• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det var en intressant interiör. Altaret och dopfunten tycker jag bryter i stil (och ålder) mot själva kyrkorummet. De ser väldigt moderna ut i förhållande till predikstolen, ljuskronorna och psalmtavlorna. Sedan tycker jag mig känna igen den nybyggda glasväggen mot sidokoret till höger. Det finns något åt det hållet i Kalmar men där är altaret helt annorlunda och äldre. Skulle kanske kunna vara Karlskrona som har en liknande kyrka.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Visst är det Karlskrona. Bilden är från Heliga Trefaldighetskyrkan, som ligger vid Stortorget. Jag ser nu att det faktiskt finns tre kyrkor på Trossö i Karlskrona. Fredikskyrkan och den mest kända, som är Amiralitetskyrkan/Pia Ulrika. Den kyrkan är församlingskyrka för en av Svenska kyrkans fåtaliga icke territoriella församlingar.
Du tar över Michael!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har inte varit inne i kyrkan på Stortorget i Karlskrona men den påminner exteriört väldigt mycket om domkyrkan i Kalmar som också ligger på Stortorget. Det var formen som gjorde att jag gissade, rätt dessutom.

Då skall vi ta något lätt, de tidigare bidragen jag lagt in här tycks ju ha varit lite väl svåra tror jag.

Var hittar vi denna fyr?

20100305-132.jpg
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Ok, då åker vi vidare!
Var är vi och promenerar?
Jag söker namnet på orten, inte vattendraget.
Bild1.jpg
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Lysande Thomas, grymt att ta den på första bilden!
Det var akvedukten i Ljungsbro där Göta Kanal passerar.
Riktigt häftig konstruktion.
Du kör vidare Thomas.
Bild2.jpg Bild3.jpg
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Tack för det. Har cyklat efter Göta kanal, bl a till Ljungsbro och kände igen mig tyckte jag.
Nu över till något annat med marin koppling. Var kan man se denna båt?
HBK-Mars2015C-0006.jpg
 
Toppen