• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På tal om Rökande husbilsfolk

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Jo jag skrev inte "Rökade" husbilsfolk!
Såg på Uutiset Tv 2 nyheter!
Den 29 01 2013 kl 17.45 som vanligt för att höra & se vad som sker i Sverige,
Nä nu gällde det Finland, Kolla här 4.55 min in i programmet om "rökning" i bostadshus, finns något liknande i Sverige ?
Kolla här Uutiset - Nyheter | SVT.se OBS! Ca: 4.55 min in i programmet!
Jo vi brukar också kolla på "oddasatt" på Tv 2 Kl 17.30 (Oddasat - 29/1 17:30 | SVT Play) där får man OCKSÅ reda på vad som sker i Sverige!!!!!
Nu till det väsentliga jo min min mor som i mitten på Februari blir 99 år om hon får leva & ha hälsan, blir utsatt av rökande (visserligen utomhus) personal på äldre boendet, Jag som vistas där bara kortare stunder reagerar negativt Fy vad det "Stinker"!
Någon som uppmärksammat något liknande på andra ställe?
Mvh.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På tal om Rökande husbilsfolk

Fler och fler kommuner och landsting inför totalt rökförbud under arbetstid. Detta för att hjälpa de som har rökallergi. De som är allergiska blir ju utsatta för rök även om personalen har rökt utomhus. Det sitter kvar i kläderna och andedräkten långt efteråt.
Jag har själv haft svår astma av tobaksrök. Det räckte för mig att vistas i närheten av någon som hade röklukt i kläderna för att jag skulle få ett astmaanfall.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Sedan 1 september 2005 är hela sjukhuset i Visby ett rökfritt område, vilket innebär att tobak inte finns för försäljning i lasarettet. Rökning får ske utanför lasarettetområdet (besöksparkeringen). Om en anställd ska röka måte de först stämpla ut - byta om - gå utanför området och röka - byta om till rökfria kläder - stämpla in igen.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Jag kan inte förstå vuxna tänkanda mäniskor som röker:confused:
Har man så J-V brått och hamna i graven

P-A och Carina

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024

Jag förstår de som röker. Men jag förstår inte de som börjar att röka med all den info som finns med de skadliga effekter som det kan föra med sig. Det är ett rent helvete att försöka sluta. Som ni förstår så röker jag. Visst är det ohälsosamt för kroppen som så mycket annat vi stoppar i oss, antingen helt frivilligt eller ofrivilligt. Jag känner flera personer som är allergiska mot parfymer av olika slag, men det pratas det aldrig om. De kan inte gå på restaurang, inte åka buss, som har det väldigt svårt i sin vardag, inget sägs om dessa. Nu behöver inte det ena förta det andra men jag tycker att vi som röker är inte mer korkade än andra som bär sig korkat åt. Alkoholen är en sak man också kan diskutera. Hur mycket förstör inte den ute i samhället. Alla som är överviktiga. Hur mycket kostar inte de samhället. De som ägnar sig åt som jag ser det åt farliga sporter. Hur mycket kostar inte det samhället. Åka den ena milen efter den andra bara för njutnings skull med husbilen och på det viset skita ner vår natur som våra barn och barnbarn och alla efter dem ska behöva leva i. Listan kan göras lång som helst på alla oss som anses av andra vara korkade.

Jag lägger mig aldrig i vad som skrivs här på forumet, men blir jag anklagad för att vara en korkad man med dödslängtan så måste jag bara svara.
Ni får ha en fortsatt bra dag
MVH
P-A Berggren

F

F.d. 52945

Guest

Jag själv arbetar i en branch där man hjälper människor med friskvård, helt otänkbart att jag skulle anställa någon som röker, det är faktiskt den första frågan jag ställer vid en anställningsintervju...det betyder inte att jag tycker illa om folk som röker för det!

Mvh
Pilot

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag förstår de som röker. Men jag förstår inte de som börjar att röka med all den info som finns med de skadliga effekter som det kan föra med sig. Det är ett rent helvete att försöka sluta. Som ni förstår så röker jag. Visst är det ohälsosamt för kroppen som så mycket annat vi stoppar i oss, antingen helt frivilligt eller ofrivilligt. Jag känner flera personer som är allergiska mot parfymer av olika slag, men det pratas det aldrig om. De kan inte gå på restaurang, inte åka buss, som har det väldigt svårt i sin vardag, inget sägs om dessa. Nu behöver inte det ena förta det andra men jag tycker att vi som röker är inte mer korkade än andra som bär sig korkat åt. Alkoholen är en sak man också kan diskutera. Hur mycket förstör inte den ute i samhället. Alla som är överviktiga. Hur mycket kostar inte de samhället. De som ägnar sig åt som jag ser det åt farliga sporter. Hur mycket kostar inte det samhället. Åka den ena milen efter den andra bara för njutnings skull med husbilen och på det viset skita ner vår natur som våra barn och barnbarn och alla efter dem ska behöva leva i. Listan kan göras lång som helst på alla oss som anses av andra vara korkade.

