Och så kom den, TOMTOM go exclusive. Jag startade den och jag traskar igenom en massa frågor, främst om jag vill dela med mig av information till tomtom, men även vad jag har för bränsle till bilen, men ingen om husbil, vikt och mått! Bara bil. va f-n det stod ju att husbil skulle ingå. Men innan jag skickar tillbaka den så provar jag att uppdatera mjukvaran. När det var klart så vips fanns även husbil, vikt och mått med, phuuu. Jag strunta i att ansluta telefonen då jag inte ville starta “prova-på-perioden’ för premiumtjänsterna, men gjorde den själv så fort jag lade in wifi uppgifterna. Man behöver alltså inte en telefon för det(?) t.o.m. alla lokala dieselpriser visades, alla små vägarbeten i närheten osv, riktigt imponerande tycker jag. När jag kollar på när dessa tjänster upphör så är de den 29/11-26, dvs 24 månader och inte 18 som det står i beskrivningen(?)
Hur var det då med att ladda upp klubbens IP? Fast jag lyckades att tanka upp filen utan problem på plan.tomtom.com så kommer inget till enheten, endast de IP som jag lägger in själv, och alla rutter, de kommer automatiskt med. Med det visste jag ju redan och ursprungsfrågan är därmed besvarad. Jag får leva med det då resterande funktioner glänser. De IP som kommer med är ACSI EuroCamping, ADAC Camper camping, ADAC camping, ANWB Camper campings, ANWB Campings. Beskrivningar är på div oläsliga språk, Franska, Nederlänska - inga på Svenska. Dåligt kan jag tycka, med wifi skulle de kunna ha översättning till det valda språk som enheten har, precis som varje camping-app har. Den lokal campingen i byn finns inte med i någon av dessa listor, men den finns med i alla vanliga camping-appar. Det gör nog inget för jag kommer inte använda GPSen för att planera nästa tur, det blir “google”, camping-appar och websidor, sedan plan.tomtom.com för att göra rutten (även här kan man lägga in husbil med vikt och mått, går även att exportera rutten i GPX format) och sedan får GPSen utföra jobbet och tillhanda hålla information på rutten. Att göra jobbet tror jag den kommer att gör väl.