• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika förbud för Husbil

F

F.d. 9344

Guest
Observera att "husbil" i juridisk mening inte finns i Sverige.

Jag har funderat en del på detta med anledning av att det på en del platser finns förbud för att ställa upp Husbil ex på en badparkering eller annan plats avsedd som parkering.

Rent juridiskt finns ju inte begeppet "husbil" det i är regel en personbil kl.II.

Frågan jag ställer är då: Hur kan exempelvis en kommun göra undantag av något som inte "finns"?

Vad skulle hända vid en rättegång om jag öveklagade en pakeringsbot?

Ställer frågan av ren nyfikenhet, kanske finns det någon juridiskt kunnig medlem som kan svara?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Om någon som drabbas av detta löper linan ut, med rättegång och allt. Först då får vi veta, jag kan bidra med en del bötesbeloppet är vi många så behöver det inte bli så många tior.
Men först måse någon drabbas, och stå på sig.
Leffe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Om du har fått parkeringsböter för att ditt fordon klassats som Husbil borde det rent juridiskt vara felaktigt tycker jag. I Reg.beviset är klassningen Personbil Kl. II och det bör vara den benämningen som gäller när en domstol skall avgöra frågan.

Jag är inte jurist så här behövs expertutlåtande eller från någon som försökt överklaga.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

de har aldrig prövats,,för nåt år sedan påstods detta i falkenbergs kommun,,men efter en koll fanns ingenting att ta åt sej,,kom ihåg att väldigt många skyltar är ogiltiga (olagliga),,men,, vi väntar väl inte på detta?? vi tar väl tag i de positiva i stället?? kram:D,,teddi,,
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det förändrar ju inte i sak givetvis men många äldre bilar är reggade som lätta lastbilar. Med bodelsinredning tror jag det står på reggbeviset.
Men som sagt det ändar ju inget i sak, även lätta lastbilar får ju stå på vanliga parkeringar.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det var bara en fundering:) det bästa kanske ändå vore att husbil fanns med i Trafikförordningen (heter det så).

Som det är nu ycker jag det är en gråzon. jag får pakerar där det är tillåtet för personbilar bara alla hjul står innanför makeringen.

Vad jag kan förstå så går det även bra att sova i bilen på en sådan plats bara jag följer de tidangivelser som gäller på pakeringen.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

hej vingen,,gå in på wikipedia o läs om husbil--pbklass2,,du sover var du vill,,din bil är din borg,,likväl som vanlig bostad,,hemfridsbrott,,ja har rotat i detta tills f-n löst av mej,,vi kommer att få mer--mer p-platser som vi får plats i,,
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

Vingen3,

För tillfället tror jag det är bra att det finns en gråzon. Ibland är det bättre att följa regeln: Don't ask questions. Eller väck inte den björn (eller var det varg) som sover.

Håkan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

Detta vägmärke är det enda som berör husbilar som jag har hittat.
Och det är inget förbudsmärke!

H12-1.jpg

H12. Husvagnsplats



Från vägmärkesförordningen

Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar.

//W
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag fick P-böter utanför Valhalla i Göteborg med hänvisning till att det var parkering endast för personbil. Jag ringde p-bolaget och sa att jag fattade ingenting eftersom det är en personbil. Efter att ha kollat på vägverket ströck dom böterna.
Jan
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Carina och Jan
Precis det var det jag ville få fram. En P-bot skall vara skriven exakt rätt, Datum klockslag, rättstavad adress för "brottet", rätt bilmärke. Jag fick en på ett "bilmärke" som hette Dethleffs!
Den behövde jag inte betala när jag talat med P-bolaget:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Vingen3,

För tillfället tror jag det är bra att det finns en gråzon. Ibland är det bättre att följa regeln: Don't ask questions. Eller väck inte den björn (eller var det varg) som sover.

Håkan

Jodå visst så är nog bra. Det är bara det att det finns personer som ställer frågor heller har egna lagar och då är det bra att veta vad som gäller;)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Detta vägmärke är det enda som berör husbilar som jag har hittat.
Och det är inget förbudsmärke!

H12-1.jpg

H12. Husvagnsplats



Från vägmärkesförordningen

Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för husvagnar och husbilar.

//W


Är det inte underligt? Vägmärkesförordningen använder i sina upplysningar ett begrepp som inte egentligen finns som benämning på ett fordon, nämligen husbil,:confused:

OK. nu är inte detta världens största problem så vi fortsätter att ha trevligt med våra Personbilar klass II;)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Det var bara en fundering:) det bästa kanske ändå vore att husbil fanns med i Trafikförordningen (heter det så).

Som det är nu ycker jag det är en gråzon. jag får pakerar där det är tillåtet för personbilar bara alla hjul står innanför makeringen.

Vad jag kan förstå så går det även bra att sova i bilen på en sådan plats bara jag följer de tidangivelser som gäller på pakeringen.

Här är det som styr "vad det är":

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Tackar för det Jimbo. Den om Personbil skall jag skriva ut och alltid medföra vid färd med husbilen:)

Kan vara bra att sticka under näsan om man träffar på en egenutnämd lagtolkare.;)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Inga problem!

Kul att kunna bidraga med lite matnyttigt!

/J
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

ha haa! den där var ju riktigt bra.."dethleffs"...

ja, vi råkade ju ut för p-vakt i Råå (utanför helsingborg), slapp böter då, men har nu bytt till nyare bil som är personbil klass 2.
-den aktuella parkeringen är märkt med symbol för personbil.
mvh
kai
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Meningen med min trådstart var inte att på "fel" sätt utnyttja rätten att parkera och övernatta lite var som helst.

Det finns ingen anledning att söka konflikt och ge oss som färdas i husbil "dåligt rykte" eller skapa onödig irritation absolut inte, det vinner ingen på.

Meningen var enbart att om det skulle uppstå att någon självutnämnd lagtolkare eller egenkonstruerade kommunala bestämmelser gör att man blir bötfälld eller bortmotad skall man kunna hänvisa till lag och förordningar, inget annat.

Jag och frugan föredrar alltid att använda välkomnade Ställplatser, ibland lämplig Campingpalts, men under färd till målet gärna övernatta på lämplig plats
:)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Olika förbud för Husbil

Jag fick P-böter utanför Valhalla i Göteborg med hänvisning till att det var parkering endast för personbil. Jag ringde p-bolaget och sa att jag fattade ingenting eftersom det är en personbil. Efter att ha kollat på vägverket ströck dom böterna.
Jan

de e ju detta inlägg som man blir glad för,,åtminstone ja:)just att boten delats ut,,ock sedan erkänner sitt misstag,,ock river densamma,,ett litet prejudikat kanske,,:D

ja tackar så hemskt mycke för detta inlägg,,teddi,,
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Olika förbud för Husbil

nä,det är väl ingen av oss som vill skapa oss dåligt rykte,inte heller tror jag att lagförfattarna i beslutande ställning på sina prio ett listor har punkten "stifta nya förbud mot husbilar".

mest huvudbry verkar det vara för (privata) parkeringsbolagen.

tänk,vad tråkigt ,när man tex. har parkerat i en ruta,helt lagligt, för att gå och handla, och har fått en bot.
mvh
kai
 
Toppen