Jag lägger mig aldrig i vad som skrivs här på forumet, men blir jag anklagad för att vara en korkad man med dödslängtan så måste jag bara svara.
Ni får ha en fortsatt bra dag
MVH
P-A Berggren

Jag tror trots allt att det är rätt stor skillnad på cigarettrök och parfym. Cigarettröken är ju "mycket mer", den utgör så att säga en betydligt större del av luften än de doftämnen som sprids runt en person som använt parfym. Jag säger inte att inte parfym är starkt allergiframkallande, men cigarettrök sprider sig ju så enormt långt bort och drabbar så många fler än parfymdoft.
Sedan var det väl inte kostnaden för samhället som var det tråden gällde i detta fallet. Det var ju just det att cigarettrök luktar fruktansvärt illa och sprider sig i kläder och allt.

Sedan är det faktiskt så att om jag väljer att stoppa i mg onyttigheter som du tar som exempel ovan, så jag blir överviktig, så ja - det drabbar samhället men inte direkt mina medmänniskor. Om jag däremot röker, ja då drabbas ju faktiskt de runt omkring mig som utsätts för röken direkt och omedelbart. Tycker inte att jämförelsen du tar upp är riktigt relevant.

/Ludde

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Rökande människor lever kanske också ett bra liv, men inte lika länge! :rolleyes:
Och var har du hittat fakta om detta.Eller är det något du tagit ur dina tankar.:swoon:

Jag tycker den här tråden är tramsigare än hundbajs/kiss.
Sluta att använda husbilar/personbilar sluta att äta kött(kossorna pruttar)
Även andra djur Får Lamm.
Vad mera är det som vi ska sluta med?Leva kanske.
HaDe Hasse

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Och var har du hittat fakta om detta.Eller är det något du tagit ur dina tankar.:swoon:

Jag tycker den här tråden är tramsigare än hundbajs/kiss.
Sluta att använda husbilar/personbilar sluta att äta kött(kossorna pruttar)
Även andra djur Får Lamm.
Vad mera är det som vi ska sluta med?Leva kanske.
HaDe Hasse

"Jag tycker den här tråden är tramsigare än hundbajs/kiss."

Och ändå kan du inte låta bli att läsa tråden och göra inlägg!;)

Mvh
Pilot

F

F.d. 25279

Guest

Jaha. Nu börjas det här oxå. Nu skall det bestämmas vad folk får. lukta oxå. Då är det bara att börja förbjuda parfymer, grillar ,fotsvett, blöta hundar, hästlukt, diesel stink. You name it.
Jag blir så trött.
Ja, jag röker.
/Ljungberg

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

"Jag tycker den här tråden är tramsigare än hundbajs/kiss."

Och ändå kan du inte låta bli att läsa tråden och göra inlägg!;)

Mvh
Pilot

Är det förbjudet att läsa en tråd och tycka att det är en löjlig tråd?
Bestämmer du vad jag ska läsa och kommentera.
Hasse

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag bygger mina tankar på vedertagen statistik om du menar :"lever inte lika länge".

Menar du det första men "bra liv" så är det bara något som jag hoppas på! :)

F

F.d. 25279

Guest

Låt oss göra ett tanke experiment. Två garage. I det ena en bil med motorn igång. I det andra en rökare som bränner 20cigg på raken. Dörrarna stängda. Vilket går du helst in i ?. Vad blev egentligen farligast då? Men sånt pratar vi inte om eftersom det drabbar alla

Ljungberg

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Tobak är en extremt beroende framkallande drog som skördar fler offer än någon annan drog.Som dessutom är J-V svår för unga att freda sig emot .Allt missbruk är av ondo .Men det är proffit som räknas inget annat.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Låt oss göra ett tanke experiment. Två garage. I det ena en bil med motorn igång. I det andra en rökare som bränner 20cigg på raken. Dörrarna stängda. Vilket går du helst in i ?. ....................

Hade jag velat dö snabbt och utan smärta, förslag ett, annars det senare. :twitcy:

Toppen