• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oreglerade husbilsplatser för natten, är det så här det börjar?

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Har funderat lite på fenomenet och ska komma dragandes som kärringen mot strömmen igen.

Jag skulle inte emotsätta mig, och till och med applådera, parkeringsförbud för PB2 i stadskärnorna (eller ja, tätorter menar jag väl egentligen) genom hela landet.

Vi blir hela tiden fler och fler, både inom ”husbilshobbyn” och rent av i befolkningstäthet globalt. Därför är det bara av godo på samhällsbasis att man differentierar användandet av utrymmet vi gemensamt förfogar.

Kanske skulle det leda till färre husbilar på vägarna och kanske, bara kanske, så skulle det bli enklare och behagligare för oss som inte bara tänker på oss själva att kunna utnyttja både gatubilden och naturen på ett sätt som är rimligare ur samhällssynpunkt.

Jag vill inte att det ska bli fler husbilar på svenska vägar. Det är dåligt för mig som individ (skapar förbud för folk inte kan sköta sig), dåligt för lokalmiljön både i städer och på åkrar folk skitar ner på, extremt dåligt för känsliga naturområden och om inte annat pissas det kanske ut lite mindre co2 i atmosfären och vi bromsar utsläppen en del.

Husbilar är en kompromiss, för mig är det ok om kompromissandet ställs på sin spets innan ”turisterna” förstör allt för alla.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det du talar om Heekulainen, är nog vad vi kommer att få erfara om några år, då det börjar bli modiga politiker som inser vad vetenskapen och verkligheten säger om CO2 utsläpp etc.
Så då kommer alla vår bränsledrivna fordon att få körförbud.
Så det reglerar sig själv som de säger.

Innan dess kanske det jag började tråden om är något att tänka på, man skall ju inte gå från tråden och spår ur för mycket.

Roysan
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Problemet är ju att det blivit både allt fler och mycket större fordon! När jag började campinglivet för mer än 40 år sedan var det med en VW buss och dessa var vanliga som husbilar med diverse speciallösningar med högtak eller uppfällbart tak med bäddplats ovanpå. De få "riktiga" husbilarna var alkovbilar på 6 meter. När jag sedan gick över till husvagn på grund av barn blev det först en 4,5 meters och sen 5,5. Dessa fordon var ju helt normala och man åkte och bodde bra med 4-5 personer i familjen! Frågan är vad som sedan hänt? Varför ska så många åka runt i så stora fordon trots att de oftast bara är 2?
Det är detta som orsakar alla förbud och restriktioner! Någon klass på personbilar fanns ju inte på VW busstiden och man kunde lätt åka in i vilken stad som helst och nattparkera!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför ska så många åka runt i så stora fordon trots att de oftast bara är 2?
För att man vill och kan.

Sedan, observation.
En husvagn med dragbil är i alla fall utom de extremaste längre som ekipage än 9 meter, ofta över 10 meter.

Det är inte bilens/ekipagens längd det hänger på, utan folks (brist på) beteende.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
För att man vill och kan.

Sedan, observation.
En husvagn med dragbil är i alla fall utom de extremaste längre som ekipage än 9 meter, ofta över 10 meter.

Det är inte bilens/ekipagens längd det hänger på, utan folks (brist på) beteende.
Helt riktigt men husvagnar håller i hög utsträckning till på campingar det är skillnaden.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Husvagnar håller till på campingplatser jo så är det nog.
Men enstaka HV, har fått för sig att de kan ställa av husvagnen och låta den stå på en skogsplats under veckan.
Därmed upptar de en platd för andra som vill kunna övernatta en natt, på en fin naturplats.
Förekommer nog mest i glesbygder som norra halvan av Värmland.
Tydligen är man inte rädda för plundring eller inbott heller.

Roysan
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Helt riktigt men husvagnar håller i hög utsträckning till på campingar det är skillnaden.
Att få husbilarna att också ta in på camping kanske löser problemet......just ja, det är det som är på gång.

Faktum kvarstår, beteende enligt inlägg #1 är skadligt oavsett hur liten husbilen i fråga är.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Att få husbilarna att också ta in på camping kanske löser problemet......just ja, det är det som är på gång.

Faktum kvarstår, beteende enligt inlägg #1 är skadligt oavsett hur liten husbilen i fråga är.
Ja det är helt riktigt tyvärr tycker jag utvecklingen av camping gått åt fel håll. Större, lyxigare och dyrare samtidigt som fordonen blivit allt mera välutrustade. De mindre , enklare ofta privata campingarna har lagts ner på många håll eller blivit uppköpta av kedjor som First......Om vi ser på Göteborg som är min närmaste "storstad" och mångas mål under sommaren så har 2 campingar försvunnit de senaste 10 åren. Åby och Delsjön.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det är helt riktigt tyvärr tycker jag utvecklingen av camping gått åt fel håll. Större, lyxigare och dyrare samtidigt som fordonen blivit allt mera välutrustade. De mindre , enklare ofta privata campingarna har lagts ner på många håll eller blivit uppköpta av kedjor som First......Om vi ser på Göteborg som är min närmaste "storstad" och mångas mål under sommaren så har 2 campingar försvunnit de senaste 10 åren. Åby och Delsjön.

Och Lilleby har blivit First Camp, vilket sörjer för höga priser.
 
Toppen