• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Var har jag ingen aning om, men vad det vet jag.... King crablegs. En favorit! *s* Men det blirt väl inga stjärnor i boken för den kunskapen?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Javisst, King Crabs är en riktig delikatess. Man äter bara benen, men dom är stora. Tyvärr ger det inte tillfälle för dig att fortsätta.

Vi ankom med Hurtigruten ena dagen och åkte vidare mot Kirkenäs nästa dag med ett annat Hurtigrutfartyg.

PICT6440.JPG

Men som Knut gissar så är vi i Mehamn.

PICT6489.JPG

Din tur Knut

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

King Crab finnes i dag langs hele kysten av Finnmark og deler av Troms. Øst for Nordkapp er det regulert fangst og vest er det fritt fiske etter disse innvandrere etter at russerene satte ut krabber nord for Murmansk - krabben hører egentlig hjemme lengst nord i Stillehavet og i Beringstredet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Åke jeg heter ikke Kurt men Knut! Eller skal jeg gå over til å kalle deg Åge?:msn_wink:

Skrev min lille epistel om King Crab mens du bekreftet at det var Mehamn.
Har selv overnattet ved fiskehamnen i Mehamn. Den gangen i en Chevy G30, og vi lærte at butan er ikke brukbart ved +5 grader. Hadde et kokeapparat med 2 bluss og 2 butanbokser, koking av poteter tok over en time hvor den ene boksen sto i potetgryta til oppvarming mens vi fyrte med den andre til blusset slukket. Neste dag ble en fotogen primus innkjøpt (kan og gå på renset bensin om en vil bruke den i -50 eller kaldere).

Jeg må finne frem et bilde til en ny oppgave, og det blir uten snø!

Hva og hvor?

PICT0004.JPG

Et tips: det er ikke en bro.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nei, jeg legger ut et bilde tatt fra denne "brygga":

PICT0003.JPG

Bregnen vi titter ned i er omlag 10 m høy.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Åke jeg heter ikke Kurt men Knut! Eller skal jeg gå over til å kalle deg Åge?:msn_wink:

Hej!

Jag kom på att jag skrev fel ca 30 sekunder efter att jag la in svaret, och ändrade till Knut, men du hann ändå upptäcka det. :msn_embarrassed:

Jag har tyvärr inget svar på din nya plats.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Helt greit, jeg legger ut et bilde fra stedets rasteplass / stellplats.

PICT0009.JPG

Det er et turistanlegg i en nasjonalpark og bryggen går ut over tretoppene i dalen under.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Australia er landet, men det er større en Europa. Får gi dere en avgrensning - det ligger høyt, men ikke mange km fra Stillehavet ved en av de få veiene som går mellom Pacific Highway og New England Highway. Veien er en av de profilerte turistveiene i denne delen av landet, med flere attraksjoner på en relativt kort strekning. Dette stedet er et meget få med en "Skywalk" mellom og over tretoppene.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg ga et hint forrige innlegg som plasserte oss sør for QLD, dvs New South Wales - New England Highway ender sør for Brisbane. Det er hovedveien for de som skal opp fra Victoria eller South Australia til Queensland.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Så langt syd i NSW er det slutt på New england Highway - namnet skifter når highwayen kommer til Hunter Valley. Og Highway nr 1 heter Princess sør for Sydney og Pacific nordover.

Anlegget jeg har bilder fra er vesentlig eldre enn Illawarra Sky walk - og ligger i en nasjonalpark mens Illawara er et privat anlegg.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den ligger mye lengre fra kysten enn den jeg la ut som gåte, men det er den eneste av mine ledetråder som ikke stemmer. Dvs. jeg har ikke sett noen skywalk i Cotton-Bimbang National Park, men det betyr ikke at det ikke finnes. Jeg ville ikke utforske denne parken med en husbil - veiene ut fra hovedveien er klassifisert som middels vanskelige 4x4 veier. I min park er det asfalterte veier ut til strategisk plasserte parkeringer. Oppstigningen fra Pacific highway er svingete, men ikke problematisk. Veien mellom de to highways har et turistvennlig namn - dette får komme i neste tips.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du snakker nå om noe som ligger rett inn fra Sydney, forrige forsøk var bedre plassert rent geografisk. Jeg lovet at neste tips skylle namngi en turistvei og stedet ligger langs "The waterfall way" og er ikke mange km fra her jeg befinner meg nå i fuglevei - en god del lengre når jeg må ned til Pacific Highway for å så kjøre waterfall way opp fjellsiden.

Toppen