• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nej, det är fel. Vi är inte på något sådant turiststråk men en del bilar trafikerar ändå detta ställe.

20150912-003.jpg

Här en vy från från andra hållet med landsvägen som passerar.
 
F

F.d. 55374

Guest
Tycker vägen ser smal ut, men gissar ändå på Silvervägen och någonstans norr Merkenes.
Tommy R
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Äntligen är vi på rätt väg. Jag var lite besviken på dig, Tommy R, som inte kom med något svar tidigare. Du verkar ju känna ditt Norrland både utan och innan. Nu har du visserligen hamnat ca 8,8km fel men vad är en knapp mil i dessa trakter? Fortsätter vi väg 95 på bilden ovan ca 7,5km så hamnar vi i Norge. Rastplatsen heter Kuoletisjaure efter sjön mitt emot.

Vi har stått här några gånger, bland annat år 2015. På kvällen ville hunden ut så jag gick ut och fick helt oförberedd se detta norrsken. Ingen vidare bild men snabbt gick det att få fram kamera och stativ.

20150911-114.jpg

Över till dig Tommy R att ta oss mot nya resmål.
 
F

F.d. 55374

Guest
Tackar.
Och tack för fina bilder, mycket vacker fjällnatur efter Silvervägen. Sist vi åkte vägen så snöade det i området mitt i juli. (Det finns också en mycket bra bok som heter Silvervägen).
Nu åker vi söderut, vad heter vattnet?

Scan.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det var typen turbin som pekte på Vemork, hadde lyst til å si Tysse - men det er litt mer moderne turbiner. Vemork har horisontal aksel pelton turbiner produsert av AEG, de fleste andre har vertikal aksel slik at turbinen er under golvet i generatorhallen.

Som du nevner så er Vemork mer kjent for biproduksjonen av tungtvann og dramatikken under krigen.

Jeg leter litt i mit gamle bildearkiv, har ikke rukket å scanne et par tusen dias fra før digitalkamera sin tid. Dette er fra noen av de få vi har scannet.

Hva besøkte jeg sommeren 1999?
Scan99-004.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sorry, jeg skrev svaret men glemte å trykke Skicka svar. Selvfølgelig er det Jesperhus. Jan K får fortsette.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Det var ett tag sedan vi hade en kyrka. Inne i central staden ligger det (minst?) två kyrkor. Den ena är kändare än den andra. Bilden är en interiör från den inte så välkända kyrkan. Vilken stad är vi i?
0305.jpg
 
Toppen