• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OV2 synliga i mydrive?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Absolut återkommer jag så fort jag har en. Vill dock bara meddela att jag just nu har lagt in en POI från mydrive (webben), givet den ett namn och vips så finns den min app på telefonen. Så det visar ju att man kan lägga in egna POI som i alla fall hamnar i appen, återstår att se om de även kommer med i GPS enheten vilket jag inte betvivlar. Återkommer snarast när jag har en i handen :)
Väntar med spänning

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Största fördelen med egna POI som t ex. Husbilsklubbens är att det går att söka eller se direkt på kartan vart t ex. det finns en friplats eller tömmningsplats, just friplatser finns bara som egna POI och inget som kartleverantörerna har. Jag valde Garmin av just den anledningen att det går att använda platser som andra lagt till.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Absolut återkommer jag så fort jag har en. Vill dock bara meddela att jag just nu har lagt in en POI från mydrive (webben), givet den ett namn och vips så finns den min app på telefonen. Så det visar ju att man kan lägga in egna POI som i alla fall hamnar i appen, återstår att se om de även kommer med i GPS enheten vilket jag inte betvivlar. Återkommer snarast när jag har en i handen :)
Hur gick det. Köpt din nya GPS?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jo då, en Go Exclusive (alla modeller verkar ha samma hårdvara fast med lite olika mjukvarufunktioner) för 2900kr på tomtoms hemsida. Den har alla funktioner som Camper Max, oklart om alla IP är lika. Dock har jag inte fått den än, på väg just nu. Rapporterar så fort jag får den.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo då, en Go Exclusive (alla modeller verkar ha samma hårdvara fast med lite olika mjukvarufunktioner) för 2900kr på tomtoms hemsida. Den har alla funktioner som Camper Max, oklart om alla IP är lika. Dock har jag inte fått den än, på väg just nu. Rapporterar så fort jag får den.
Spännande. Går det att ställa in vikt och mått på fordonet i den?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Japp, enligt beskrivningen. Verkar vara samma hårdvara som camper max gen.2, och många andra Go varianter. Det verkar även så att Exclusive har bränslepriser vilken camper (?) inte verkar ha. Men, abonnemanget verkar kosta 399/år för premiumtjänster (trafik/fart/soppapris/parkeringar/elstolpar) medans trafik/fartkamera kostar 299/år. Hemsidan är lite förvirrande så det är möjligt att det är fel. Exclusive kommer med 18 månader premiumtjänster. Hoppas den kommer snart så skriver jag en kommentar.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Japp, enligt beskrivningen. Verkar vara samma hårdvara som camper max gen.2, och många andra Go varianter. Det verkar även så att Exclusive har bränslepriser vilken camper (?) inte verkar ha. Men, abonnemanget verkar kosta 399/år för premiumtjänster (trafik/fart/soppapris/parkeringar/elstolpar) medans trafik/fartkamera kostar 299/år. Hemsidan är lite förvirrande så det är möjligt att det är fel. Exclusive kommer med 18 månader premiumtjänster. Hoppas den kommer snart så skriver jag en kommentar.
Intressant.

Försökte hitta ditt pris på gps.. kan du sätta in en länk eller pm till mig?

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Intressant.

Försökte hitta ditt pris på gps.. kan du sätta in en länk eller pm till mig?
Finns en del i denna tråd..som är diskutabelt...
Eftersom jag har ägt två olika tomtom camper gps så får jag rätt ofta reklamerbjudanden från tomtom...De har ju min mejladress. Jag raderar ofta dessa så jag minns inte vad deras sista erbjudande låg på? Men 2900 kronor kan nog va helt ok..... Camper versionen har det aldrig kommit något erbjudande på....
Jag kommenterar inte allt ovan.... men en klar försämring är tyvärr att de kommer att ta betalt för vissa tjänster som är gratis till 6 tum gps camper..... just fartkameror och särskilt trafiksituationen..är väldigt bra utomlands....
Det är ganska säkert så att I camper versionen finns ju ip.. avsedda för att lätt hitta camping och ställplatser...även " gratis " detta har inget alls med kartleverantören att göra! Det är ganska säkert så att tomtom får betala till Adac och Campercontact för att få lägga in deras material... och i det materialet finns också gratis platser ...men detta går det inte att filtrera på ..inne i tomtom gps...
Just för funktionen att kunna få upp ip platser på " display " verkar vissa Garmin vara bättre.
Och och allt går ju att göra på en bra gps...men man får mata in manuellt.

