• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oreglerade husbilsplatser för natten, är det så här det börjar?

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I Karlstad finns det flera platser som man skulle kunna kalla oreglerade, dvs att det inte finns en massa förbudsskyltar.
Sandbäckstjärn är en sådan plats. En stor fin parkeringsyta, med picknickbord och fiskemöjligheter i tjärnen.
Där står ofta några husbilar, över natten.... mycket trevligt att det finns sådana platser.
Men..... sist jag körde in där och kikade, hade några husbilar ställt sig på den stora gräsyta som finns nära, och ut med stolar bord filtar markiser grillar etc. en gräsyta som används till bollspel, och idrottsverksamheter. Detta trots att det inte finns brist på platser närmast tjärnen.
Vad säger då de som brukar använda gräsplanen, och inte minst vad säger de som sköter gräset i dessa torrtider.

Är det så här det börjar?
"det" dvs att förbudsskyltarna börjar dyka upp, när de som använder gräset och de som sköter gräset börjar klaga.
En tidsfråga innan det blir förbjudet för vissa biltyper....
En liten uppmaning bara att tänka sig för, och inte bara ta för sig av det fina gräset på andra sidan häcken.

Reserverar mig för att det kan ha funnits tillstånd som inte framgick....


Roysan
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är väll som vanligt, förr behövdes det inte ens hastighetsskyltar, ju fler vi blir så måste det styras upp för vissa går ju bananas.

Några sjuka grejer har man ju sett, min bättre hälft var nog klassens ordningsman som barn eftersom hon inte ens vill ta ut en stol om hon inte har betalat för platsen. Medans andra tycker gratis är gott och slänger ut markis, matta och grill trots att det kan vara gräsplätten upp till ett café på Kinnekulle.

Men åker vi personbilen då är det okej att ta ut en stol oavsett vart vi befinner oss.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
För att gå till en annan plats i Karlstad.
Mariebergsskogen, där finns en väldigt stor fri parkering, med några markerade husbilsplatser, med elutag för den som vill köpa lite ström.
Mycket trevligt!
Ibland räcker inte de markerade HB platserna till, och det hamnar husbilar på de vanliga parkeringsrutorna, det går väl bra kan man tycka. Har man en husbil, är det förstås bra om man parkerar på en ruta, och inte två eller fyra rutor, att man backar in så att bilens bakdel kommer ut över refugen.
Det underligaste är dock vägen längs parkeringen utmed vattnet. Den vägen är gödslad med blå röda runda skyltar, som betyder att det är förbjudet att parkera. Skyltarna verkar inte synas och de som ställer sig ofta några meter framför en sån skylt, försöker vara lite smarta och parkerar halva bilen utanför asfalten, dvs två hjul på gräset för säkerhets skull tydligen, då är ju trafikförseelsen bara hälften så allvarlig tyx man tro.
Detta gäller då mest personbilar, och enstaka HB och TAXI-bilar som har väntetid där, med motorn på förstås.

Ja nu skall vi väl inte gnälla, då ju solen skiner, och det finns fina platser i Karlstad.

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
försöker vara lite smarta och parkerar halva bilen utanför asfalten, dvs två hjul på gräset för säkerhets skull tydligen, då är ju trafikförseelsen bara hälften så allvarlig tyx man tro.
Vore jag ordiningens upprätthållare skulle jag se möjligheten i stället.
Felparkeringsavgift OCH böter för brott mot terrängkörningslagen. :yes:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tror du att det är en fråga om terrängkörningsbrott om man kör på en anlagd gräsmatta?
Eller do skämta aprillo?

Nå det finns enorma ytor med hundratals parkeringsplatser på nämnt område, likförbannat skall man stå på gräsmattorna och där det är parkeringsförbud.
Klart det är sjöutsikt och där vill ju folk stå.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror du att det är en fråga om terrängkörningsbrott om man kör på en anlagd gräsmatta?
Eller do skämta aprillo?

