• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret, del 1 2007/08

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret

Lyrön är rätt! Sundet heter Tångesund. Lyrösund ligger på andra sidan ön, alltså på "insidan", där färjan går till Lyrön. F-n, jag längtar till sommaren när jag ser mina gamla bilder.

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Då tar jag en bild. Var och vem är detta. (Statyn alltså)

Bilagor

• 211_1146_resize.JPG
    211_1146_resize.JPG
    136,4 KB · Visningar: 7

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Krabb- och musselförsäljerska i Glasgow. Nej, Molly Malone i Dublin, who "wheeled a wheelbarrow through the streets wide and narrow"...

Jappe

Senast ändrad:

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Helt rätt Jappe. Snabbt jobbat och du citerade ju även delar av sångtexten som blivit Dublins inofficiella sång om Molly Malone.
Har du ny bild på gång?
Janne

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kände faktiskt till låten, men det tog en stund innan jag kom ihåg att det var Dublin; jag var i Glasgow först och virrade. Jag har inte hört visan om Molly Malone på nästan 50 år. Jag har så ont om bilder nu, så du får gärna fortsätta!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, det är rätt. Ett gammalt torg i Rom. Såja, det var det. Kom med en "fräck" bild nu, Michael!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Fräck på Göteborgska betyder "för ändamålet väl anpassad" bild! Jag gissar på ålrökeriet i Åhus.

Jappe

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nej och nej.

Jappe, din göteborgska måste vara någon stenungsundsk variant. För mig betyder fräck i ett sammanhang som detta tuff, uppseendeväckande, häpnadsväckande. Men det är kanske en hisingsiansk variant.

Sedan finns det massor av andra betydelser, men det är nog en helt annan historia.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vafalls, skulle jag ha bott på Hisingen? Ja järnvägar, det gjorde jag faktiskt en kort period i mitt liv för trettio år sedan. Det förklarar ju det hele, fast efter den betan bestämde jag mig för att aldrig flytta dit igen!

Det var nästan som i Partille, ofrihetens stamort i Sverigeriket, fullt av galningar, huliganer och vettvillingar.

I Skåne bor det ju mest reservdanskar, som hela tiden vill återförenas med moderlandet Danmark, frihetens stamland på Jorden.

Nog har jag koll på förhållandena i Sverigeriket, bortsett från Norrland, men där gör ju klimatet det omöjligt att vistas överhuvudtaget.

Kom igen nu, Nisse!

Jappe

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen