• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oskrivna lagar?

F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Ärligt sagt, jag vet inget om Concorde annat än att det är dyr, eller kostar mycket pengar. Huruvida kvaliteten motsvarar pengarna vet jag inget om.
Men eftersom bilen representerar en sådan mängd pengar skulle jag inte vilja åka omkring i en sådan, trots min signatur. Det är liksom inte jag. Jag vet att det finns ett fåtal som skulle kunna ha råd med en sådan utan att ens gräva djupt i plånboken, men inte ens de vill skylta i tid och otid med sin förmögenhet. Därför att man blir bemött på ett "speciellt sätt" som man inte vill veta av under semestern. Lika lite vill man åka omkring mmed en hemmamålad plåtis från 80 talet.

Huvudsaken är dock att man är medveten om dessa signaler som ens yttre sänder, för det är det första andra möter och många förmår inte göra ytterligare analyser.

Det handlar om alltså det egna bekvämligheten under semestern. Ser man omkring hur husbilarna gruperar sig självmant vid ställplatser, så märker man att de flesta söker per automatik "likasinnade" ekipage, bara för att undvika kulturkrockar...Svenskar drar sig till svenskar, Fransman likaså, men min observation är att den sociala identiteten är viktigare än den nationella. Alltså en Concorde bredvid en annan, svensson i mitten, och sedan skamvrån... Och alla har det gemytligt, mest gemytligast har de med den högsta promillehalten och tjockaste rökridån...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Vår lilla bil (6m Sprinter) brukar vara minstingen på ställplatser. Ibland har vi stått i skuggan på en MAN, Concorde, eller ett annat "monster" till HB (ofta Tysk eller Fransk), utan några som helst mindrevärdes komplex för vår del, eller storhetsvansinne från "monsters" ägare. Det fanns viss nyfikenhet på hur vi har det ordnat på insidan vilket flera har bett om att få kika på. Därefter följde ett trevligt samtal om vädret eller maten på orten, vilket med andra ord visade att alla var nöjda med sitt val...
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: oskrivna lagar?

Jag uppfattade det som att du tyckte att om man betalar för hunden, så är det o.k. att den väsnas eller stör, och om man inte gillar det bör man byta camping. Men så var det alltså inte.:)
För att undvika påhopp, jag har själv haft hundar i över tjugo år, är alltså absolut ingen hundhatare, men anser att det alltid är hundägarens ansvar att hindra hunden från att störa andra, även om man naturligvis misslyckas ibland. :wideeyed:
Så var det jag menade...absolut inta att det är fritt att "terrorisera" bara för att man betalar.....som hundägare har man ett stort ansvar att hunden uppför sig... det är i andra änden av kopplet problemet finns isf....och jag har stor respekt för de som av olika anledningar inte "gillar" hundar....:)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Tråden håller på att tappa glöden lite grann så jag tänkte ösa på en liten dos av erfarenheter från en annan perspektiv, nämligen seglarlivet kontra husbilslivet. Allt för att synliggöra nyanser.

Om du som seglare kommer i hamn och vädret har varit hårt, så möter du varma famnen från de som redan är tryggt förtöjda. Minst fem personer står beredda att ta emot dina tampar och om hamnen är full, får du förtöja bredvid vilken lyxkryssare som helst fast detta innebär att du är tvungen att gå på deras däck för att komma i land.

Har du en gammal träseglare har du högre status som seglare än den som rattar en sprillans ny 40 fotare. Du kommer ur din båt med sjöben luktandes fotogen och rastar hunden. Du blir bjuden öl och kaffe och senare när du hämtat andan för middag. Att du har slitna sjökläder och luktar "skuta" förstärker bara det salta intrycket lika mycket som det väderbitna orakade ansiktet. Sådan är codex bland seglare.