Nå det finns enorma ytor med hundratals parkeringsplatser på nämnt område, likförbannat skall man stå på gräsmattorna och där det är parkeringsförbud.
Klart det är sjöutsikt och där vill ju folk stå.

Roysan

Tyvärr är väl lösningen att parkeringsvakterna tar ett par räder dit ibland, det sprider sig snart att tusenlapparna i böter fladdrar iväg.
Det verkar vara det enda språk som en del förstår!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
För att gå till en annan plats i Karlstad.
Mariebergsskogen, där finns en väldigt stor fri parkering, med några markerade husbilsplatser, med elutag för den som vill köpa lite ström.
Mycket trevligt!
Ibland räcker inte de markerade HB platserna till, och det hamnar husbilar på de vanliga parkeringsrutorna, det går väl bra kan man tycka. Har man en husbil, är det förstås bra om man parkerar på en ruta, och inte två eller fyra rutor, att man backar in så att bilens bakdel kommer ut över refugen.
Det underligaste är dock vägen längs parkeringen utmed vattnet. Den vägen är gödslad med blå röda runda skyltar, som betyder att det är förbjudet att parkera. Skyltarna verkar inte synas och de som ställer sig ofta några meter framför en sån skylt, försöker vara lite smarta och parkerar halva bilen utanför asfalten, dvs två hjul på gräset för säkerhets skull tydligen, då är ju trafikförseelsen bara hälften så allvarlig tyx man tro.
Detta gäller då mest personbilar, och enstaka HB och TAXI-bilar som har väntetid där, med motorn på förstås.

Ja nu skall vi väl inte gnälla, då ju solen skiner, och det finns fina platser i Karlstad.

Roysan
Det där med att parkera husbilar på tvärs över 2 eller flera rutor är en styggelse som gör att vi får se fler och fler förbud eller skyltar "personbil klass1"! Har man inte bil som klarar normala P regler som man fick lära sig vid körkortsutbildningen (hjulen innanför rutan) får man hålla sig till ställplatser eller campingar! Svårare är det inte!
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Så få kan förstöra för så många. Allt handlar ju om att inte irritera. Jag tycker att det är ok om jag tar upp dubbla platser på biltema-parkeringen, längst bort då det finns gott om platser, sabbar inte för någon, står där en kvart.

Tog husbilen på en jobbresa. Hittade en matvarubutik som hade husbilsplatser där jag parkerade för att cykla till slutdestinationen. Såg att de nysått gräset bakom platserna, som var gränsfall små. Aktade mig för att inte backa ut i det nysådda, höll mig till asfalten. När jag skulle hem såg jag att någon helt enkelt kört ut utöver det nysådda med djupa hjulspår. Hade det varit min tomt hade jag bara skrotat husbilsplatser efter det.
 

knabjalf

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
30847
Medlemskap
2024
tja, alla åker inte plåtisar och behöver stanna för att bunkra ibland, Då kan det bli parkering över två rutor en stund. Råkade ut för fenomenet parkering av bilar/ husbilar var selekterat i en stad i Tyskland. Detta innebar att vi fick 3 km till centrum för att handla, vi åkte!
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
tja, alla åker inte plåtisar och behöver stanna för att bunkra ibland, Då kan det bli parkering över två rutor en stund. Råkade ut för fenomenet parkering av bilar/ husbilar var selekterat i en stad i Tyskland. Detta innebar att vi fick 3 km till centrum för att handla, vi åkte!

Det är dock storbilarna som är problematiska kring p-möjligheterna och kan ses som ”förstörande” i gatubilden och när man inte har nånstans att parkera själv när man ska handla på by-affärn.
Finns där en störst går först, eller möjligen en ”ja men det gör ju inget om bara jag stannar 10 minuter”-mentalitet som ökar i takt med storleken på bilen hos de flesta? ☺️

Anekdotisk så är jag just hemkommen efter ett par veckors Sverige-Norge tur.
100% av de oskönt parkerade bilarna var stora helintegrerade samt dom där tyska lastbilsterrängmaskinerna som en del har råd att tanka.

