Sv: På spåret, del 3 2011/12
Visst är det fiskehamnen i Travemünde.
Vi har bara besökt det en gång, men det gjorde intryck på mig.... saxat ur vår reseberättelse och mötet med denna ställplats.
".... Bordsatlasen fram igen och nu hittade vi en som vi tyckte verkade fin i Travemundes fiskehamn, lät pittoreskt och äkta. Såg framför oss de gamla fiskarna, med sina typiskt nordtyska skärmmössor sitta där på kajen och rensa sina nät.
Verkligheten var lite annorlunda. En skitig tomt, bakom en lika skitig servering. En specialité visade sig Herr Ställplätzechefen i alla fall ha. Det kostade nämligen 50 cent att få låna toaletten, helt okey, men systemet var lite udda för mig och man fick inte vara för akut nödig om man säger så. För att komma in på toan måste man först hitta chefen, sedan be honom att följa med till toan, låsa upp den första dörren. När man sedan väl var insläppt möttes man av 10 dörrar, alla med myntautomater för 50 cent. Undrade försiktigt om det inte vore enklare och kanske till och med billigare att bara ha en automat och det på ytterdörren. Menar 1 automat är billigare än 10 och han skulle själv slippa vara ”nyckelpiga” åt alla pinknödiga gäster. Hans föraktfulla min som var hans svar på mitt lilla förslag var så smärtsamt så det kommer att ta tid innan jag helt återhämtat mig."
By the way Linden, vi kommer närmare er, vi har just köpt ett hus i Valbo!
Din tur.