Om du kommer till en rastplats, säg en större öppen grusplan där platserna inte är markerade, med din 20 år gammal husbil och har hundar men är sedvanligt klädd och nykter, får du bruka självcensur med din tilltänkta placering. Försök inte tränga mellan två Concorde eller andra lyxmärken i miljonklassen. Spana efter skamvrån och lägg dig längst ut där om du har hundar ombord. Tänker du röka utanför bilen var beredd på sura miner, röker du inne i bilen, var beredd på anmälan om djurplågeri. Den moraliska majoriteten bevakar varje steg du tar. För att demonstrera din opålitlighet går Svensson runt sina bilar för att försäkra sig att alla luckor är låsta. Helst skulle de vilja resa en elstängsel mellan skamvrån och de "andra". Kruxet är att Lyxklassen vill också ha en stängsel mellan sig och mellanklassen, dock behövs ingen el där.

Ovan är naturligtvis groteskt förstorat, bara för att illustrera selektionen. Allt detta undviker man om man reser i sällskap och eller känner redan någon som står på rastplatsen. Hur jag än vrider och bänder dessa två världar kan jag inte komma ifrån att husbilsfolket har snävare ramar än seglare. Klart att det finns undantag, men generellt sett är min erfarenhet sådan, därför undrar jag om ni andra är blinda eller okänsliga för dessa oskrivna lagar?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: oskrivna lagar?

En sak med just rökning är intressant faktiskt :) Jag tycker mig ha kunnat konstaterat att många som känner sig klädsamt indignerade över rökare är oftast fd rökare , kan det bero på att dom påminns om sitt forna begär eller ligger så att säga i tiden att rökare/rökning icke tolereras ?? Har sett många som lite diskret småhostar lite när någon röker i närheten. Många av oss lite "äldre" är säkert uppvuxna med föräldrar som rökte vid matbordet , rökte pipa under bilfärder etc etc. Man kan tycka vad man vill om rökare men det har nästan börjat bli skottpengar på sådana varelser :) :) :) ??
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: oskrivna lagar?

Det stämmer elegance, jag var storrökare fram till 1982 och sedan fortsatte som storsnusare fram till sommaren förra året. Att känna cigarettrök i närheten ÄR det värsta jag vet. All era till rökare som klarar av och tom njuter av själva röken, men tyvärr, jag gör det inte längre och tom mår illa av det. Har haft (och har fortfarande) dåligt samvete gentemot mina barn som fick stå ut med eländet...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

ovanstående gäller om man går på fördäck över lyxkryssaren. Går man på akterdäck blir man sjöhalad oavsett hur mycket fotogen man luktar:yes:

"Sjöhalas" måste vara en sötvattenspirat term, då vi bland salta gubbar talar om Kölhalning. Det straffet avskaffades i Sverige 1755. Det är dock tveksamt om lyxjaktens kapten skulle ens våga tänka etikett bestraffningar i samma skala som husbilsfolket som brukar sitta vid andra parketten vid hamnarna....
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

Att vi har olika oskrivna regler och sociala koder ìnom olika delar där vi tillbringar vår fritid.
De är som skrivits regler som man inte kan visa på och som inte fastställts av någon. De uppfattas också olika även inom stora grupper som seglare eller husbilsåkare. Vi är olika och har inte samma syn på vad man gillar eller ogillar. Vissa gillar rökning, hundar katter och folk med visst uppförande. Andra gillar inte vad grannen gör och retar sig på allt de inte gillar eller förstår. Skall man stå på campingar, ställplatser mm får man ta seden dit man kommer och vara litet tålig. Alla är inte lika och då får man visa hänsyn och tåla litet.
De som åker vissa husbilsmärken har ofta kommit litet längre i livet och blivit erfarna så där uppstår sällan problem. Nybörjare och sällanbrukare saknar ofta denna insikt och erfarenhet. När de blivit äldre och mera erfarna köper de Concorde och då slutar problemen. De bör ju samtidigt ha slutat röka samt lärt gott uppförande i övrigt. ( ett inlägg till med viss ironi)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: oskrivna lagar?

Jag har seglat hela mitt liv och det var aldrig några problem med förtöjning (på västkusten) tills jag kom till Stockholm och fick förmånen att deltaga i en sjöresa med motorbåt till Vaxholm. Väl framme så sa kapten "fullt, finns inga parkeringsplatser". "XX XXX, XXXXX STOCKHOLMARE" sa' jag, tog över och knödde in oss. In kom vi till slut men våra båtgrannar presterade blickar som kunde döda!

Aldrig mera parkeringsplatser på baksidan!!

