• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Om Apple gjorde bilar...

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Om Apple gjorde bilar...

Tack Ice-man, jag är inte ensam att tycka så!
Har nu laggt ner alla försök att bli vän med fruns klösbräda (Ipad) och anser att allt bygger på en märklig kult där man utan protester vill vara med och betala för apples vinster i evig tid då man måste "tanka ner" det som borde finnas i klösbrädan när man köper den.
Pekskärm är inget för mig (har för torra fingrar) och att betala så mycket för något får så lite gör att jag känner mig totalt lurad.
Det blir PC för mig i framtiden.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet med tørre fingre og pekskjerm kan avhjelpes noe med en spesialpenn, det finnes både for kapasitive og resitive skjermer.

Har selv problem noen dager på kapasitiv skjerm og da er pennen god å ha om jeg ikke går over på laptoppen igjen . den brukes flere ganger i uken. Plattan og telefonen - begge Android 4+, brukes til surfing og lesing av e-post. Alle tre enheter er i sync for e-post og webinnhold. Web bokmerker og innlogginger synkes enkelt med Firefox 20 på alle enheter (Forbudt av Apple på IOS)

F

F.d. 24414

Guest

Lösningen för mina fingrar heter tangentbord, jag skulle inte fundera på en dator eller telefon utan tangenter.
En telefon ringer man med, den ska tåla olja, vatten och alla andra kemikalier samt ett fall på 2m i ett betonggolv och den har som sagt tangenter.
Att ha en telefon som leksak är kanske kul för de som gillar det, jag ringeroch svarar som sagt enbart med den.
En fungerande dator har även den ett tangentbord enligt mig och man ska inte behöva koppla upp den till något konto för att de ska fungera.
Fruns klösbräda ligger och samlar damm på en hylla då hon inte heller har mer tid att lägga ner på maniken, jag har som sagt helt gett upp och kan tyvärr inte hjälpa henne.
Vi brukar därför den gamla fasta datorn tillsammans som förr, trist att vi inte köpte en bärbar-PC i stället för den oanvändbara kösbrädan från äppeltillverkaren....

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Klösbräda påminner mig om de förhatliga resistiva skärmarna som förekom för några år sedan. Då var långa naglar det som gällde om man inte använde en stylus som dessvärre ofta tappades bort.

Vid introduktionen av Iphone 2007 med kapacitiv pekskärmsteknik introducerades den breda massan för en mängd ”nya” sätt att navigera med hjälp av en pekskärm. Sveprörelser och olika användningsområden för multitouch blev det hetaste sättet att styra telefonen på och eftersom resistiva skärmar fungerar sämre eller inte alls med den typen av inmatning blev de snabbt ansedda som en förlegad teknologi liksom mus och tangentbord om man inte är expert på fingersättning där man använder alla tio fingrarna.

Den kapacitiva skärmen manövreras med en, två, tre eller flera fingrar samtidigt beroende av vilka kommandon man vill åstadkomma. Hur vrider man eller ändrar perspektiv på en karta med tangentbordet? Eller hur zoomar man in och ut med ett knapptryck med ett tangentbord?

Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest

Hur vrider man eller ändrar perspektiv på en karta med tangentbordet? Eller hur zoomar man in och ut med ett knapptryck med ett tangentbord?

Inte med tangentbordet kanske, men det klickbara scrollhjulet på musen har funnits ganska länge nu.

I

Ice-Man

Guest

Vissa program går över huvud taget inte att avinstallera. Oftast får man ett skumt meddelande som om att tar man bort en dll-fil kan något annat program sluta fungera. Hur ska jag veta detta när inte Windows kan hålla reda på det. Här är Macen oslagbar, kasta skitprogrammet i papperskorgen och det är borta, svårare än så behöver det väl inte vara.

Retade mig också i början på att allt ska gå igenom iTunes och Appstore. Har dock insett att det är detta koncept som gjort att man slipper en massa halvtaskiga program som ställer till problem. Man ser också att vissa bilfabrikat har tagit efter detta koncept. Man blir tvingad att kontakta märkesverkstäder för att dom med hjälp av sin specifika utrustning ska kunna felsöka och reparera bilen.

Bara för att möjligheten ges MÅSTE man inte gå in och kladda bland systemfilerna. Använder man rätt funktioner så kommer datorn att utföra rätt saker, t.ex. avinstallation. Såklart kan man inte gå in o plocka bort systemkomponenter...
Eftersom du redan är inne på bilanalogier så fortsätter jag; Bara för att man kan öppna huven på bilen och där hitta en massa skruvar/bultar så måste man ju inte skruva på dem. Brukar du öppna och plocka bort termostaten i din bil när du egentligen bara skulle ta bort rattmuffen?
Skillnaden är att på en iCar kan man inte öppna huven alls - och i vissa lägen är det nog lika bra det om saker ska förbli "oskruvade" :)