Ps skulle vilja påstå att tomtom egentligen haft 3 generationer camper..den första....klart sämst.. jag hade den först.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Finns en del i denna tråd..som är diskutabelt...
Eftersom jag har ägt två olika tomtom camper gps så får jag rätt ofta reklamerbjudanden från tomtom...De har ju min mejladress. Jag raderar ofta dessa så jag minns inte vad deras sista erbjudande låg på? Men 2900 kronor kan nog va helt ok..... Camper versionen har det aldrig kommit något erbjudande på....
Jag kommenterar inte allt ovan.... men en klar försämring är tyvärr att de kommer att ta betalt för vissa tjänster som är gratis till 6 tum gps camper..... just fartkameror och särskilt trafiksituationen..är väldigt bra utomlands....
Det är ganska säkert så att I camper versionen finns ju ip.. avsedda för att lätt hitta camping och ställplatser...även " gratis " detta har inget alls med kartleverantören att göra! Det är ganska säkert så att tomtom får betala till Adac och Campercontact för att få lägga in deras material... och i det materialet finns också gratis platser ...men detta går det inte att filtrera på ..inne i tomtom gps...
Just för funktionen att kunna få upp ip platser på " display " verkar vissa Garmin vara bättre.
Och och allt går ju att göra på en bra gps...men man får mata in manuellt.

Ps skulle vilja påstå att tomtom egentligen haft 3 generationer camper..den första....klart sämst.. jag hade den först.
Bra info... kanske fortsätter med min Garmin 61 lmt-d , 7 tum där det mesta är gratis life time. Saknar att man inte kan sätta in höjd och vikt....

Vår husbil är 3.30 m hög och väger 4.5 ton

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Superstort tack. Ska kolla in den lite. Ev beställa. Svårt att bestämma sig. Garmin kan man ha klubbens POI men hur är det med TomTom, hoppas du får den snart. Du är min testpilot...

Hoppet är det sista som överger människan .... ursprungsfrågan i den här tråden handlade om det var möjligt att lägga in egna poi och att få dessa på displayen... jag tror inte att detta går att göra så att man blir nöjd.
Rutter är inte detsamma som poi... detta tror jag också...
Rutter är " modernt" just nu. Campercontact håller också på med det. Jag får reklam därifrån om nya rutter... för jag är Pro-plus medlem.
Så vem vet? Här finns kanske också ett samarbete mellan Tomtom och Campercontact? En ren gissning.
Hur som, det ska bli mycket intressant att få läsa vad du tycker om din nya Gps.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Screenshot 2024-11-27 at 15.27.33.png
Hitta detta på tomtom hemsida, enligt detta går det inte att ladda upp OV2 filer till ovan nämnda enheter (dessutom max 2MB) :( Vad som funkar är att skapa en IP via plan.tomtom.com och så överförs den direkt till enheten. Lite surt men inte hela världen för mig (nu när jag har köpt den...)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Visa bilaga 237055
Hitta detta på tomtom hemsida, enligt detta går det inte att ladda upp OV2 filer till ovan nämnda enheter (dessutom max 2MB) :( Vad som funkar är att skapa en IP via plan.tomtom.com och så överförs den direkt till enheten. Lite surt men inte hela världen för mig (nu när jag har köpt den...)
Oj då får jag fundera. Köpa eller inte köpa

rich710

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2026
Jag har både TomtomCamper Max och Garmin Camper 795, jag har haft båda i drygt två år, på två långa europaresor. TomTom:en lite kortare då jag tröttnade på Garmins fula och sega gränssnitt och köpte TomTomen också. Visst är det bra att ha alla husbilsplatserna i Garminen, men jag använder det ändå i princip aldrig. Jag vet i princip alltid var jag skall åka innan, och i TomTomen går det så sjukt bra att lägga in alla IP:s via deras suveräna websida på plan.tomtom.com. Den planeringstjänsten är för mig värd mycket mer i längden än att kunna tanka in ytterliggare tiotusen platser varav de flesta redan finns. Jag skrev en liten jämförelse här i denna tråden. Jämförelse navigator - app i telefon

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Det var precis det som jag föll för, enkelheten att lägga en rutt i plan.tomtom.com, att enkelt kunna "dra" rutten förbi delar man inte vill köra, och sedan finns rutten direkt i gpsen. Jag vill kunna planera nästa rutt på en dator med skärm och sedan får gpsen utföra.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Och så kom den, TOMTOM go exclusive. Jag startade den och jag traskar igenom en massa frågor, främst om jag vill dela med mig av information till tomtom, men även vad jag har för bränsle till bilen, men ingen om husbil, vikt och mått! Bara bil. va f-n det stod ju att husbil skulle ingå. Men innan jag skickar tillbaka den så provar jag att uppdatera mjukvaran. När det var klart så vips fanns även husbil, vikt och mått med, phuuu. Jag strunta i att ansluta telefonen då jag inte ville starta “prova-på-perioden’ för premiumtjänsterna, men gjorde den själv så fort jag lade in wifi uppgifterna. Man behöver alltså inte en telefon för det(?) t.o.m. alla lokala dieselpriser visades, alla små vägarbeten i närheten osv, riktigt imponerande tycker jag. När jag kollar på när dessa tjänster upphör så är de den 29/11-26, dvs 24 månader och inte 18 som det står i beskrivningen(?)

