• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otrevligt bemötande

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Otrevligt bemötande

Du menar att Sverige skulle ha andra ordningsregler på hur en ställplats kan ockuperas än övriga Europa?
Då undrar jag vem som har stiftat dessa ordningsregler och var man kan läsa dem?

Mvh T

Eftersom ni befinner er i Frankrike, så blir svaret på din fråga var man kan läsa om detta, att det är förklarat i boken "All The Aires France" på sidan 32. Om man dessutom har tillgång till boken "All the Aires in Benelux and Scandinavia" så finns samma information på sidan 3 i den boken.

Hoppas detta ger svar på din fråga!
:):):)
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Vi leker med tanken att en Holländare kommer till Sverige och hamnar på en ställplats och betalar sin avgift.
Efter att han slagit läger kommer en ilsken Hbk:are fram och skriker.
- Du skall hålla dig minst 4 meter ifrån mig, vi har egna regler i Sverige.
när han sen tar fram grillen så kommer nästa ilskna Hbk: :are fram och skriker aggressivt.
- Du får inte laga mat utomhus, gå in i husbilen och stäng dörren efter dig.
När han sen försynt tar fram stolarna för att njuta av den ovanliga svenska solen så kommer ytterliga en Hbk:are fram och hojtar.
- Denna ställplats är ingen camping, sätt in stolarna omedelbart och gå in och sätt dig.

Nej medlemmar, så kan vi inte hålla på, vi måste besinna oss och sluta jaga varandra med hemmasnickrade ordningsregler.

Med vänlig hälsning, Torbjörn
 
Senast ändrad:

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Otrevligt bemötande

Hej alla,
Nu svarar jag på Böda hamn. Det kanske kommer lite sent.
Vi stod på Böda hamn från måndag till torsdag. Jag känner igen någon här som varit där samtidigt.En fantastik ställplats som har mycket.
Många husbilar var det i omlopp. Platsen nästan tömdes på dagen, för att fyllas på senare under eftermiddag.
Nu bara kommer en önskan. När man kommer in på en ställplats, hälsa på dina närmaste husbilar och fråga om de tycker att det är ok att du stå där. Jag tror att det är positivt. Då visar man omtanke. Då kanske man kan undvika irritationer.
Har jag fel, tala om det till mig isf.
Hälsningar.
/Willy
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Otrevligt bemötande

Vi leker med tanken att en Holländare kommer till Sverige och hamnar på en ställplats och betalar sin avgift.
Efter att han slagit läger kommer en ilsken Hbk:are fram och skriker.
- Du skall dig minst hålla minst 4 meter ifrån mig, vi har egna regler i Sverige.
när han sen tar fram grillen så kommer nästa ilskna Hbk: :are fram och skriker aggressivt.
- Du får inte laga mat utomhus, gå in i husbilen och stäng dörren efter dig.
När han sen försynt tar fram stolarna för att njuta av den ovanliga svenska solen så kommer ytterliga en Hbk:are fram och hojtar.
- Denna ställplats är ingen camping, sätt in stolarna omedelbart och gå in och sätt dig.

Nej, medlemmar så kan vi inte hålla på, vi måste besinna oss och sluta jaga varandra med hemmasnickrade ordningsregler.

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Hej Torbjörn, jag förstår inte varför du tror att det bara är HBK medlemmar som kan kritisera uppträdande som kan vara olämpligt? Som HBK ansluten skall vi ju föregå med gott exempel och vara föredömen för andran att ta efter.

Ha en skön kväll!
:):):)
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Vissa inlägg är bara så man skakar på huvudet och tror inte det är sant.
Jag har åkt mycket utomlands och ALDRIG haft problem på en ställplats, värken med för kort eller för stort avstånd mellan bilarna, folk hjälper varandra så alla får plats, grillat ute, suttit ute och ätit, haft markisen ute osv och det har inte varit några campingplaster. Också hamnat på platser där man inte kan ta ut bord och stolar, men grilla kan man alltid.

