• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika förbud för Husbil

F

F.d. 30092

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Är det inte underligt? Vägmärkesförordningen använder i sina upplysningar ett begrepp som inte egentligen finns som benämning på ett fordon, nämligen husbil,:confused:

OK. nu är inte detta världens största problem så vi fortsätter att ha trevligt med våra Personbilar klass II;)
Jag tror att husvagnar är reggade som slävagnar? Och då finns det inga husvagnar eller husbilar?
:mh3:
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

texten har ändrast av web och jag ställer mig inte bakom ändrigen varför jag hellre stryker hela inlägget.
 
Senast redigerad av en moderator:

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

ja det kan man ju fråga sig, tänkte också på det med dessa bilar som inte motornamnet står på, jag tror, att "p-vakten" snällt får slå upp fordonet på datorn-
-men ganska roligt var det allt med "dethleffs" ,och dom rev ju boten stod det.

allvarligt talat, anser nog dom flesta, att parkeringsövervakning skall användas till rena felparkeringar,vid hindrande av utryckning,handikappsplatser,kollektivfiler etc.
inte nitiskt jaga efter dem,som står "rätt", och har erlagt avgift, bara för att fordonet verkar vara av fel storlek.
mvh
kai
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Förlåt en okunnig novis men vart var det roliga i att bilen benämndes Detlefs?
Det är väl de som utfärdar körbevisen för fordonet och de som är tilverkaren av fordonet?
T.ex på KABE så tas ju fiatemblemen på motorhuven bort, hur ska då en p-vakt kunna bedömma vilken tillverkare på motorn och ramen det är? än värre på helintegrerad.

Ja det kan man fråga sig, hur "p-vakten" skall bedömma detta. Det är faktiskt deras problem. En p-bot skall vara helt korrekt utskriven annars är den ogiltig.

Om vi tar och tittar i fordonets reg.bevis så finns varken KABE, Dethleffs eller någon annan "påbyggare" uppgiven som fordsmärket.
Där finns tillverkaren av fordonet (själva bilen) ex. FIAT.
Det är det som gäller inget annat.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag blir illa berörd om hur en del medlemmar uttrycker sig om en yrkesgrupp. Vi har medlemmar, som tillhör denna yrkesgrupp.
Jag anser att någon av webarna borde reagera.

Bo

Du har alldeles rätt Bo 369. I mitt fall använde jag denna nedsättande beteckning inom parantes i svaret. Det skall inte uppfattats som min beteckning på en yrkesgrupp.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Förlåt en okunnig novis men vart var det roliga i att bilen benämndes Detlefs?
Det är väl de som utfärdar körbevisen för fordonet och de som är tilverkaren av fordonet?
T.ex på KABE så tas ju fiatemblemen på motorhuven bort, hur ska då en p-vakt kunna bedömma vilken tillverkare på motorn och ramen det är? än värre på helintegrerad.

Jag har Fiat emblem på min KABE Travelmaster 750WT 2007, men du kanske menar senare modeller?
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det är väl inget fel på yrkesgruppen "P-vakter", möjligen på den bristfälliga utbildningen. Vem som skall belastas för detta vet jag inte.
Leffe
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Olika förbud för Husbil

Tror tyvärr att just klassningen Personbil klass 2 skapar en möjlighet att "förbjuda" just husbilar.

Vi har ju den vanliga "P" skylten som om jag minns rätt innebäratt man får parkera 24 timmar.

Med tilläggskyltar kan det sen begränsas att tex bara gälla en viss tid tex en timme eller mellan klockan så och klockan så. Kan även vara tilläggsskylt som tex säger endast beskickningsbilar och liknande.

Om man inte vill att husbilar skall parkera på en p-plats så behövs bara en tilläggsskylt "Gäller ej Pb KlII" jag såg en sån i somras och som jag förstår är det svårt att ha invändningar mot en sådan skyltning.

