Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Sv: Ockerpriser till Gotland
Har skickat följande insändare till Gotlands Allehanda:
Ställplatser för husbilar ger fler gästnätter
SCR-ordföranden och campingplatsägaren Eva Werkelin har i en tidigare insändare förklarat varför hon, av protektionistiska skäl, anser att det inte behövs så kallade ställplatser för husbilar på Gotland.
Samtidigt har hon förklarat att hon, trots sin gedigna yrkeserfarenhet, inte förstår vad det är för skillnad på husvagnar och husbilar och att hon inte vet vad husbilsturisterna efterfrågar!
Hon påstår vidare att något behov av ställplatser i dagsläget inte finns. Om så varit fallet, hade denna debatt om gotländska ställplatser aldrig blossat upp.
Under 2007 stod husbilsägarna för drygt 1,2 miljoner gästnätter på landets campingplatser. Flera oberoende undersökningar har visat, att nästan dubbelt så många övernattningar görs utanför campingplatserna. Att så sker beror inte på ekonomiska orsaker, utan på att de flesta campingplatser ”ligger fel”. Husbilsturisten ställer nämligen helt andra krav än husvagnsturisten, som ju gärna uppehåller sig en längre tid på en och samma plats.
Det viktigaste för husbilsturisten är att finna en ”ställplats” där man kan parkera sin husbil vid besök i tätorten eller vid något populärt turistmål. Denna plats behöver bara erbjuda ett minimum av service – och kräver därför ett minimum av investeringar. Kabel-tv och annat, som Eva Werkelin kan erbjuda på sin campingplats, efterfrågas däremot inte.
En ställplats behöver absolut inte – lika lite som en gästhamn för fritidsbåtar – vara en av kommunen subventionerad plats. Ytterst få (11 %) husbilsåkare anser nämligen att det ska vara gratis att övernatta på en ställplats. Dygnsavgiften för att parkera sin husbil på en ställplats varierar kraftigt på kontinenten, men priser på 10 – 15 euro är vanliga på ”normala” ställplatser. På mycket populära platser är husbilsturisten beredd att betala en högre avgift.Det är alltså inte ekonomiska skäl som gör att husbilsåkaren ”väljer bort” campingplatsen!
De ovan nämnda undersökningarna har också visat att samtliga husbilsägare övernattar på campingplats minst en gång i veckan för att utnyttja delar av det serviceutbud – tvättmaskiner, bättre duschmöjligheter m m *– som dessa kan erbjuda.
Möjligheten att övernatta (observera: övernatta, inte campa) på ställplats skulle locka fler husbilsturister till Gotland, och därmed generera fler gästnätter hos Eva Werkelin och hennes kollegor!
Husbilsturisterna är en köpstark målgrupp. Utländska turister spenderar i snitt 626 kronor per dygn när de är i Sverige, medan svenska fritidsresenärer kostar på sig utgifter för 372 kronor per person och dygn under semestern. Av de 1,2 miljonerna husbilsövernattningar på landets campingplatser under 2007, stod utländska turister för ungefär en fjärdedel.
Har Gotland råd att skrämma bort sin andel av denna köpstarka turistkategori?
Har skickat följande insändare till Gotlands Allehanda:
Ställplatser för husbilar ger fler gästnätter
SCR-ordföranden och campingplatsägaren Eva Werkelin har i en tidigare insändare förklarat varför hon, av protektionistiska skäl, anser att det inte behövs så kallade ställplatser för husbilar på Gotland.
Samtidigt har hon förklarat att hon, trots sin gedigna yrkeserfarenhet, inte förstår vad det är för skillnad på husvagnar och husbilar och att hon inte vet vad husbilsturisterna efterfrågar!
Hon påstår vidare att något behov av ställplatser i dagsläget inte finns. Om så varit fallet, hade denna debatt om gotländska ställplatser aldrig blossat upp.
Under 2007 stod husbilsägarna för drygt 1,2 miljoner gästnätter på landets campingplatser. Flera oberoende undersökningar har visat, att nästan dubbelt så många övernattningar görs utanför campingplatserna. Att så sker beror inte på ekonomiska orsaker, utan på att de flesta campingplatser ”ligger fel”. Husbilsturisten ställer nämligen helt andra krav än husvagnsturisten, som ju gärna uppehåller sig en längre tid på en och samma plats.
Det viktigaste för husbilsturisten är att finna en ”ställplats” där man kan parkera sin husbil vid besök i tätorten eller vid något populärt turistmål. Denna plats behöver bara erbjuda ett minimum av service – och kräver därför ett minimum av investeringar. Kabel-tv och annat, som Eva Werkelin kan erbjuda på sin campingplats, efterfrågas däremot inte.
En ställplats behöver absolut inte – lika lite som en gästhamn för fritidsbåtar – vara en av kommunen subventionerad plats. Ytterst få (11 %) husbilsåkare anser nämligen att det ska vara gratis att övernatta på en ställplats. Dygnsavgiften för att parkera sin husbil på en ställplats varierar kraftigt på kontinenten, men priser på 10 – 15 euro är vanliga på ”normala” ställplatser. På mycket populära platser är husbilsturisten beredd att betala en högre avgift.Det är alltså inte ekonomiska skäl som gör att husbilsåkaren ”väljer bort” campingplatsen!
De ovan nämnda undersökningarna har också visat att samtliga husbilsägare övernattar på campingplats minst en gång i veckan för att utnyttja delar av det serviceutbud – tvättmaskiner, bättre duschmöjligheter m m *– som dessa kan erbjuda.
Möjligheten att övernatta (observera: övernatta, inte campa) på ställplats skulle locka fler husbilsturister till Gotland, och därmed generera fler gästnätter hos Eva Werkelin och hennes kollegor!
Husbilsturisterna är en köpstark målgrupp. Utländska turister spenderar i snitt 626 kronor per dygn när de är i Sverige, medan svenska fritidsresenärer kostar på sig utgifter för 372 kronor per person och dygn under semestern. Av de 1,2 miljonerna husbilsövernattningar på landets campingplatser under 2007, stod utländska turister för ungefär en fjärdedel.
Har Gotland råd att skrämma bort sin andel av denna köpstarka turistkategori?