Har funderat lite på fenomenet och ska komma dragandes som kärringen mot strömmen igen.
Jag skulle inte emotsätta mig, och till och med applådera, parkeringsförbud för PB2 i stadskärnorna (eller ja, tätorter menar jag väl egentligen) genom hela landet.
Vi blir hela tiden fler och fler, både inom ”husbilshobbyn” och rent av i befolkningstäthet globalt. Därför är det bara av godo på samhällsbasis att man differentierar användandet av utrymmet vi gemensamt förfogar.
Kanske skulle det leda till färre husbilar på vägarna och kanske, bara kanske, så skulle det bli enklare och behagligare för oss som inte bara tänker på oss själva att kunna utnyttja både gatubilden och naturen på ett sätt som är rimligare ur samhällssynpunkt.
Jag vill inte att det ska bli fler husbilar på svenska vägar. Det är dåligt för mig som individ (skapar förbud för folk inte kan sköta sig), dåligt för lokalmiljön både i städer och på åkrar folk skitar ner på, extremt dåligt för känsliga naturområden och om inte annat pissas det kanske ut lite mindre co2 i atmosfären och vi bromsar utsläppen en del.
Husbilar är en kompromiss, för mig är det ok om kompromissandet ställs på sin spets innan ”turisterna” förstör allt för alla.