Det innebär inom en övergångsperiod att husbilar registrerade som lastbil med bostadsindrede kan parkera där liksom pick-uper med camper. (varefter åren går blir det ju allt färre lastbilsregistrerade då de ej går att nyregistrera husbil som lastbil. Eller det kanske går? i alla fall om man har stort lastutrymme sägs det att det ej blir godkänt som Pb klass 2)

Sen finns det väl regler om att fordonet skall parkeras inom ev. utmarkerad p-ruta?
Det är ju få husbilar som får plats inom vanlig p-ruta och det skulle kunna vara en orsak till p-bot (det heter inte bot, jag vet)

Hade en arbetskamrat som fick p-bot när hans SAAB var parkerad så den stack ut ca 2 dm utanför rutan, han var av den typ som kan överklaga och dribbla i det längsta men fick inget gehör för det. Detta var på 80 talet så det kan ju ha ändrats. Tror att det var tomtmarksparkering och där med p- bolag.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.874
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Olika förbud för Husbil

Några rättsfall lär vi inte få så, vare sig för felparkering eller olovlig parkering. Det är många år sedan det avkriminaliserades och överträdelser betalas idag som en avgift. Felparkeringsavgift om man ställer sig fel på allmän plats och kontrollavgift på privat mark.

Det kan vara poliser som utfärdar felparkeringsavgift och det kan vara P-vakter som utfärdar både felparkeringsavgift och kontrollavgift.

Det har varit mycket diskussioner kring det här genom åren, eftersom samhället mer eller mindre avhänt sig hanteringen. P-bolagen har dock blivit bättre på att hantera det här. Fast ibland misstänker man att vissa kommuner använder hanteringen mer som inkomst än trafikreglering. Fast om man släppte parkeringen helt fri hade det väl till slut inte gått att komma fram någon stans. Tycker nog P-vakterna är viktiga och oftast gör ett bra jobb.

Grundfrågan Husbil kontra PB II har jag dock aldrig funderat över! Kan tänka mig det växer fram olikheter hos olika kommuner och P-bolag om inte Transportstyrelsen ger anvisningar. Det är nog där man skulle stöta på.

:-/<rister
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Storpontus

Det räcker att hjulen inte är utanför p-rutan

Trafikförordningen: 3kap 49 § Ett fordon får inte parkeras så att
  • 1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
  • 2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101).
mvh
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

Tror tyvärr att just klassningen Personbil klass 2 skapar en möjlighet att "förbjuda" just husbilar.

Vi har ju den vanliga "P" skylten som om jag minns rätt innebäratt man får parkera 24 timmar.

Med tilläggskyltar kan det sen begränsas att tex bara gälla en viss tid tex en timme eller mellan klockan så och klockan så. Kan även vara tilläggsskylt som tex säger endast beskickningsbilar och liknande.

Om man inte vill att husbilar skall parkera på en p-plats så behövs bara en tilläggsskylt "Gäller ej Pb KlII" jag såg en sån i somras och som jag förstår är det svårt att ha invändningar mot en sådan skyltning.

Det innebär inom en övergångsperiod att husbilar registrerade som lastbil med bostadsindrede kan parkera där liksom pick-uper med camper. (varefter åren går blir det ju allt färre lastbilsregistrerade då de ej går att nyregistrera husbil som lastbil. Eller det kanske går? i alla fall om man har stort lastutrymme sägs det att det ej blir godkänt som Pb klass 2)

Sen finns det väl regler om att fordonet skall parkeras inom ev. utmarkerad p-ruta?
Det är ju få husbilar som får plats inom vanlig p-ruta och det skulle kunna vara en orsak till p-bot (det heter inte bot, jag vet)

Hade en arbetskamrat som fick p-bot när hans SAAB var parkerad så den stack ut ca 2 dm utanför rutan, han var av den typ som kan överklaga och dribbla i det längsta men fick inget gehör för det. Detta var på 80 talet så det kan ju ha ändrats. Tror att det var tomtmarksparkering och där med p- bolag.

