Sv: Ockerpriser till Gotland
Just nu har jag problem. Jag skulle vilja starta en ny tråd men hittar inte hur man gör. Vad jag vill visa OCH BE OM HJÄLP FÖR ÄR EN OMRÖSTNING. Hur många avstår att åka till Gotland i år på grund av den njugga inställningen till husbilsåkare som framförs såväl av kommunala representanter som privatpersoner på Gotland. Så här skriver ordförande i SCR. Hon driver den största campingen på Gotland jag tycker det är dags att bojkotta såväl SCR campingar som Gotland där hon uppenbart har politikernas öra. När man läser vad kommunens represantant skriver så tror man uppenbart att vi alla husbilsåkare är lika son Ulf Lundells haschrökande cykelturister som i boken Jack. En annan diskussionsintresserad person Gannholm skriver när jag säger att vi lägger 2 månader någon annan stans än Gotland - Vem kommer att sakna er- Så tycker en del. Kamrater i husbilsklubben dra era egna slutsatser.
Inget behov av ställplats för husbilar
Just nu pågår en debatt om behovet av ställplatser för husbilar, varför? Det finns gott om platser på Gotlands Campingplatser.
Finns det för få campingar? Nej, det finns 26 stycken.
Är det för långt mellan campingarna? Nej, det är jämnt spridda längs hela Gotlands kust, från söder till norr.
Vad är behovet för hubilsturisterna? Vad är det de efterfrågar?
Campingplatserna erbjuder en trygg vistelse med säkerhet, alla bekvämligheter som latrintömning, sophantering, gråvattenspillanläggningar, tvättstuga, toaletter, tvättrum. Duschar, vägar belysning med mera. En del av campingplatserna har gått så långt att de till och med har speciella husbilsplatser för att tillgodose husbilsägarnas önskemål med asfalterade ytor att parkera på, El, KabelTV, vatten och avlopp vid husbilsplatsen. För de husbilsägare som bara vill övernatta erbjuder ett flertal campingplatser dessutom "Quick stop" till en låg avgift, ställplats nattetid för den som bara vill övernatta tryggt, utnyttja servicehusen, fylla på vatten och tömma latrin.
Ändå har kommunen tagit på sig ansvaret att hitta lämplig mark för ställplats för husbilar, och redan till sommaren 2009. Varför då? Behovet finns ju inte i dagsläget.
Och varför skall husbilsägare få speciella sponsrade uppställningsplatser i kommunal regi? Snart kommer väl även krav för ställplatser för husvagnar. För vad är skillnaden?
Däremot finns ett stort behov att välkomna ungdomar till vår ö. Idag så är det endast en camping i Visbyområdet som tar emot personer under 25 år. Ungdomarna är en väldigt viktig målgrupp att bemöta, här finns vår återväxt. Öns campingar kan inte ensamma ta det samhälleliga ansvar som krävs för att kunna ta emot ungdomar, vi har inte polisens, Ungdomsgruppens och socialtjänstens resurser att agera tillfällig vårdnadshavare åt festglada partyprissar i övre tonåren. Men här smiter myndigheterna från ansvar och turistföreningen från att delta i utvecklingen av en hel målgrupp av turister.
Campingnäringen har sedan hösten 2007 efterfrågat hjälp av kommun, myndigheter och vår turistförening om en anvisad plats för ungdomarna att vistas på men här backar kommunen om ansvar. Det verkar viktigare att hitta lämplig mark till kommunalt sponsrade ställplatser för husbilar än att ta tag i det verkliga problemet. En plats för ungdomar att bo och vistas på under sitt besök på Gotland.
Visste ni att under 2007, juni- augusti så reste cirka 1 200 husvagnar och husbilar till Gotland, då även gotländska ekipage medräknade. Gotlands 26 campingplatser har ungefär 1 600 campingtomter.
Så behovet för speciella ställplatser för husbilar finns inte!
Eva Werkelin
Vi 60+ är uppenbart ingen intressant målgrupp.
det här är argument som framförs på disskussionsidan på helagotland.com. Dra era egna slutsatser.