Ibland kan man ju tycka att det är bra med förbudsskyltarna som kommer upp i allt snabbare takt, åtminstone när man behöver köpa en mjölkliter och bara ska stanna till. Det kanske är som med så mycket annat, husbilsvalet är en kompromiss, man kanske får finna sig i att gå 3 km till den där affären i framtiden.

Dålig stämning? Tja, vi får vad vi gapar efter. Åtminstone från lokalboende i ”populära” områden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall ni tycker det är så komplicerat att åka husbil, kanske ett byte till husvagn är bättre ide :swoon:

Precis som att ett sådant ekipage skulle bli mindre? :twitcy:
Men faktum är väl att när vi var färre kunde man tillåta sig lite "Vilda Västernmentalitet" och parkera lite som man ville när man var ensam på ett besöksmål. Men nu när det finns massor av oss får man nog lära sig att det inte finns så många tillåtna parkeringsplatser för 8-12m personbilar
(PB2) utan att det kan innebära att man får parkera en bit ifrån sitt avsedda besöksmål och ta sig dit på annat sätt. Och de som nochalerar detta och parkerar som förut, orsakar att vi alla får se alltfler P-skyltar med tilläggstavlan (PB1) när vi kommer nästa gång även om vi inte är orsaken.
Senast var det väl Strandvägen i Stockholm som försvann, förvånansvärt att det inte har hänt långt tidigare, när man såg hur det parkerades där!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man får nog välja sitt mål efter vilken "stridzon" man behagar besöka.
Fjollträsk är ju spännande med skjutningar dagligen, där gäller det att ställa sin husbil med omsorg om man nu skulle vilja campa i den hålan, men vill man smälta in där kanske man ska ta till vilda västern mentalitet.
Vill man klumpa ihop sej på vischan så finns det många platser att ställa en husbil på bland andra husbilar.

Har man en husbil byggd för fricamping (som jag) så finns det oändliga möjligheter till naturupplevelser m.m. i vårt land, tänk bara:
inte störa eller förstöra :)

Att låna 2 p-rutor för bunkring i 30min är ett ickeproblem för mej.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
I Karlstad finns det flera platser som man skulle kunna kalla oreglerade, dvs att det inte finns en massa förbudsskyltar.
Sandbäckstjärn är en sådan plats. En stor fin parkeringsyta, med picknickbord och fiskemöjligheter i tjärnen.
Där står ofta några husbilar, över natten.... mycket trevligt att det finns sådana platser.
Men..... sist jag körde in där och kikade, hade några husbilar ställt sig på den stora gräsyta som finns nära, och ut med stolar bord filtar markiser grillar etc. en gräsyta som används till bollspel, och idrottsverksamheter. Detta trots att det inte finns brist på platser närmast tjärnen.
Vad säger då de som brukar använda gräsplanen, och inte minst vad säger de som sköter gräset i dessa torrtider.

Är det så här det börjar?
"det" dvs att förbudsskyltarna börjar dyka upp, när de som använder gräset och de som sköter gräset börjar klaga.
En tidsfråga innan det blir förbjudet för vissa biltyper....
En liten uppmaning bara att tänka sig för, och inte bara ta för sig av det fina gräset på andra sidan häcken.

Reserverar mig för att det kan ha funnits tillstånd som inte framgick....


Roysan
I karlstad är det böter direkt om ett hjul nuddar gräsytan det garanterar jag
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo Staffanulla, det gäller även många andra ställen i Karlstad, där det förstörs gräsmattor vid sidan av asfalten, då med personbilar. Verkar som man tycker tydligen att bara jag, kan bara över natten står lite vid sidan av, bara höger hjulpar på gräset är väl inte så farligt. Vilket det faktiskt är.
Vi har även fenomenet att parkera mot trafiken på vänster sida. Detta bötfälls.
Ett fenomen man ser inte minst från våra Norska vänner, som ofta kommer till Sverige, i Norge är det ju fortfarande tillåtet...
Sen har vi ju alla som står på halva trottoaren, ett hjulpar, för att slippa åka till en parkeringsplats.