Konceptet med Itunes skulle jag kunna köpa OM man inte var TVINGAD att använda det och OM inte iTunes var så tungrott, stort och bröligt. Att man dessutom behöver konvertera format hit och dit (t.ex. världsstandardfiler som MP3) gör ju saker och ting ännu mer irriterande med väntetiderna. Angående "halvtaskiga program" så får man ju vara lite källkritisk kanske....
Bilanalogin här haltar en del då man inte alls enbart är hänvisad till märkesverkstad (konkurrenshämmande). Förvisso är bilindustrins affärsidé att sälja nya bilar relativt billigt och istället ta hem vinsterna på servicen. Att sedan märkesverkstäderna oftast har ruskigt långa väntetider gör ju inte saken bättre. Däremot är märkesverkstäderna väldigt duktiga på att få det att framstå som att andra gör ett sämre jobb med "piratdelar" etc och att man därför ska välja just märkesverkstad.
En felkodsläsare från t.ex. Bosch fungerar precis lika bra om den står hos en märkesverkstad eller en annan verkstad - det viktiga är ju att mekanikern är duktig, han kanske till och med har jobbat för märkesverkstaden tidigare (ganska troligt till och med).
Till och med en enkel OBDII-läsare för nån hundralapp är väldigt praktisk att ha till hands. Även om den inte visar allt så kan man i alla fall få en hint - allt beroende på hur duktig användaren är på att hantera informationen.

Till sist; ta det inte på så mycket allvar, det är ju någon som skrivit det med glimten i ögat - läs det då också med glimten i ögat :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hmmm, ja, jag tycker mig ha läst det någonstans?!?! Ahh, det måste vara här på HBK - ungefär minst 30 gånger :)

Det är först efter många personliga mejl och inlägg som folk inser att de bästa husbilsapparna som iGO, Mobil Life +, POIViewer m.fl. inte funkar med Android.

Så visst lönar sig tjat utom till dem som slår dövörat till!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er en i samme klasse som ikke fungerer på iPxxx - MapFactor Navigator, som finnes i både gratis utgave og betalutgave. Der må du benytte Android eller Windows (PC eller mobil).

I

Ice-Man

Guest

Det är först efter många personliga mejl och inlägg som folk inser att de bästa husbilsapparna som iGO, Mobil Life +, POIViewer m.fl. inte funkar med Android.

Så visst lönar sig tjat utom till dem som slår dövörat till!

Det blir ganska långa listor med appar om vi båda ska sitta o rapa exempel på vad som funkar och inte funkar på respektive plattform :)

Jag tar bara ett par exempel:
QuickStopPro http://www.husbilsklubben.se/forums/t57884/
och
Jag haft väldigt stor nytta av min Bluetooh OBDII-läsare som INTE funkar med iPhone - jag har sparat MÅNGA sköna tusenlappar. Sedan förstår jag att just det ändamålet inte är det mest vanliga med en telefon - de flesta brukar ringa med den :)

Men som sagt, vi kan rapa appar hela dagen....

I

Ice-Man

Guest

En sån här...?? :D:D

Bosse

Nah, Apple följer ju inte USB-standarden så strömmen räcker inte till att dra runt kedjan ens! Totalt ofarlig och användarvänlig motorsåg med andra ord! :)

Hade den fungerat så hade det bara gått att såga i de material Apple hade bestämt sig för - dessutom inte i minusgrader. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Inte i fuktigt väder heller, då löser fuktsensorn ut. Det enda godkända materialet heter I-mat. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den enda godkända sågkedjan har en helt annan delning än övriga på marknaden, och kan bara såga I-Mat. Annars faller alla garantier. :wink:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det er en i samme klasse som ikke fungerer på iPxxx - MapFactor Navigator, som finnes i både gratis utgave og betalutgave. Der må du benytte Android eller Windows (PC eller mobil).

En trevlig bekantskap och dessutom gratis!
Appen är väldigt snabb och det beror sannolikt på kartorna som inte är så värst detaljerade. Det ser ut som om den beräknar rutterna riktigt med den snabbaste vägen.

Men ..... appen saknar de vanliga inställningarna och ger endast ett enda ruttalternativ. På min gratis Android (Huawei) funkar den utan lagg och det är ett gott tecken.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den har ganske mange innstillinger, programvaren er den samme som i Truck Navigator, men du har rett den regner ut ett alternativ. Foreslår at du blar litt gjennom Innstillinger og spesiellt Navigasjon sammen medferdselstyper - lag dine egne om du vil. Mer enn 3 forskjellige ruter beregnes hver for seg med et par trykk på skjermen.

Om du finner en feil i kartet så kan du gå inn på OpenStreetMap.org og legge inn korreksjoner - normalt tar det en mnd før rettelsene er med i nye kart som lastes ned.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För att vara en gratisapp som man alltid har med sig i sin telefon är den ganska OK men i jämförelse med tex iGO har den endast en bråkdel av viktiga inställningar.

Det och avsaknaden av ruttalternativ gör att den är mindre intressant. Att den visar felaktig maxhastighet för både person- och lastbil (130 resp. 80) som jag inte lyckades ändra har kanske inte någon praktisk betydelse.

Skobbler som också använder Open Street Map är en annan app som inte riktigt håller måttet om man jämför med de bästa navigeringsapparna.

Toppen