Sv: Ointresserade myndigheter!
Hei Janne
Først må jeg jo si at vi er nok enige om at det slår feil ut for bobiler og campingvogner. Vi var pissnærvøse når vi kjørte i Sverige o.s.v.
Når jeg var i den gruppen som kjørte endel med overlast, hadde jeg på meg de brillene og jeg tror jeg vet endel om det. Bl.a. etter å ha sloss med norske myndigheter i over 4 år for å få oppregistrert.
Nå er jeg i den gruppen som ikke kjører med overlast og har nok på meg noen andre briller. For det er jo fordeler og bakdeler med begge ting somsagt.
Men vi skal vel ikke glemme at vi kjører personbiler og det er vel ikke så unaturlig at en personbil har mindre lasteevne enn en lastebil? Selvom de står på samme chassis og totalvekten er den samme, er det vel somsagt ikke så unaturlig at de i utgangspunktet har forskjellig lasteevne?
Hvorfor det er så klare linjer i Norge på overvekt over 3,5t er fordi at fraktselskapene skal ha like konkuransevilkår og at det skal svi litt om en prøver og "tjene"noen ekstra kr. og det forholdet gjelder nok i Sverige også.
Så for at systemet i Sverige skal bli forstålig når det gjelder fritidskjøretøy må det vel nesten bli et eget satssystem for dem?
Dessverre er det ofte lettere og gjøre noe selv, for og vente på myndighetene kan ta tid og som sagt det er vårt valg.
Hei Janne
Først må jeg jo si at vi er nok enige om at det slår feil ut for bobiler og campingvogner. Vi var pissnærvøse når vi kjørte i Sverige o.s.v.
Når jeg var i den gruppen som kjørte endel med overlast, hadde jeg på meg de brillene og jeg tror jeg vet endel om det. Bl.a. etter å ha sloss med norske myndigheter i over 4 år for å få oppregistrert.
Nå er jeg i den gruppen som ikke kjører med overlast og har nok på meg noen andre briller. For det er jo fordeler og bakdeler med begge ting somsagt.
Men vi skal vel ikke glemme at vi kjører personbiler og det er vel ikke så unaturlig at en personbil har mindre lasteevne enn en lastebil? Selvom de står på samme chassis og totalvekten er den samme, er det vel somsagt ikke så unaturlig at de i utgangspunktet har forskjellig lasteevne?
Hvorfor det er så klare linjer i Norge på overvekt over 3,5t er fordi at fraktselskapene skal ha like konkuransevilkår og at det skal svi litt om en prøver og "tjene"noen ekstra kr. og det forholdet gjelder nok i Sverige også.
Så for at systemet i Sverige skal bli forstålig når det gjelder fritidskjøretøy må det vel nesten bli et eget satssystem for dem?
Dessverre er det ofte lettere og gjøre noe selv, for og vente på myndighetene kan ta tid og som sagt det er vårt valg.