Mycket grundar sig på att många skapar egna lagar som man tycker skall gälla det egna jaget, och bara 10 minuter då bör det väl gå bra....
Mig veterligen finns inga lagar, verken i trafiken eller övrigt som kan ändras till personlig fördel, om det bara gäller 10 minuter....

Ja vi börjar bli gnälliga här nu.
Min avsikt med tråden, var bara att påpeka att det kan vara " så här det börjar" dvs börjar dyka upp förbudsskyltar.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo Staffanulla, det gäller även många andra ställen i Karlstad, där det förstörs gräsmattor vid sidan av asfalten, då med personbilar. Verkar som man tycker tydligen att bara jag, kan bara över natten står lite vid sidan av, bara höger hjulpar på gräset är väl inte så farligt. Vilket det faktiskt är.
Vi har även fenomenet att parkera mot trafiken på vänster sida. Detta bötfälls.
Ett fenomen man ser inte minst från våra Norska vänner, som ofta kommer till Sverige, i Norge är det ju fortfarande tillåtet...
Sen har vi ju alla som står på halva trottoaren, ett hjulpar, för att slippa åka till en parkeringsplats.

Mycket grundar sig på att många skapar egna lagar som man tycker skall gälla det egna jaget, och bara 10 minuter då bör det väl gå bra....
Mig veterligen finns inga lagar, verken i trafiken eller övrigt som kan ändras till personlig fördel, om det bara gäller 10 minuter....

Ja vi börjar bli gnälliga här nu.
Min avsikt med tråden, var bara att påpeka att det kan vara " så här det börjar" dvs börjar dyka upp förbudsskyltar.

Roysan
Vad är då skillnaden på det som du nämner redan är förbjudet,
mot skyltar som just bara påtalar att det är förbjudet?
Är det för att utländska ekipage också ska förstå kanske :rolleyes:
Blir det någon skillnad ifall man idag bryter mot ett förbud vs. imorgon med en skylt som just påtalar detta, jag tror inte skyltar hjälper på dem.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag förstår inte din fråga PeterK
Det åläggs alla att kunna alla regler lokala bestämmelse, liksom att kunna och förstå alla trafikverkets skyltar.
Vad jag var ute efter i tråden var även att visa hänsyn och inse att andra ser dig, även de som kör personbil, och de som kör gräsklippare på allmänna ytor, och hur du med dåligt beteende ev kan påverka hur nya förbud skapas.
Ja till och med storebror kan se dig.....
Utländska turister, skall även de kunna vad som gäller, men de kan nog i många fall ta efter svenskar, ser dom en svensk husbil på gräset vid en rastplats, tror dom att det är ok att göra så, så växer det.... så gör alla så sen...

Någon nämnde husvagn, de är ju knappast bättre på att visa hänsyn och förståelse för hur andra kan reagera.
Ett bra tips är att öva backning och parkering med husbilen. Många har backkamera, andra har en "levande backkamera", dvs en partner som kan går ut och dirigera.
Men det kan krävas att man kommer överens om enhetliga signaler och inte bara otydliga viftningar.

Roysan
 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
När det gäller att besöka Sthlm City så finns det ju ingen anledning att ta sin PB2 tilt centrum. Förortena har P-möjligheter nära Pendeltåg, T-bana eller Roslagsbanan.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
När det gäller att besöka Sthlm City så finns det ju ingen anledning att ta sin PB2 tilt centrum. Förortena har P-möjligheter nära Pendeltåg, T-bana eller Roslagsbanan.
Varför ligger inte alla hotell i Stockholm utmed pendeltågstationerna i förorterna då? Kan ju vara trevligt med promenad eller åtminstone cykelavstånd till centrum. Har man liten bil som knappast är större än många SUVar som det ju finns mer av i Stockholm än någon annanstans förstår jag inte varför man inte skulle kunna få parkera i samma P rutor!
 
Toppen