• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På tal om Rökande husbilsfolk

F

F.d. 55376

Guest
Sv: På tal om Rökande husbilsfolk

Hej
Själv började jag röka som 14-åring får väl skylla på ungdomligt oförstånd.
Men fick mig ett riktigt skrämskott 2007 då min svärmor som lider av kol fick ett riktigt anfall hemma, och jag var tvungen att ringa ambulans,Då tog jag o mannen beslut att sluta röka.Idag går hon i hemmet med syrgas 20 timmar, så det blir inte aktuellt för mig att börja igen.
Jag slutade tvärt inte var det lätt, använde inga som helst nikotinhjälpmedel o hade ett djävulskt röksug i 8 mån,Sen ingenting:) Men jag skulle inte våga prova att ta ett bloss,det är nog att utmana ödet. Nu 14 feb är det 6 år som rökfri, Men i VÅR bil och tält är det rökförbud, Sen om vi sitter ute o folk röker i min närhet bryr jag mig inte, det är upp till var och en.

Gun

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Jo jag är emot Mobilsnack när man kör bil!! OBS!!!!
Men hör & häpna vad sa "Rysslands" högste chef "Putin" om att Röka!!!??
Mvh. "Ps" jag vet att det SVIDER men dom närmaste som slutat röka mår bra
men ack sådan idiot jag varit som propagerat för ett slut på "Röken" "Ds"

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men hör & häpna vad sa "Rysslands" högste chef "Putin" om att Röka!!!??
Mvh. "Ps" jag vet att det SVIDER men dom närmaste som slutat röka mår bra
men ack sådan idiot jag varit som propagerat för ett slut på "Röken" "Ds"

Jag förstår inte alls vad du menar! Kan du förtydliga vad Putin har med rökning att göra?

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jasså nyhetsradion funkar inte norr ut, men vad jag hörde så är rökning "förbjudet" på många ställen i Ryssland om inte så blir det!!
När skall "LÖÖF" & "Kompani" vakna, så att "även" Mobil"snack" i bilen blir förbjudet ?
Mvh.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jasså nyhetsradion funkar inte norr ut, men vad jag hörde så är rökning "förbjudet" på många ställen i Ryssland om inte så blir det!!
När skall "LÖÖF" & "Kompani" vakna, så att "även" Mobil"snack" i bilen blir förbjudet ?
Mvh.

Menar du att rökning i Ryssland och mobilsnack i bilen har något samband?

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo jag vet att den är svår, Skit i Ryssland, ( för det kommer efter en del år även hit till bessserwisser, ursäkta stavningen Sverige) om vi vänder "rubriken" till Röka , passa barn snacka i mobilen (överhuvudtaget) frikoppla ,växla ( för vad är Automat?) + all annan uppmärksamhet i trafiken, då snurrar det i huvudet på många!!
Jo jag vill säga än en gång om det nu var lite svårt, när skall vi ( skiit i Lööf, "Persson" som bestämde innan!!!!) som bestämmer vakna?
Mvh.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

I början på 1970 talet och ett stort antal år därefter var det tillåtet att röka i SAS och andra reguljärflyg på platser från stolsrad 11 och högre. Under den perioden så var det oftast tävling mellan passagerare att få en sittplats inom rökområdet.
Jag tänker med nöje på känslan att tända första cigaretten och beställa en Gin& Tonic så snart skylten "fasten seat belts" släcktes.

Idag har man som bekant förbjudit rökning ombord och istället benämnt de två olika sektionerna som tidigare var "rökare" och "icke rökare" till att heta Economy class och Business Class.
Enligt folk som arbetar i branchen lär det även idag göra skillnad på var i planet man sitter, då det sägs vara högre procent syrgas i luften som cirkulerar till Cookpit och Business Class än vad det är i Economy Class. Kan det vara så att den före detta rökavdelningen på grund av historien får stå tillbaka i andningsluftkomfort till gagn för piloter och resande i Business Class.
Kanske jag missar trådens budskap med detta mitt inlägg, men det har ju i alla fall att göra med rökning och tråden väcker minnen från svunnen tid.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Enligt folk som arbetar i branchen lär det även idag göra skillnad på var i planet man sitter, då det sägs vara högre procent syrgas i luften som cirkulerar till Cookpit och Business Class än vad det är i Economy Class.

Du kan vara lungn,det är lika mycket skröna som den som påstår att kaffet ombord alltid är koffeinfritt, eftersom flygvärdinnorna skall få det lugnt.

.... men visst är det skönt nu när det är rökfritt ombord!

F

F.d. 29925

Guest

Finns nog inte en enda rökare som inte skulle vilja "SLUTA". Problemet är att det inte är så lätt att "SLUTA" som "rökfria" verka tro.
Alla de metoder som utgår från "tvång" mot rökarna kommer troligen att ha samma effekt som allt tvång på narkomaner, man kommer att göra sitt yttersta för att eventuellt hitta även ett litet ytrymme för att få "ett bloss".
Läste häromdagen om ett par rökare som blev minst sagt "desperata" när de fick sitta i ett flygplan i tre timmar utan att få ett "bloss".

Vill man verkligen få rökarna att sluta är nog nuvarande metoder med "jakt" och "generella förbud" den mest kontraproduktiva metoden.
Om man betraktar rökningen som vilket annat beroende som helst, t.ex. alkoholism eller droger, kommer man troligen nå helt andra resultat.

(Slutade själv att röka den 19 febr. 1969)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, men det är väl skillnad på rökning kontra alkoholism och drogberoende! Att det kommer allt fler förbud att röka på platser där många människor vistas beror ju på att röken sprider sig i luften och drabbar väldigt många andra förutom rökaren själv! Röken är ju för sjutton giftig! Givetvis är det så att de närmaste till alkisar och knarkare drabbas illa av deras drogberoende, det är inte det jag menar, men i fallet tobaksrök har vi ju en miljöfarlig rök som de sprider ut så andra direkt drabbas som inte ens har med saken att göra! Röken gör ju människor sjuka!
Sen har förbuden mot rökning har knappast tillkommit för att "hjälpa" rökare att sluta med tobak, förbuden är till för att skydda oss andra mot ett gift som vi inte själva har valt att andas in.
Och tydligen så är förbud det enda sättet att få rökare att ta hänsyn till omgivningen, innan förbuden kom så blossades det överallt.

/Ludde

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Finns nog inte en enda rökare som inte skulle vilja "SLUTA". Problemet är att det inte är så lätt att "SLUTA" som "rökfria" verka tro.

Det är en missuppfattning att det är svårt att sluta röka. Om viljan finns är det den enklaste sak i världen, jag vet av egen erfarenhet. Det vet även en miljon före detta rökande svenskar.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Att hur lätt det är att sluta röka är nog individuellt.

Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Jag trodde att det var så att rökt kött höll sig längre..........:wideeyed:

/ Frank :)

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Det är väl känt att rökning förändrar utsendet.
Titta bara på en böckling.:twitcy:
Mvh. Klas

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Rökare är också människor,
fast inte lika länge...

/Bertil

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag har fylt 75 år aldrig rökt ej heller druckit allkohål någonsin då kanske jag kann bli 100 år, frågan är om jag vill bli så gammal,

F

F.d. 52945

Guest

Jag har fylt 75 år aldrig rökt ej heller druckit allkohål någonsin då kanske jag kann bli 100 år, frågan är om jag vill bli så gammal,

Också har du en Kabe, du och den h-bilen blir säkert över 100..:wink::wink:

Mvh
Pilot

Toppen