Är hjulen innanför markeringen, spelar det ingen roll om bilen sticker ut över markeringen. Bilen ska ej ha böter.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

krinil
Transportstyrelsen anvisningar är solklara vad gäller fordonsklassning
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Vi får hoppas att det förblir så även i framtiden.

Rättsfall eller inte. Har polis "lappat" för felparkering måste vi betala först och sedan överklaga = lönlöst:mad:

Om privat P-bolag "lappat" är det en ren fakturering den kan vi bestrida som vilken faktura som helst om vi anser den felaktig
P-bolaget kan inte driva in pengarna utan att först vidtagit rättsliga åtgärder och vi förlorar saken = det blir dyrt med rättegångskostnader och advokater.


Men i det fallet med den som hade "några Dm utanför rutan" han med största sannolikhet fått rätt om det endast var en del av bilen som var utanför markeringen och alla hjulen innanför.

Det är nog i ett sådant fall det lönar sig att bestrida P-avgift.
Kan vara bra att ha i åtanke, de är tuffa dessa P-bolag det är deras affärsidé.


Allra bäst är att se till att inte drabbas av dessa naturligtvis, men det förekommer
"feltolkningar" av en del P-vakter.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag är lite osäker på om det aktuella parkeringen på den tiden var tomtmark eller gatumark. men troligen tomtmark dådet nu står hus där :)

Om möjligen något hjul stod utanför skall jag låta vara osagt men minns det som att han inte fick plats i längsled och då borde knappast något hjul varit utanför. Hur långt han gick i sina klagomål skall jag inte heller svära på men som sgt han var av den typen som inte gärna nöjde sig om man säger så.

Själv har jag varit i tingsrätten pga en parkeringsavgift som jag bestred. I det fallet var det 2 rutor som var reserverade (tilläggstavla) för jourläkare. Men pga ombyggnadsarbeten hade man ställt en byggsopkontainer på en av dessa. Antagligen var det detta som gjorde att vakten tyckte att jag stod på sådan reserverad plats, vilket jag alltså inte gjorde.
Jag hade vittne med mig i form av en av mina kunder. Alltså var jag rätt säker på min sak. Sen följde månader av hot från p-bolaget om inkasso och det ena med det andra. Dom brydde sig inte att överhuvudtaget bemöta mina synpunkter. Ärendet var även uppe i Danderyds sjukhus s.k. parkeringsgrupp (representanter från sjukhuset och p-bolaget) utan resultat annat än annu fler "hot"

Slutligen blev det förhandling i tingsrätten och vad tror ni hände då???

Ingenting!!

D.v.s. p-bolaget dök aldrig upp!

Resultatet var i korthet att eftersom dom stämt mig men ej kom själva så skrevs ärendet av, Jag och vittnet förlorade arbetsinkomst. Vittnet hade kunnat få det på nåt vis men det var krångligt. Själv hade jag varit tvungen att stämma p-bolaget...

Samhällets resurser togs i onödan upp, dommare m.fl. som fick sitta där och vänta in nån viss tid som skulle gå innan man avslutade det hela.

P-bolaget slapp en dom som gick dem emot och på så sätt snyggades deras statistik till, inte minst inför deras "uppdragsgivare" Danderyds sjukhus.

Självklart behöver vi parkeringsövervakning, inte minst i en storstad. Det skulle nog bli kaos annars. Men att privata bolag som har "p-boten" som enda inkomstkälla (Danderyds sjukhus tog in de parkeringsavgifter som kom in via automaterna) kan använda en viktig samhällsfunktion som gratis verktyg i sin affärside är inte riktigt okej tycker jag.

Trots att det inte ens bidde en tumme av det hela skulle jag inte tveka att dra det till domstol igen. och det behövs knappast advokater i ett fall som detta.