Jappe

PS. Väst är väst och öst är öst och aldrig mötas de båda!
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Detta har jag också råkat ut för flera gånger, med både segel- och motorbåt, från Arkösund och norrut till och i Stockholm.
Hände flera gånger att när man förtöjt för att låna en ledig plats över natten har någon kommit och sagt att man inte får låna platsen,
i Stockholm har jag några gånger inte ens hunnit lägga till innan det dykt upp någon "polis" och skrikit att där få man inte lägga till.
Undrar hur de människorna, om de vågar sig utanför skärgården, skulle bära sig åt om de kom ner till våra farvatten runt den skånska kusten,
säkert skulle de kasta ankar ute på öppet vatten......
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: oskrivna lagar?

Stadsmänniskorna i kraft av tilltagande rikedom (ofta ny sådan) köper upp skärgården och inför nya lagar långt ifrån de hävdvunna. Konsekvenserna är tydliga för dom som har ögon att se med och dom som har öron att höra med och dom som.....

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: oskrivna lagar?

Jag förstod inte riktigt vad Sören menade men jag vet att om det var väder på västkusten så fanns varje brygga tillgänglig för alla, borgare, präst, badgäst, skit samma!

Det har ändrat sig. Privat brygga ser man ofta numera
Revir.

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

En oskriven lag vid ställplats utan streck i backen, kan vara hur man placerar sitt ekipage, vissa menar att man ska "stå på längden", och vissa "på tvären"

Blev varse det när några gubbar tjafsade om detta i Sjötorp, till slut kom "HSB", han som ställt sig på tvären fick vackert betala för 3st platser :)

(kanske var det värt pengarna= han fick stor tomt :cool:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: oskrivna lagar?

Jag förstod inte riktigt vad Sören menade men jag vet att om det var väder på västkusten så fanns varje brygga tillgänglig för alla, borgare, präst, badgäst, skit samma!

Det har ändrat sig. Privat brygga ser man ofta numera
Revir.

Jappe

Fast ni ligger på framsidan, är ni ändå lite "efter". I Stockholms skärgård får de fnatt om du förankrar i "deras vik" eller ens närheten av en privat brygga.

Möjligen har detta med den allmänt tuffare attityden i Stockholm att göra...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: oskrivna lagar?

Jag bodde ett tag i en sjöbod i en privat vik. En dansk segelbåt tog min boj mitt i viken. Förargad simmade jag ut till dansken men fick "en lille" på skarndäck och vi blev vänner! Egoismen försvann i ett nafs!

Jappe

PS. Senare, på kvällen bjöd jag på kalas och vi höll på att drunkna allihopa men det är en helt annan historia!
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: oskrivna lagar?

Detta har jag också råkat ut för flera gånger, med både segel- och motorbåt, från Arkösund och norrut till och i Stockholm.
Hände flera gånger att när man förtöjt för att låna en ledig plats över natten har någon kommit och sagt att man inte får låna platsen,
i Stockholm har jag några gånger inte ens hunnit lägga till innan det dykt upp någon "polis" och skrikit att där få man inte lägga till.
Undrar hur de människorna, om de vågar sig utanför skärgården, skulle bära sig åt om de kom ner till våra farvatten runt den skånska kusten,
säkert skulle de kasta ankar ute på öppet vatten......
Ojojoj så riktig man kan vara...jag har seglat en hel del i Stockholms skärgård och jag känner verkligen inte igen mig...
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: oskrivna lagar?

skillnaden mellan skärgården i väst och öst är nog mer att det finns massor med plats att ligga på i öst. skärgården är mycket djupare och inte lika väderutsatt. det finns mängder av platser att välja på och man behöver inte trängas med norrmän. Men äver på denna sida kan man knö in sig om man vill och är det dåligt väder eller man är ensam ombord är hjälpsamheten stor.
Ju längre söderut du kommer ju mer vanligt blir det att ligga utanpå varandra och acceptansen för att ha främmande gående på båten är större.
Fast i Monaco fick Magnus en skarp tillsägelse när hans tamp korsade en annan båts. Detta av HSB. Båten var norsk och när ägaren kom fick HSB ge sig
 
Toppen