer hem eller när däcket är slut, det är mer eller mindre en permanent lagning för personbilar och antar detsamma för husbilar men mycket värme och hög fart kan ju ställa till det.

Jag läste någonstans, har glömt var, att det är förbjudet att köra på Autobahn i Tyskland med "utifrån" pluggade däck.
Det kan bli dyrt om det händer något.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Till alla som har tips.

Jag åker till däckfirma i Mazzaron och får kollat däcket, bättre att fixa det proffsigt.
I värsta fall köpa ett nytt däck.
Jag tummar inte på säkerheten.
Står kvar här i Punta de Calnegre till i morgon.
Hade visserligen tänkt kolla in Punta de Canáda, men det får jag hoppa över.
Har ju ingen panik hem.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160314

Kollade med min normala däckleverantör i Landskrona, en lagning med plugg skall normalt hålla däckets livstid, MEN,
Det är beroende på hur däcket ser ut på insidan, alltså blir det en däckfirma som får kolla det under dagen.

10.30
Står nu på Michelinverkstad vid Mazarron på koordinaerna: N 37°35.410' , W 01°18.069' , ingen av personalen kan Engelska,
med hjälp av fingrar och ljud fick jag förklarat vad som hänt, och vad som beöver fixas.
Nu väntar vi att någon skall ta av, hjulet, laga det genom att lägga i en lapp på insidan.
OM däcket är OK.
Det var ok, lappen ditsatt, kostade 9€, klara 11.30
Under tiden blev det en stärkande kopp kaffe och Magdalena muffins.

Vi körde till en mack för att tvätta husbilen, där stod en Fransman som tydligen var färdig med sin tvättning
Nu ställde han och frugan sig och torkade av husbilen i stället för att köra fram och låta oss komma till och börja tvätta vår.
Jag sa till honom att flytta sig och torka husbilen utanför tvättstället,
det skulle jag inte gjort, vilken svada på Franska, jag svarade på Svenska, det blev bara värre
Jag pekade på minVallåkrakeps och ryste på huvudet.
På ren djävelskap så fortsatte han lite till, sen började han tvätta däcken.
Snacka om djävla typ.
Till slut flyttade han sig så vi kunde tvätta vår husbil.
Nu 13.00 är vi installerade på plats 344 på camping Playa de Mazarron.
Står här några dagar innan vi drar vidare.

Att vi står här på campingen vilket inte händer så ofta, beror på att vi skall besöka Monica och Kenny som tillbringar vintern här.
Det gör dom tillsamman med flera andra Svenskar.


Till er som samlat "ölflärpar" alltså den som man öppnar burken med när man skall dricka öl ur burk.
Här kommer ett exempel på vad dom används till.
Fortsätt samla och ge oss när vi träffas.

Ölflärpar 160314.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Funderar på hur de gjorde med lappen på insidan. När man lagar utifrån stoppar man in en dubbelvikt lakritsrem av gummi oftast insmord med vulklim efter att man rensat och fräst hålet.
Man trär in remmen med en jättesynål och drar ut den men lämnar ganska mycket kvar på insidan och skär av öglan på utsidan jämt efter däcksmönstret.
Ska man sätta en lapp på insidan antar jag att det tog bort gamla lagningen och satt dit en konisk plugg från insidan som jämnades till i nivå med insidan och då måste den limmas annars kan den glida ut igen, sedan borde in invändig lapp limmas över pluggen.
Gjorde man så verkligen för dom pengarna? när man tagit av däcket och limmat en lapp borde ju balansen ändrats kollades balanseringen också, i sånt fall var det kanon billigt.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Till er som samlat "ölflärpar" alltså den som man öppnar burken med när man skall dricka öl ur burk.
Här kommer ett exempel på vad dom används till.

Oj, det var inte dåligt! Det var riktigt fint gjort!
Och av de tomma burkarna kan man bygga en luftsolfångare om man vill. Här är en länk med instruktioner: →LÄNK←
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

@ bentic

Han tog bort lagningen, slipade insidan, klistrade dit en lapp och balanserade hjulet,
samt kollade luftrycket i dom andra 3 hjulen.
Det var en aktualiserad Michelinverkstad


@ Stefan
Det är en kvinna här på campingen som gör väskor, korgar och mycket annat och syr fast ölflärparna.
Mannen har fått en keps med vita ölflärpar på, han SYNS på långt håll i solskenet.
Skall kolla om jag kan ta foto på kepsen.
Fotot kommer här.

Kepsen 160315.jpg


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen