• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ointresserade myndigheter!

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hei Janne

Først må jeg jo si at vi er nok enige om at det slår feil ut for bobiler og campingvogner. Vi var pissnærvøse når vi kjørte i Sverige o.s.v.

Når jeg var i den gruppen som kjørte endel med overlast, hadde jeg på meg de brillene og jeg tror jeg vet endel om det. Bl.a. etter å ha sloss med norske myndigheter i over 4 år for å få oppregistrert.

Nå er jeg i den gruppen som ikke kjører med overlast og har nok på meg noen andre briller. For det er jo fordeler og bakdeler med begge ting somsagt.

Men vi skal vel ikke glemme at vi kjører personbiler og det er vel ikke så unaturlig at en personbil har mindre lasteevne enn en lastebil? Selvom de står på samme chassis og totalvekten er den samme, er det vel somsagt ikke så unaturlig at de i utgangspunktet har forskjellig lasteevne?

Hvorfor det er så klare linjer i Norge på overvekt over 3,5t er fordi at fraktselskapene skal ha like konkuransevilkår og at det skal svi litt om en prøver og "tjene"noen ekstra kr. og det forholdet gjelder nok i Sverige også.

Så for at systemet i Sverige skal bli forstålig når det gjelder fritidskjøretøy må det vel nesten bli et eget satssystem for dem?

Dessverre er det ofte lettere og gjøre noe selv, for og vente på myndighetene kan ta tid og som sagt det er vårt valg.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Undrar hur många husbilar/ husvagnar som faktiskt blivit vägda i det här landet?
Enligt trafikpolisen i Kronoberg, är det mycket sällan de väger någon. De har bara en våg. Däremot "jagar" de hästtransporter för närvarande.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

hej lars-göran,,de finns många ställen att väga sina bilar på,,själv har ja lagt in 3-4 stycken,,de kanske e läge med en lista över dessa platser i samband med övriga kontakter med myndigheter i detta ärende,,

soliga hälsningar från ett varmt alicante med en viss kontroll på vätskebalans:D:D

teddi,,
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Tänkte närmast på hur många som blivit vägda av polisen, men tack ändå!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!



Janne skrav att lastvikten inte ens är korrekt vid leverans av fordonet.

Håller helt med.

När vår husbil inköptes i juli 2008 gjorde jag en kontrollvägning av fordonet vid Svensk Bilprovning, för att jag ville kontrollera den angivna tjänstevikten på 3160 kg.

Bilen var vid vägningen utrustad på det sätt som föreskrivs avseende utrustning, drivmedel, vatten och gasol mm.
Husbilen vägde då med mig som förare (70 + 5 kg) totalt 3030 kg. Dvs. 130 kg mindre än vad registreringsbeviset angav.
När jag kontaktade generalagenten i Sverige om detta, medgav man att tjänstevikten var för hög för min husbil.
Man gjorde så för att alla tänkbara tillval av fabrikstillbehör skull kunna inrymmas i den angivna tjänstevikten.
Min tjänstevikt avser således ej mitt fordon utan ett annat fiktivt fordon, som generalagenten hittat på och som sanktionerats i registreringsbeviset.
Detta innebär att fordonet, som har åsatts en för hög tjänstevikt, per automatik också får en lägre maxlastvikt.
Tjänstevikten på fordonet borde ha varit 3025 kg och maxlasten 475 kg.
Denna felaktighet belastar mig negativt och orättvist, vad avser gränsen för påföljd vid en eventuell överlast.

Såg i Caravan-tidningen nr 5/2011 att tillverkarna har plus/minus 5 % felmarginal på tjänstevikten.
Detta blir för mitt fordon plu/minus 158 kg. Min verkliga maxlastvikt ligger således någonstans mellan 498 och 182 kg.

Lite stora skillnader för att få rätt påföljd med nuvarande regler, där marginaler inte finns.

Ovanstående bara bekräftar att siffrorna i registreringsbeviset är grovt tillyxade för tjänstevikt och maxlast, men verklig vid beräkning av påföljder vid övervikt.

Totalvikten är alltid sann.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej Tor H!

Bra att vi är överens och jag avser inte heller att köra med för hög totalvikt, men ligger troligen närmare marginalen än Du tycks göra. Detta gör mig mer känslig för eventuell felvägning på några kilo då det kan slå hårt.

Självklart har alla husbilar/husvagnar betydligt lägre lastförmåga än samma chassityp avsedd för transport, det är vi också överens om!

Jag kan dock inte se att det skulle påverka någon konkurrenssituation om övervikter beräknas i förhållande till vad respektive chassi har för totalvikt.

Jag vill inte ha särskilda regler för husbilar/husvagnar, bara att de inte skall diskrimineras på ett så rättsvidrigt sätt som idag.