Är nästan aldrig på stellplats i Sverige så hur det funkar där kan jag inte uttala mej om. Man blir bättre och trevligare bemött utomlands om man kör husbil, tyvärr min erfarenhet och den kan ingen ändra på.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Otrevligt bemötande

Det er 2 land i Europa som har en sikkerhetsavstand mellom enheter på campingplasser: Sverige og Norge, Norge har 3 m og Sverige 4. I begge land er lov å parkere en personbil i dette mellomrommet. Sverige har til overmål definert husbilene som personbil. Så om jeg kommer på en campingplass med vogn etter husbilen så er det helt ok å sette opp vognen med sitt fortelt og bak vognen parkere husbilen, elelr hva er da regelen?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Reglerna om 4 meter är en rekomedation från räddningsverket vad gäller camping.
Vid parkering, som vi husbilsåkare säger att vi utövar, är 4 meter jättebra men ingen regel.
Husbilsbränder är inte särskilt vanliga. Det är värre med båtbränder som saknar avventilering av gasol vid läckage. Vilket avstånd tillämpar man på fritidsbåtar?

Hur många ställer sig 4 meter från andra på p-platser när ni handlar eller tänker på avståndet vid parkering brevid byggnader?

Den största risken med husbil är trafikolyckor.
Har någon försökt att göra en undanmanöver med sin husbil?

Klarar man inte av att folk grillar eller ställer fram möbler tycker jag att man kan tillbringa natten på ICA-Maxis parkering!

:twitcy:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Kanske kan vi istället se på allt positivt som kan ske?

>Hjälp vid ställplats, låna ut gasol (har själv fått en flaska vitt i gengäld)
bistå vi ev. problem att få in fordonet där som passar sig bäst pga. mörker etc...

Vi Svenskar är mycket för detaljer & tjafs!

Efter att jobbat utomlands i 2½år har jag lärt mig bli rätt så Ödmjuk i relation med andra människor,
även att försöka finna det som är positivt än att jaga det som är negativt.

Som trådskaparen beskriver, den personen hade förmodligen ingen "bra dag"
Heller då fälla repliken: Har ni funderat på att er bil ev. kanske skulle stå bättre tex. "så här"... ;)

Alt. Faktiskt mot normen av Svensk "Jante lag" Skit i vad andra gör, sköt ditt & trivs med livet!

Vänligen, Magnus :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Otrevligt bemötande

Då är tydligen allting bättre utomlands jag har under mina 75 levnadsår varit utomlands en del men jag har inte funnit något som jag skulle vilja ta med hem(jo vädret det är bättre utomlands)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Guuuuuud vad Svenska ni är.....

Är inte livet för kort för att hålla på att brysig om vem som gör vad o inte, Chansen är ju större att ni dör av en fallande kokosnöt än att en husbil börjar brinna just där du står. Det växer inte jättemånga palmer i Sverige.. således borde risken vara minimal ;)

De få gånger jag stött på människor som gnäller över triviala saker som detta, brukar jag tycka synd om dem. Det kan inte vara ett roligt liv om man skall hålla på att gny över vad andra gör.

Det är riktigt skönt att vara här i England, folk tutar inte även om jag kör i den takt som jag vill med en mindre kö bakom mig. Folk blinkar inte med helljus o lever runtom man råkar göra fel i trafiken. Behöver jag göra en konstig sväng eller backa in där det är trångt så hjälper folket mig att komma tillrätta.
Svenskar borde ta efter detta och hjälpa varandra istället för att springa runt med taggarna ute o leta efter något att gräla om.

/Freddy
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Många skriver om jantelag och avundsjuka. Det här med att påpeka saker för andra har väl inget med dessa att göra. Oavsett om man gör det på det mest välmenande sättet eller i avsikt att bemästra.

Sedan ska det nämnas att det finns folk (känner en i alla fall) som hur vänliga de än är faktiskt låter som om de högst ovänliga i rösten och då utan elaka ord. Kanske ett handikapp :p. Men hur som, man kan även här besvara personen med vänlighet, i alla fall tills dess man mer säkert vet om de är vänliga eller ovänliga.

Själv har jag märkt att om man försiktigt skrapar med foten och påpekar något för en främmande person så får de ofta taggarna utåt först. Vet inte vad det är, men det verkar som om många förutsätter att en vänlig information kan vara en attack mot någons rättigheter.
Det har gått så långt att jag inte längre vill tala om för folk att de parkerat vid stoppförbud, trots att jag vet att de har P-lapp på bilen inom en kvart.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Otrevligt bemötande

En fråga till varför är det så intresant att bo tätt ihop på fritiden när det inte ärdet ivardaglag.
 
Toppen