• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På tal om Rökande husbilsfolk

F

F.d. 50069

Guest
Sv: På tal om Rökande husbilsfolk

Hej
Jag röker inte, men jag tycker det luktar så himla gott om en fin cigarill eller doften från en välskött pipa!
Jag har försökt många gånger att lära mig denna "last", kanske njuta av ett finare rökverk nån gång när allt är på topp!

MEN, det går inte!!! Det bara knyter sig i halsen och det smakar inte så gott som det luktar (iaf för mig):oops:

Vad gör jag för fel?
Jag vill småblossa, men kan inte!!!!!!

Anders

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Författaren Anders Harning, en barndomskamrat till mig, avliden för ganska länge sedan hade en del roliga kommentarer kring det som rör sig i den här tråden.

Han fick ofta frågor av journalister: Röker du? Svar Kopiöst. Dricker du? Svar Kopiöst.

Han framhöll gärna att man inte lever längre om man inte röker eller dricker, det känns bara längre. Om den sexuella förmågan berättade han att han producerade tre spermier numera. Två bar på den tredje.

Det är ett helvete att sluta röka. Jag slutade för över 20 år sedan med svåra absistensbesvär. Numera är det inte många som röker. Verkar bara vara barn och fruntimmer.
;)

F

F.d. 52943

Guest

Jag är en ickerökande nikotinist. Rökte intensivt i drygt 20 år. Slutade för 25 år sedan - en lång process med massor av återfall den första tiden.
Har insett att jag inte klarar ett måttlighetsrökande. Vågar inte prova av rädsla för att åka dit igen.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag är en ickerökande nikotinist. Rökte intensivt i drygt 20 år. Slutade för 25 år sedan - en lång process med massor av återfall den första tiden.
Har insett att jag inte klarar ett måttlighetsrökande. Vågar inte prova av rädsla för att åka dit igen.

Senast jag slutade röka är två år sen i den processen blev jag först halvrökande nicotinist sen tuggummi nicotinist och ny är jag rök och nikotinfi rökare som tuggar tuggummi..vågar absolut inte heller testa en cigarrett, man är som en alkoholfri alkoholist.

A

aviata

Guest

Tycker även att det skall bli SNUSFÖRBUD !! Tycker att det luktar jätteäckligt!
Kommer ihåg att många av barnen reagerade när vi hade en snusande personal på nittonhundraåttiotalet i skolan. Vet inte hur det är idag? Kanske att barnen blivit mera snusvana?

P

Peter Pettersson

Guest

Kommer ihåg att många av barnen reagerade när vi hade en snusande personal på nittonhundraåttiotalet i skolan. Vet inte hur det är idag? Kanske att barnen blivit mera snusvana?
I dag skulle nog dom barnen hamnat på psyket, För många snusar ju. Ett bra sätt att få inbördes krig i sverge= Förbjuda snus
Ungefär samma verkan som om man skulle förbjuda köttbullar:spinny:

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Det är 32 år sen jag slutade röka och kan inte komma på varför jag ens började måste varit nått som man bara skulle göra eftersom kompisarna rökte :mad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det är rätt stor skillnad på cigarettrök och odörer/dofter av snus, vitlök, svett, parfym m.m. Rök är ju något helt annat än en doft/lukt. Jag förstår inte hur man kan jämföra dessa.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Är det förbjudet att läsa en tråd och tycka att det är en löjlig tråd?
Bestämmer du vad jag ska läsa och kommentera.
Hasse

Nej absolut inte och inte heller vice versa. Dvs kommentera dig:)

Vad jag tycker om rökning tror jag inte jag är relevant för dem som röker.
Men att som någon jämföra det med att dricka alkohol haltar ju.
Det är väl inte många som dricker hela dagarna....

Det bästa är ju om folk aldrig börjar röka. Vanor är svåra att bryta.

T

Teddi

Guest

dagens nya bilar levereras inte med cigarettändare,,i varje fall inte personbilar,,inga askkoppar heller,, men vi hyrde en ny focus i spanien,,där fanns både ock,,konstigt,,

men så klart,,min syster har kol,,men hon klarar inte av att sluta röka,,blir man erbjuden hjälp,, ock inte tar den,,då e ju saken klar,,

F

F.d. 17667

Guest

Vi bör ha respekt för att vi är olika och lära oss ta flera hänsyn.

Besökte sjukgymnast häromdagen och såg skylt i omklädningsrummet med följande text:
"Det farligaste för en doftallergiker är parfymdofter"

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Min företrädare som kontorselev på huvudkontoret i Strömsbruk lärde mig att röka. Det var förbjudet att röka på kontoret Året var 1952. I arkivet i källarvåningen fanns ett rum där även relativt högt uppsatta tjänstemän smygrökte. Det var egentligen en städskrubb. En överenskommelse gällde för att inte överraskas av kamreren: Den som var på väg ner genom trappan skulle hosta.

Det var svårt att lära sig röka, hostattacker och rinnande ögon. Trägen vinner ändå. Jag minns min glädje då jag första gången blev röksugen och det smakade bra.

På 50-talet var det ofarligt att röka. Då ickerökande familjer bjöd på mat satte man också fram glas med cigaretter i och askfat. Indirekt rökning var alltså inte uppfunnet.

Blev, som sagt var, av med eländet för c:a 20 år sedan.

:cool:

F

F.d. 29954

Guest

Husbilen är mitt borg. Där inne gör jag som jag vill. Klart att jag röker och har hundar (observera pluralis) inne i bilen. Speciellt efter kaffe och maten är det särskild gott.
Men lite har man lärt sig sedan 70 talet. Numera röker jag under den öppna takluckan så det mesta av röken går ut. Annars tycker jag att den här typen av debatter avslöjar den växande intoleransen i samhället. Kommer jag med mina hundar rökluktande och käkandes nötter, lyser alla röda lampor hos samtliga astmatiker, likt man vore pestsmittad.
Jag skyltar inte med mitt rökande, då det anses som att man är lågutbildad, överviktigt, arbetslös, ADHD, mm om man röker offentligt. Och inget av dessa stämmer med mig. Med tiden har jag också drabbats av intolerans, nämligen mot dumma människor. Hemsk handikapp, för de är så många och högljudda.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Afghan skriver kanske inte det mest övertygande exemplet på ett lågmält och tolerant inlägg.
Jag tror ingen utom möjligen dina hundar och du själv far illa av att du röker i husbilen, men du bör nog se till att behålla bilen.
Jag (som inte har så känslig näsa) gjorde misstaget att köpa en rejält inrökt husvagn på 70-talet och det var ett rent helsike att få den så fräsch att min hustru ville vistas i den; nya ytskikt och to.m. byte av takluckor eftersom plasten var infärgad av rök (och luktade därefter).

Min erfarenhet efter ett helt yrkesliv som läkare är att de flesta rökare vill sluta eller i vilket fall önskar att de inte hade börjat. Och vi läkare är mig veterligt den yrkesgrupp där andelen rökare sjunkit mest. Fram till på 60-talet var andelen rökare bland läkare högre än bland befolkningen i övrigt, men nu är denna andel nere i under 3%, medan den fortfarande ligger på ca 13% i befolkningen. Talar i vilket fall till del för att kunskap hjälper och för att det går att sluta.

aake

Toppen