• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Obehags-bländning !

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
(Körkortsboken):

”Möter du gående på en väg, ska du fortsätta att köra med helljus. Det är viktigt att du kan se var de finns och hur många de är. Risken att blända dem är liten, eftersom de har möjligheter att vända bort blicken.”

Notera att du får blända av, men det rekommenderas som sagt inte.
Tack, då mindes jag rätt.

Pålle

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja där var ju klara besked. Gående kan vända sig bort och gå ut på vägrenen vid möte.

Sen har vi de som står med bilen parkerad, på vänster sida, under det att de går ut i skogen bakom en gran, med ljuset på och mot trafiken.
Flera olyckor har hänt i sådana fall,
I Norge är det fortfarande tillåtet att parkera på vänster sida av vägen.
Så Norrmännen tar med sig dessa ovanor hit i Värmland....
Men även svenskar kan få för sig att parkera på vänster sida, i nattens mörker och med ljuset på tror man att man möter en bil och håller höger, finns risk för frontalkrock.
Mer och mer vanligt utmed mörka vägar används busshållplatser för ändamålet. När ja tog körkort fick man inte parkera på en busshållplats....

Sen har vi enögda bilar, de bländar även de, men är det en MC eller?

Roysan

BMSS

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
38588
Medlemskap
2025
Du har en poäng där. När alla har ungefär samma ljusstyrka uppstår någon slags harmoni. Så utvecklingen mot allt starkare ljus har både en fram och en baksida. Idealet vore naturligtvis om det efterhand kom billiga och godkända ombyggnadssatser. Det är förstås inte i bilbranschens intresse.
Osram o Philips har godkända LED för ombyggnad i äldre Bilar

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027

Med så dåligt halvljus som min Fiat har är jag tacksam att det har kommit godkända ledlampor, men det gäller ju att de rätt justerade.
Tommy

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Bättre vore ju att reglera ljusstyrkan och ljusbilden, (dvd bestämma hur starkt ljuset får vara och hur distinkt ljusbilden skall vara) än att förbjuda en viss typ av ljuskälla.
Förbjuder man LED kommer nya typer som OLED exvis.

Roysan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Frågan är ju hur den följs, vissa bilar med ledstrålkastare har extremt starkt ljus?
Det kan även bero på att automatiken inte upptäckt mötet och då inte bländat av, blinka till med ditt helljus så kan det många gånger lösa sig.
Iallafall beter sig min gamla vardagsbil så, den bländar alltid av ifall mötande blinkar till med helljuset mot mej.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan även bero på att automatiken inte upptäckt mötet och då inte bländat av, blinka till med ditt helljus så kan det många gånger lösa sig.
Iallafall beter sig min gamla vardagsbil så, den bländar alltid av ifall mötande blinkar till med helljuset mot mej.
Jag tänker mera på att ljusstyrkan överskrider det tillåtna? Och inte skall jag behöva se till att andras bilar bländar av, det är ju förarens skyldighet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag tänker mera på att ljusstyrkan överskrider det tillåtna? Och inte skall jag behöva se till att andras bilar bländar av, det är ju förarens skyldighet.
Jag visste inte att det finns en gräns på "ljusstyrkan" på nya fordon,
alltså inte effekten (W).

Angående skyldigheter så kommer människan aldrig att följa dem, en del använder blinkers, andra inte.
En del kör utan belysning, andra med för mycket.
En del kör för fort, andra för sakta.

Du är så klart inte skyldig att se till att andra följer sina skyldigheter, det var bara ett tips, du gör som du vill. :cool:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag visste inte att det finns en gräns på "ljusstyrkan" på nya fordon,
alltså inte effekten (W).

Angående skyldigheter så kommer människan aldrig att följa dem, en del använder blinkers, andra inte.
En del kör utan belysning, andra med för mycket.
En del kör för fort, andra för sakta.

Du är så klart inte skyldig att se till att andra följer sina skyldigheter, det var bara ett tips, du gör som du vill. :cool:
Ändå kan man inte skylla på automatiken, gör den inte sitt jobb korrekt, måste man gripa in själv.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Om det skulle finnas regler för hur starkt ljus det skall vara, så borde ju bilprovningen mäta ljusstyrkan.
Det gör dom inte.
Men de kan få för sig att det är för dåligt ljus om glaset är repigt dimmigt eller dåligt genomskinligt.
Något de tyx kunna göra utan att mäta.

Effekten har idag inte så mycekt med ljusstyrkan att göra, snarare typ av ljuskälla.

Kommer dom på att det sitter 100 W lampor så kan dom gnälla, det lär mest beror på att det då föreligger brandfara.
Egen erfarenhet som jag berättat om tidigare, så fann jag 100 W H4 i husbilen när jag skulle byta lampa.
Lamphållare och kablar var svårt brända, nära brand där....

Klart är att olika människor uppfattar detta med ljusstyrka och färgtemperatur väldigt olika.
Jag minns hur jag fick lära mig att inte titta rakt in i mötande bilars ljus, utan mer mot höger vägkant.
Något som funkar än idag för mig i alla fall.

Roysan

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ändå kan man inte skylla på automatiken, gör den inte sitt jobb korrekt, måste man gripa in själv.
Som med blinkers då :rolleyes:
Möter jag bländande fordon så blinkar iallafall jag med helljuset, hjälper iallafall mej då och då.
Jag kan nog inte hjälpa dej.
Du får helt enkelt fortsätta med din metod att gripa in.
ha en trevlig helg :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som med blinkers då :rolleyes:
Möter jag bländande fordon så blinkar iallafall jag med helljuset, hjälper iallafall mej då och då.
Jag kan nog inte hjälpa dej.
Du får helt enkelt fortsätta med din metod att gripa in.
ha en trevlig helg :)
Ja, det gör jag med, men med en aktiv förare bakom ratten ser man ju före mötet eller backkrönet/kurvan att det kommer någon från andra hållet
så ser man ju till att blända av innan någon bländas. Möter man vår husbil nu och inte bländar av får man nog ta på sig solglasögonen, vi har både en halogenramp med fyra mindre extraljus, och en riktigt vass ledramp, förutom original strålkastare, det bör göra susen? :)
Blir bra att ha på körningar uppåt landet nu på vintern.

Trevlig Helg!

Toppen