Ha de som Ni säger i Norge/Janne
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

För information vill jag nämna att jag nyligen kontaktat både Caravan Club och Motor i detta ärende med grundinformationen och bett om hjälp att påverka myndigheterna.
Återstår att se vad detta resulterar i./Janne
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Jag är medlem i Förvarets Motorklubb FMK. De har en punkt i programmat - att arbeta med opinionsbildning.
Så kanske ytterligare en organisation att kontakta.

Roadglider
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

För information vill jag nämna att jag nyligen kontaktat både Caravan Club och Motor i detta ärende med grundinformationen och bett om hjälp att påverka myndigheterna.
Återstår att se vad detta resulterar i./Janne
:wideeyed:Varför kontaktar du inte Sveriges största husbilsklubb där du själv är medlem och ber dom hjälpa dig med att påverka myndigheterna ?
Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

:wideeyed:Varför kontaktar du inte Sveriges största husbilsklubb där du själv är medlem och ber dom hjälpa dig med att påverka myndigheterna ?
Rulla Lugnt .

Hej Rune B,

Det har jag gjort sen 14/10-11 genom att starta denna tråd och drygt 10 inlägg därefter för att intresserade medlemmar förhoppningsvis engagerar sig och på alla sätt bearbetar myndigheter och beslutsfattare tills ändring kommer till stånd.

Mvh/Janne
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!

Efter att ha insänt lite personliga synpunkter till bl a Riksåklagaren gällande föreskrifterna för ordningsbot vid överlast, har jag fått ett svar.

Man har stor förståelse för problemen och det pågår hos myndigheten en översyn av detta.
Det viktigaste för vår del är att man utrdeder förslag till en differentiering av procentsatserna för ordningsbot vid överlast utgående från fordonsslag.
I nuvarande föreskrifter finns ju inte detta och procentsatserna är lika för alla fordon, vilket får olyckliga konsekvenser.
Man överväger även att slopa nuvarande gräns för rapport till åklagare vid överlast.

Ovanstående är förslag, som skall remissbehandlas och någon tidsplan för ett införande lämnades inte.

Ändringarna utgår från nu gällande förordningar, som på regeringsnivå hanteras av Näringsdepartementet och på myndighetsnivå av Transportstyrelsen.
Ser detta som en rimlig anpassning tills en mer genomgripande översyn av förordningarna månne kan bli verklighet.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

För information vill jag nämna att jag nyligen kontaktat både Caravan Club och Motor i detta ärende med grundinformationen och bett om hjälp att påverka myndigheterna.
Återstår att se vad detta resulterar i./Janne

Dagens besked från Caravan Club är att ärendet gått vidare till Riksstyrelsen för att tas upp på mötet där om ca. 2 veckor.

Motormännen har ju också underavdelningar som heter: Motorcaming Mitt, Öst, Väst, Götaland och syd.
Där meddelar Motorcamping Väst att handlingarna översänts till Motormännens jurister.
Hoppas nu att även dessa organisationer trycker på från sitt håll.
Mvh/Janne
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Dagens besked från Caravan Club är att ärendet gått vidare till Riksstyrelsen för att tas upp på mötet där om ca. 2 veckor.....

Hej Janne S!

Förutom med HBK har även jag med mina andra klubbar (CC och FMK) tagit upp frågan om orättvisorna för husbilar i dagens regelverk för beräkning av överlast och påföljder.
Jag har fått veta, att CC nyligen har gått in med en skrivelse till berörda myndigheter, där bland annat denna fråga tas upp.
Vad jag förstått, påtalar man orättvisorna och de orimligt små mariginalerna för vissa fordon, som dagens regelverk har för en eventuell påföljd.
Vidare föreslår CC, att regelverket ses över och anpassas för såväl husbilar som husvagnar.
Nuvarande regelverk bör därvid enligt CC förändras, så att totalvikten blir grund för beräkning av överlast och påföljd och inte som idag av en mer eller mindre godtyckligt satt max tillåten lastvikt.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej

Jag vill citera ett svar jag fick från en av juristerna på Motormännen då jag kontaktade dem i en annan fråga:

"Som medlem är i Motormännen har man möjlighet att styra vad M skall arbeta med för frågor. Bästa sättet att framföra sina åsikter är att lämna en motion till kongressen om vad man tycker är viktigt och vad man tycker M skall arbeta med. Jag bifogar en länk till vår hemsida som beskriver hur man skall gå till väga för att lämna en motion.

http://www.motormannen.se/om_oss/organisation/Motion.html"

Motioner kan lämnas direkt på Motormännens hemsida, senast sista december. Tillräckligt underlag finns ju i tidigare inlägg under denna tråd. Ju fler som motionerar i denna fråga desto bättre.

