• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack.

Jag tror inte det gör något om du lägger ut dina bilder som ett extrainlägg här. Tvärt om, vi ser fram mot det!

Jag fortsätter vår resa med ett resmål som jag tror är lätt att känna igen, nämligen...

20051013-027.jpg
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Visst är det Greve in Chianti som ligger ungefär mitt emellan Florens och Siena
Din tur igen Michael
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Oj, den möjligheten har jag inte sett tidigare. Men intressant att knappen finns på en del bilder men inte alla. Kollar Google innan jag klickar och hittas något så kommer knappen med, annars inte?

Nej, så är det inte ser jag nu när jag testat. Men i tråden På spåret i Skandinavien kommer knappen inte upp på alla bilder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Visst är det Zadar. Lätt nu när man kan högerklicka (på vissa bilder). Men å andra sidan var det förmodligen en av de vanligaste bilderna på ett av de mest välkända motiven från orten.

Då går turen till dig, Dethleffskvalite.

(Lite utanför ämnet, men kan man kolla sina eventuellt kommande bilder gentemot Google innan man publicerar på nätet? Till exempel min bild från Zadar var ju lite för enkel om det bara är att högerklicka.)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Om bilderna är sökbara i Google direkt via högerklick i inlägget eller inte tror jag beror på hur de är upplagda.
Jag tror inte de är klickbara om man kopierar in direkt i inlägget, då måste man första spara ner bilden på datorn/enheten och sedan högerklicka.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag letar efter en större maskin men hittade bara denna just då. Denna kan man tycka är stor när man står bredvid, men när man väl hittat någon av de andra så är denna som en rullebör. 312 Inget napp.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det ser nesten ut som en gravemaskin for brunkull, såg mange slike på vår rundreise i Tyskland i 1994 hovedsaklig i det gamle øst. I dag er det ikke mange igjen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
337.jpg Om jag nu kommer ihåg rätt så går det att hänga på tre grävaggregat på denna maskin. När alla tre är igång så kan den flytta jordmassor som motsvarar en fotbollsplan till ytan och åtta meter djup varje timme. Bilden visar ett av dem. Den röda mobilkranen vet ni hur stor den är i verkligheten.
Gamla öst är rätt men kan du ge mig närmsta ort.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Lustigt, jag kikade en del efter brunkolsdagbrott på Google Map för ett par dagar sedan. Har funderingar på att ta en tur med husbilen under året för att titta på dem. Cottbus var ett ställe jag hamnade på men jag tror inte de hade riktigt så stora grävare där.

Cottbus får dock bli min gissning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag tycker du skall ta dig dit och titta på grävmaskiner som är 502 meter långa. Nu tar jag av minnet, man har byggt fem stycken och några är igång fortfarande. En står som ett museum som man kan gå i med guide väster om EuroSpeedway. F60 | Startseite Första bilden är tagen här Google Maps Där är utsiktsplatser lite här och var Google Maps Här var vi också Erlebnispark Teichland och glöm då inte Spreewald holiday | Find out more about this unique countryside för det passerar du.
På sista bilden så tittar jag rakt igenom F-60 och där nere så står en maskin i storlek med den som jag visar på min första bild och gräver brunkol. F-60 flyttar bara det översta jordlagret som ligger i vägen. När jag tittar på Discovery så när dom visar stora grävmaskiner som man flyttar mellan olika dagbrott så är dom i storlek med den jag visar först.
Spåret är ditt Michael.342.jpg 306 Mellan Sedlitzer See och Partwitzer See.jpg 346.jpg 318.jpg 338.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Oj, jag trodde inte att det var Cottbus. De där maskinerna är otroliga. Jag kommer ihåg att vi såg några sådana när vi åkte genom östra Tyskland runt 1990 med vår första husbil. Jag minns dock inte riktigt var det var och med den fart de har är väl just den platsen borta, förhoppningsvis återställd och glömd.

Det får definitivt bli en resa till dessa trakter igen.

Jag återkommer med bild om en stund på nytt resmål när jag letat upp något lämpligt.
 
Toppen