Sv: Ointresserade myndigheter!
Hej,
Senaste nytt från min sida:
-----------------------------------------------------------------------------
Supportenheten
Transportstyrelsen
Hej Hans Cassepierre.
Tack för Ditt svar i ärendenummer TSMS 2011/9914.
Det är ju inte Polisen som skapar regelverket på hur en eventuell överlast skall beräknas utan där är nog Transportstyrelsen rätt instans vad jag förstår.
Sen hur Polisen tekniskt utför själva vägningen tar jag gärna med dem.
Mycket kort förtydligat så är det viktigt att eventuell överlast beräknas på skillnad mellan totalvikt och aktuell bruttovikt!
Då blir dessutom beräkningen på likvärdigt sätt som ex.vis Tyskland och andra EU länder använder sig av!
Sen förstår jag att det också finns begränsningar vad gäller axeltryck/boggitryck för fordon och vägar/broar, men det förhindrar inte beräkning enligt ovanståede modell.
Därför ser jag fram emot att detta förslag förs vidare till berörd avdelning för behandling på det sätt som respekten för likhet inför lagen kräver.
Vänliga hälsningar
Jan Svensson
------------------------------------------------------------------------------------
Hej Jan!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/10016.
Fråga: VB: Bruttovikt - totalvikt = ev. överlast
Svar: Frågan är på intet sätt ny, den har existerat under en lång tid bland annat för dem som har husvagn. De har precis samma problem som husbilsägarna med låga tillåtna lastvikter på sina fordon.
I och med att du själv skriver att du framfört dina synpunkter till samtliga politiker i Trafikutskottet, så har frågan nått rätt instans, där förändringsarbetet ska ta sin början.
Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo
Supportenheten
Transportstyrelsen
----------------------------------------------------------------------------------
Då har jag fått bekräftat att det är Trafikutskottet som är första instans för vår lobbing och då gäller det att så många som möjligt bearbetar dessa ledamöter via mail, telefon och ännu bättre genom direkt kontakter.
Kan nämna att jag i år bara mailat till Ordföranden i Trafikutskottet samt via telefon försökt samtala, men trots inspelat meddelande så ännu inget svar från Anders Ygeman (S).
Som nämnts tidigare hittas Trafikutskottet och dess ledamöter via:
Trafikutskottet - Riksdagen
Lycka till, hälsar/Janne