Hur var det då med att ladda upp klubbens IP? Fast jag lyckades att tanka upp filen utan problem på plan.tomtom.com så kommer inget till enheten, endast de IP som jag lägger in själv, och alla rutter, de kommer automatiskt med. Med det visste jag ju redan och ursprungsfrågan är därmed besvarad. Jag får leva med det då resterande funktioner glänser. De IP som kommer med är ACSI EuroCamping, ADAC Camper camping, ADAC camping, ANWB Camper campings, ANWB Campings. Beskrivningar är på div oläsliga språk, Franska, Nederlänska - inga på Svenska. Dåligt kan jag tycka, med wifi skulle de kunna ha översättning till det valda språk som enheten har, precis som varje camping-app har. Den lokal campingen i byn finns inte med i någon av dessa listor, men den finns med i alla vanliga camping-appar. Det gör nog inget för jag kommer inte använda GPSen för att planera nästa tur, det blir “google”, camping-appar och websidor, sedan plan.tomtom.com för att göra rutten (även här kan man lägga in husbil med vikt och mått, går även att exportera rutten i GPX format) och sedan får GPSen utföra jobbet och tillhanda hålla information på rutten. Att göra jobbet tror jag den kommer att gör väl.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Och så kom den, TOMTOM go exclusive. Jag startade den och jag traskar igenom en massa frågor, främst om jag vill dela med mig av information till tomtom, men även vad jag har för bränsle till bilen, men ingen om husbil, vikt och mått! Bara bil. va f-n det stod ju att husbil skulle ingå. Men innan jag skickar tillbaka den så provar jag att uppdatera mjukvaran. När det var klart så vips fanns även husbil, vikt och mått med, phuuu. Jag strunta i att ansluta telefonen då jag inte ville starta “prova-på-perioden’ för premiumtjänsterna, men gjorde den själv så fort jag lade in wifi uppgifterna. Man behöver alltså inte en telefon för det(?) t.o.m. alla lokala dieselpriser visades, alla små vägarbeten i närheten osv, riktigt imponerande tycker jag. När jag kollar på när dessa tjänster upphör så är de den 29/11-26, dvs 24 månader och inte 18 som det står i beskrivningen(?)

Hur var det då med att ladda upp klubbens IP? Fast jag lyckades att tanka upp filen utan problem på plan.tomtom.com så kommer inget till enheten, endast de IP som jag lägger in själv, och alla rutter, de kommer automatiskt med. Med det visste jag ju redan och ursprungsfrågan är därmed besvarad. Jag får leva med det då resterande funktioner glänser. De IP som kommer med är ACSI EuroCamping, ADAC Camper camping, ADAC camping, ANWB Camper campings, ANWB Campings. Beskrivningar är på div oläsliga språk, Franska, Nederlänska - inga på Svenska. Dåligt kan jag tycka, med wifi skulle de kunna ha översättning till det valda språk som enheten har, precis som varje camping-app har. Den lokal campingen i byn finns inte med i någon av dessa listor, men den finns med i alla vanliga camping-appar. Det gör nog inget för jag kommer inte använda GPSen för att planera nästa tur, det blir “google”, camping-appar och websidor, sedan plan.tomtom.com för att göra rutten (även här kan man lägga in husbil med vikt och mått, går även att exportera rutten i GPX format) och sedan får GPSen utföra jobbet och tillhanda hålla information på rutten. Att göra jobbet tror jag den kommer att gör väl.
Tack bra info och återkoppling

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack bra info och återkoppling

Men egentligen är det ju ingen camperversion du köpt... utan en " vanlig" gps! Så jag är också intresserad....men mera av..Hur funkar den som gps?
Trots att det inte är en camper..
så finns tydligen en del camping ip inlagda! Om det är två camping i Täby du inte hittar... så beror det nog på att det inte är camper-version .. jag hittar dem! ( får låga poäng) men jag tror att om du skriver in i sök.... så kommer de upp...
Men det verkar som att just Campercontact inte finns med i din enhet.
Sen var det ju egentligen så att det rätta svaret fanns redan i # 2 ! ! !
Så, vad är ditt intryck av gps funktionerna... t ex hur snabbt o bra reagerar skärmen för fingerberöring... man har ju blivit bortskämd med mobiler... Hur snabbt laddas nästa sida?
Jag hittade en engelsman.... han är klart positiv..och i filmen ser man hur gps funkar i trafiken... men oj oj...vänstertrafik....det har jag inte kört sedan jag var ung o tog körkort . så man får tänka om lite inne i huvudet.

Senast ändrad:
Toppen