Börje G
 

ingalill13

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Tack kära Roadglider!
Har själv gjort inlägg och "bråkat" beträffande registreringsbevisets uppgifter, men inte kommit någonstans!
Nu blir jag än mer övertygad, när du tar upp ämnet "typbesiktning"! Det finns inte mycket som stämmer i registreringsbeviset jämfört med "MIN" fysiska husbil, som står utanför huset!
Inte längd, inte höjd och numera inte ens tjänstevikt!
Vad ska vi då med registreringsbevis???? Om inte en enda uppgift är tagen från MIN husbil?
Alla uppgifter har ju stor betydelse i något sammanhang, men producenten lägger inte större vikt vid detta än att "typa" en fiktiv bil, som (kanske) inte ens finns i verkligheten!!

Tack för ordet!

Ingalilloleif :spinny:
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!
Fick följande svar från Caravan club i veckan:

Hej Jan!

Äntligen har jag möjlighet att svara på ditt brev!

Riksförbundet Mobil Fritid (RMF) fungerar som en paraply organisation för ett antal föreningar med intresse för mobil fritid, Själv arbetar jag både i RMF och i Caravan Clubs Riksstyrelse.
Den information jag kan ge dig i dagsläget är att RMF arbetar med frågan och vi anser precis som du att varför beräknas inte övervikt på totalvikten på campingfordon.
RMF har satt en man som brinner för den här frågan på det, hur och när vi kan förvänta oss resultat är ännu för tidigt att säga men jag vill med detta mail meddea dig att vi arbetar på frågan!

Jag vill tacka dig för din frågeställning och önska dig en God Jul och ett gott nytt år!

Många hälsningar!

Caravan Club of Sweden

Kenneth Pettersson

Riksstyrelse ledamot

Mobil: +46 70 650 86 74

E-post: kenneth.pettersson@caravanclub.se

Hemsida: Caravan Club of Sweden
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Tänkte bara höra med styrelsen i vår egen klubb, vad vi har fått för svar från berörda myndigheter?
Den 22 oktober skrev vice ordförande att man skulle kontakta dessa.
Vad har hänt?
Ytterligare en skrivelse skapad av en lagom vass penna, från en klubb med ytterligare över 7 000 medlemmar, borde skaka om ansvariga!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ointresserade myndigheter!

Bristande lastförmåga är ett grundproblem, ”olika grader av överlast och straff är ett symtom” på att något i grunden är fel!
I det sammanhanget bör uppmärksammas varför vi husbilister berörs av ”om Ointresserade Myndigheter gör fel” och vad vi själva bör tänka på för att förebygga detta!

De av oss som ”råkar ut för överlast” gör det förhoppningsvis omedvetet och därför är problemet större än grad av böter!
Att spekulera kring överlast i syfte att begränsa ev böter pga "fel fordon" känns inte rätt, jag vill därför lyfta fram grundproblemet, se följande!

Grundproblem; Är att registreringsbeviset anger fordonets totalvikt(!) resten är mer av typ information(?), totalvikten får inte överskridas, oavsett vad som anges om lastförmåga!
Ansvarig för fordonets totalvikt vid köpet är fordonssäljare/-köpare och under färd fordonets förare, med körkort alt böter som insats om något skulle vara fel!

Hur förebygga; Vid köp av husbil måste köparen själv vara medveten, främst om verklig lastvikt och sina egna lastbehov för att inte bli lurad av mindre nogräknade alt okunniga tillverkare/säljare med "rymliga samveten" ... vars ansvar ofta upphör i och med underskriven köpehandling!
Klara därför ut vad som gäller före köp, det är viktigare att kontrollera verklig lastförmåga, ex genom att väga husbilen = att veta! En motor kan bytas ... värre kan det bli om en hel husbil blir mindre användbar pga för låg verklig lastförmåga!

Ur verkligheten; Det är inte sällan som husbilars tjänstevikt är 100 – 300kg högre än som reg-beviset anger, det kan gälla såväl nya som gamla fordon! Registreringsbevisets lastförmåga liksom verklighetens blir då motsvarande lägre.
Väg därför alltid aktuell bil före påskrift av köpehandling eller skriv in en passus i köpekontraktet om förutsättning för tillräcklig verklig lastvikt!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Ointresserade myndigheter!

Hej!

Skickade mina synpunkter angående regelverket gällande överlast även till FMK.
Efter att FMK satt sig in i frågan, har jag fått följande svar från VD.

"Det här är en intressant företeelse. Såvitt jag kan se är det helt nödvändigt med en översyn av regelverket. Jag har förstått att en sådan översyn pågår, men att det inte går att klara ut när en ändring kan komma till stånd. Många viktiga aktörer har uppfattat problemet och insett det orimliga i nuvarande bestämmelser. Jag tror att det kommer en ändring till stånd, men det kan ta lite tid för det är inte helt okomplicerat att konstruera något bättre. Risken finns att det kommer att ta tid innan en ändring kommer till stånd. Jag håller dock helt med dig i sak – nuvarande ordning är orimlig."

Vi får väl hoppas på att Riksåklagerens översyn, som jag nämnt i ett tidigare inlägg, övergångsvis kan förbättra situationen något.

Tror inte vi som enskilda kan göra mycket mer i denna fråga!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen