Sv: På spåret
Barcelona är rätt, knut! Jag antar att byggnaden finns kvar; det är ju faktiskt över fyrtio år sedan jag var där.
Inne på arenan bjöds det på en uppvisning av djurplågeri, som jag aldrig kommer att glömma! Detta hände år 1965 och vad jag vet, så håller spanjorerna fortfarande på med denna brutala "konstform".
Efter "gladiatorernas intåg", så blir det picadorens uppgift att med sin lans tömma tjuren på såpass mycket blod, så att toreadoren vågar närma sig tjuren och sticka små hullingförsedda spjut i nacken på den. Den här gången var det faktiskt nära att picadoren råkade illa ut, när han kastades ur sadeln av tjuren, men han hade tur och klarade sig. Däremot blev den stackars hästen så illa stångad i buken att delar av "tarmpaketet" ramlade ner på marken och den blev avlivad på platsen.
Därefter når konstformen sin högsta potens när toreadoren hånar tjuren med sitt röda skynke. När den svårt sargade och plågade tjuren till slut är så utmattad att den knappt kan hålla sig på benen och stannar upp, flämtande och rosslande och med ångesten lysande ur ögonen, så bestämmer sig den djärve toreadoren äntligen för att befria det stackars, nu halvdöda djuret från dess lidande, med sin värja.
Folkets jubel, varpå död tjur släpas ut ur arenan. Scenen snyggas därefter till och nästa offer släpps in...
Jag kan inte begripa hur någon är beredd att betala pengar för att se på när ett nobelt djur långsamt och obarmhärtigt plågas till döds av fjantigt utklädda "hjältar"! Ett groteskt skådespel, ett barbari utan dess like! Dom ansvariga för detta borde, enligt min mening, omedelbart arresteras och buras in! En skam för Spanien!
Jappe