• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otrevligt bemötande

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Otrevligt bemötande

Önskan att bo tätt ihop på fritiden var något man upptäckte på sjön förr i världen. Hade man hittat sin egen lilla vik i en naturhamn så kunde man ge sig f-n på att man fick sällskap efter en stund - om man hade segelbåt. Hade man lagt till med motorbåt fick man vara ifred i allmänhet!

Motorbåten har ingen mast som avslöjar en!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Otrevligt bemötande

På Orust köpte jag jordgubbar i går för 20 spänn! De var riktigt goda! De smakade faktiskt - jordgubbar!

Jappe
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Det är riktigt skönt att vara här i England, folk tutar inte även om jag kör i den takt som jag vill med en mindre kö bakom mig. Folk blinkar inte med helljus o lever runtom man råkar göra fel i trafiken. Behöver jag göra en konstig sväng eller backa in där det är trångt så hjälper folket mig att komma tillrätta.
Svenskar borde ta efter detta och hjälpa varandra istället för att springa runt med taggarna ute o leta efter något att gräla om.

/Freddy

Hade England delvis i tankarna. Min syster bor där så vi är där regelbundet, artiga, trevliga och nästan snubblar för att hjälpa till.

Svågerns bekant håller på att leta lämplig ställplats åt oss, vilket inte verkar vara det lättaste (min syster har inte ens parkeringsplats till deras egna bilar.

Peter :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Otrevligt bemötande

Den här frågan väcker många känslor. Det är många som vet svaret, hur vi ska bete oss, men vi tycker ganska olika. Jag tar i regel inte ut bord och stolar på en ställplatser, om det inte är väldigtvgott om plats. Kollar då om det kommer fler, då flyttar jag eller tar in möblemanget. Blir själv sur när en fin ställplatser är knappt halvfull, men att man ändå inte får plats pga möblemang och taskiga uppställningar. Därför blir det ofta campingplatser för oss.

Sen är det inte svart eller vitt. Precis som flera är inne på får man ta seden dit man kommer. Det har inte alla så lätt för. Det börjar också dyka upp allt fler platser, som är något mellanting mellan camping och ställplatser. Det hoppas jag är en utveckling som fortsätter.

Hälsningar från Orebic
:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Otrevligt bemötande

...måste också stödja Freddys och Peters Uppfattning om GB. Körde genom England och Skottland ifjol. Så mycket vänlighet och hjälpsamhet i och utanför trafiken har jag aldrig varit med om. Vi körde i två veckor på allt från 6-filiga motorvägar till single track roads, utan någon som helst irritation. Bara vänlighet och hjälpsamhet. När vi kört av färjan i Danmark på hemresan tog det fem minuter på motorvägen innan första adrenalinkicken.

:-/<rister
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Jag tror inte att det skiljer sig så mycket när det gäller griniga människor , de finns både här hemma och utomlands , ibland uppstår " tycke " och det säget klick på bumsen , en vänskap för hela livet skapas ibland räcker en slarvig parkering till ett antal felaktiga uttalade ord , så har den dåliga relationen skapats.
Lasse......:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

OT
Måste protestera lite...
Har nog aldrig kört i så hetsig trafik som mellan London och Nottingham en fredag erftermiddag (ej i husbil).
Bekräftar den vanliga engelska fördomen att man ska hålla undan för «white vans». Blev prejad ut på banketten flera gånger av vita skåbilar som fösökte ta sig om när vänsterfilen tog slut.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Otrevligt bemötande

Vi kom just till en parkeringsplats i Reine på norska Lofoten. Två bilar stod här innan vi kom. Jag parkerade ca fyra meter från en av bilarna, ingen bil på min andra sida. Det dröjde inte länge innan jag hade två nya grannar. Det är ca en meter mellan våra bilar och det är helt OK för mig, då får vi plats allihop. Ingen som gnäller om avstånd här, alla vill ju få plats. Och som någon sa tidigare, risken för en fullt utvecklad brand är så liten att den risken får man ta, risken att man råkar ut för en trafikolycka är enormt mycket större. Är man så rädd för den risken, är det bättre att man söker sig till en camping för att vara på den säkra sidan till 100%. För dom som kräver 4 meter mellan fordonen på ställplatser/parkeringar, måste det vara otroligt jobbigt att hela tiden vara på folk att dom måste flytta sig....:cool:

/Ludde
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Vad underbart det är att möta trevliga människor som har vett på att visa hänsyn till sin omgivning :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Otrevligt bemötande

Har en undran bara när ni står på ställplats har ni 12 volt på kylen då eller gasolen?
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Endast de med äkta kompressor kylskåp brukar kunna använda 12v...
Den stora skaran, skjuter från höften nu, men runt 80-90% går på gasol...

Mvh. Magnus
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Otrevligt bemötande

Japp vad jag tängte mig ,, är grannens slangar ok? Har de bytt ut slangen efter ca 5 år? knappast .. kan ju hända en olycka när som helst , därav mitt negativa tänkande att man står ca 1 m imellan , Men parkerar man bilen på en ruta och bara sover i den , inte laga mat , ha på värme så är det ok för mig ,varför riskera andra människors liv ...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Vi är olika. Jag tycker man ska respektera större avstånd om någon propsar på det. En del vill ha större avstånd medan andra tycker det är ok med armbågs lucka.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Japp vad jag tängte mig ,, är grannens slangar ok? Har de bytt ut slangen efter ca 5 år? knappast .. kan ju hända en olycka när som helst , därav mitt negativa tänkande att man står ca 1 m imellan , Men parkerar man bilen på en ruta och bara sover i den , inte laga mat , ha på värme så är det ok för mig ,varför riskera andra människors liv ...

Vadå 5 år?
Vadå hända en olycka närsomhelst?
Menar du att min husbil riskerar att explodera i ett eldhav om jag inte byter mina gasolslangar vart 5-e år?
Samtliga presumptiva läckagepunkter i min husbil har ventilationshål för läckande gasol. Har du en bensindriven motor? Hur ofta byter du bränsleslangarna? Vart 5:e år?
Fokusera istället på det som är verkligen farligt.
Det pratas väldigt lite i detta forumet om vad som händer om du måste göra en undanmanöver i 70 km/t. Eller vad som händer om din husbil vurpar i ett dike.
Håller karossen? Vad händer med dina helt nya gasolslangar?
Vad är det egentligen som är farligt??
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Otrevligt bemötande

När man läser dessa insändare så blir man lite förvånad, över tankegången folk klagar på att man inte kan ta ut bord och stolar och markis på en ställplats samtidigt tycker dom att man skall bo så tätt inpå så man knappt kan öpna dörren hur skall man då få plats med möbler och markis hur jag änn funderar så får jag inte ihop det kann någon hjälpa mig, att räkna ut hur det skall gå till,
jag tycker vi skall hjälpas åt att få vettiga avstånd mella bilarna så man har en hjans att fälla ut markisen fram för 4 meters avstånd eller är jag fel ute.
 
Toppen