Fast de flesta "p-böter" man fått är ju förståss för att man chansat eller kommit för sent eller liknade och då är det ju bara att bita i det sura äpplet och betala:)
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

hej igen, Bo 369, gör skillnad på kommunalt anställda p-vakter. och privata "parkeringsbolag", och deras lakejer,
som sagt,rätt skall vara rätt, dessutom tror jag att dom "riktiga" p- vakterna kan reglementet bättre
mvh
kai
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.874
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Olika förbud för Husbil

krinil
Transportstyrelsen anvisningar är solklara vad gäller fordonsklassning
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Vi får hoppas att det förblir så även i framtiden.

Rättsfall eller inte. Har polis "lappat" för felparkering måste vi betala först och sedan överklaga = lönlöst:mad:

Om privat P-bolag "lappat" är det en ren fakturering den kan vi bestrida som vilken faktura som helst om vi anser den felaktig
P-bolaget kan inte driva in pengarna utan att först vidtagit rättsliga åtgärder och vi förlorar saken = det blir dyrt med rättegångskostnader och advokater.

Hej Vingen.

Transportstyrelsen har inte gett ut några anvisningar hur man ska tolka och hantera begreppet husbil kontra PB II. Det är, precis som du var inne på när du startade tråden, stort utrymme för feltolkningar. Det finns gamla skyltar och det sätts upp nya, där man förbjuder eller påbjuder ex "husbil" det ena eller det andra. Det är här jag menar att Transportstyrelsen borde ge bl a kommunen anvisningar så de lokala trafikföreskrifterna blir lika och korrekta. "Lagen om vägtrafikdefinitioner" förtydligar inte mycket i den frågan.

Sedan är handläggningen vid överklagande inte beroende på vem som utfärdar en avgift. Det är den bakomliggande lagstiftningen som styr.

"Lagen om felparkeringsavgift" reglerar parkering på "allmän plats". Felparkeringsavgift kan utfärdas av både polis och P-vakt. Den ska betalas oavsett om man vill överklaga eller ej. Felparkeringsavgiften administreras av transportstyrelsen.

"Lagen om kontrollavgift för olovlig parkering" reglerar parkering på privat mark. Kontrollavgiften utfärdas endast av P-vakt. Kan, precis som du skriver, jämställas med annan fakturering och administreras av utfärdande P-bolag.

Båda lagstiftningarna grundar sig på tidigare rättsfall. Dvs före tiden för avkriminalisering. Idag prövas inte "skuldfrågan" vid en rättegång, därför kan vi inte förvänta oss några nya rättsfall.. De som ändå hamnat i tingsrätten, gör för att det uppstår en civilrättslig tvist kring betalningen.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Alldeles rätt krinil.
Jag var nog otydlig när det gäller P-avgift utfärdad på allmän plats av Polis eller P-vakt.
Nu skall vi inte måla upp detta som ett jätteproblem, det är bara att följa vad som gäller för pakering så blir det inga problem förhoppningsvis.:)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

Hej på er alla.
Parkerings förbud för husbilar jag vägrade flytta mig när parkeringsvakten knackade på dörren stod då på Guleskär innan Johannes vik camping tog över parkeringen.
Han hotade att lappa bilen jag svarade det är upp till dig om du vill sätta dit en bot gör du det så kallar jag på polisen.
Frun var inte vid bilen när detta hände därför var jag så kaxig men jag ville ju testa honom och se hur långt han var villig att gå.
En sak är säkert hade han rätt hade han sätt dit lappen.
Vi stod kvar i 2 dyngen en del bilar kom och åkte men inget hände med våran bil.
Frun undrade varför vakten inte kom till våran bil ja inte vet jag svarade jag henne.
Men lite alvar en Kommun kan tyvärr sätta upp vilka skyllta de vill skrämmer ju iväg det stora flertalet.
Om du är tveksam så kalla på polisen så får ni se vem som har rätt och fel.
2179:music-icon:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag har nu läst hela denna tråden och kommit fram till att jag är ganska ensam i denna klubben med att ha en HUSBIL.

jag känner mig starkt diskriminerad! Eller finns det fler som har sin husbil regestrerad som boinrett fordon?
 
Toppen