Har en Mazda CX-5 med helljusautomatik med många aktiva zoner. Bländar dock alltid ner manuellt, eftersom mötande bilar ofta upplever bländning. Helljuset är verkligen effektivt, men nedbländningen av de olika zonerna klarar inte alla förhållande.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Precis så upplever jag det. Möter jag svag belysning reagerar inte automatiken. Därför har jag återgått till manuell nedbländning. Men det blir också fel om det mötande fordonet har kass belysning. Då tror ju jag att det är längre bort och bländar ner för sent. Ännu värre är att allt fler bländar inte upp till helljus, utan kör mörkerkörning, utan möte, på halvljus! (Är det fler än jag som upplever det så?) Dom dränker jag med mitt helljus innan jag uppfattar situationen.Min observation när det gäller helljusautomatik, är att funktionen är avhängig ljusstyrkan på bilen man möter.
Alla faktorer som gör ljuset dåligt, resulterar i att den mötande bilen inte bländar av automatiskt. Automatiken känner helt enkelt inte av den mötande bilen i tid. (för den har kasst ljus)
Att detta sker är mycket vanligt, bilister underhåller/tvättar/polerar inte sina strålkastare.
Det spelar ju ingen roll vilken automatik bilen har om du möter den även på halvljus över ett farthinder eller ett backkrön, det är ändå stjärnornas krig i mötande bil, naturligtvis speciellt om det är regn eller snö, men även utan det. Så tack för att du gör vad du kan!Har en Mazda CX-5 med helljusautomatik med många aktiva zoner. Bländar dock alltid ner manuellt, eftersom mötande bilar ofta upplever bländning. Helljuset är verkligen effektivt, men nedbländningen av de olika zonerna klarar inte alla förhållande.
Ja t.ex Kia som inte ens har halvljus-automatik, snacka om omodern bil.Det är nog långt kvar innan tekniken kan ersätta en observant och ansvarsfull förare.
Ja, om ljusomkopplaren står i läge "Auto". Står ljusomkopplaren i läge "Off", lyser enbart varsel fram vid färd oavsett mörker, regn, dimma eller dyl på många bilar. Tror det är många förare som inte är medvetna om det.Ja t.ex Kia som inte ens har halvljus-automatik, snacka om omodern bil.
Man ser de mörklagda rumporna dagligen i regn, skymning m.m.
En modern bil sätter automatiskt på den belysning som behövs vid regn, skymning, bländande sol m.m.
Ja, om ljusomkopplaren står i läge "Auto". Står ljusomkopplaren i läge "Off", lyser enbart varsel fram vid färd oavsett mörker, regn, dimma eller dyl på många bilar. Tror det är många förare som inte är medvetna om det.
Det är nog långt kvar innan tekniken kan ersätta en observant och ansvarsfull förare.
Jag har en KIA från 2011 å den har automatiskt halv ljus när det blir mörkt å i tunnlar å regnar det på dagen får du ta på glasögonen,å är man en van körare å äldre sätter man på allt ljus på spaken,men all är kanske lika bra som du.Ja t.ex Kia som inte ens har halvljus-automatik, snacka om omodern bil.
Man ser de mörklagda rumporna dagligen i regn, skymning m.m.
En modern bil sätter automatiskt på den belysning som behövs vid regn, skymning, tunnlar, bländande sol m.m.
Det är nyare Kia som är mörklagda bak, du kan inte ha missat dem.Jag har en KIA från 2011 å den har automatiskt halv ljus när det blir mörkt å i tunnlar å regnar det på dagen får du ta på glasögonen,å är man en van körare å äldre sätter man på allt ljus på spaken,men all är kanske lika bra som du.
Det var väl EU som beslutade att bakljusen inte skulle lysa tillsammans med varselljusen, skälet var att spara energi. Som vanligt utgårInnan autoläget kom in i "omoderna" bilar så sköttes belysningen av D+.
Sen kom någon på att man inte alltid behöver ha bakljusen tända, då började kaoset, då blev det alldeles för svårt för vissa förare att ta eget beslut på lämplig belysning.
Ja sedan 2011 är det tillåtet att släcka bakljusen vid bra omständigheter.Det var väl EU som beslutade att bakljusen inte skulle lysa tillsammans med varselljusen, skälet var att spara energi. Som vanligt utgår
besluten i EU ifrån förhållandena i mellaneuropa, och våra EU-politiker orkar inte, eller bryr sig inte, om att fundera över resultaten i ett
land som sträcker sig långt över polcirkeln och har mörker eller ytterst lite dagsljus en stor del av året.
Du glömde lägga till smilies.. För det är ju bara lek med statistik och har inget med verkliga livet i Sverige att göra, eller hur..?Tjaa Montreal..
Först tycker jag inte att det är så där mycket ljusare i mellaneuropa... när man kör bil där på kvällen... om det är t ex södra Tyskland?
Sen om man ska va petig....o det ska man ju... så verkar det som att räknat på ett helt år så har t ex norra Sverige lika mycket dagsljus som t ex södra Europa...
Jag har ingen aning om vilka tankar som styr de valda till Eu.... om det nu är de som fattat detta beslut?
Det borde va bilister i ganska många euländer som detta berör.... inte bara Sverige!
Norra polcirkeln soligast i världen | SMHI
Solen är källan till all energi och allt liv och rörelse på jorden. Om någonstans så märks det i Lappland under somrarna när växtligheten fullständigt exploderar. Under juni och juli tar atmosfären norr om polcirkeln faktiskt emot mer solenergi än...www.smhi.se
Du glömde lägga till smilies.. För det är ju bara lek med statistik och har inget med verkliga livet i Sverige att göra, eller hur..?
Inte många av dom länderna som sträcker sig över polcirkeln..? Och alltså har motsvarande förhållanden som Sverige?Jo...det man kan anmärka emot mitt inlägg är att ljuset i norr är ju fördelat på en hel del timmar med väldigt lite trafik ute...så det haltar så klart...
Men " det verkliga livet " gäller nog också i så fall..norra Frankrike..norra Tyskland..Belgien, Nederländerna, Polen, Tjeckien och Slovakien, Finland, Estland, Lettland och Litauen. så om din teori stämmer kring hur de svenska eu-ledamöterna sköter sig så borde det kanske va samma sak i flera andra länder? Jag har ingen aning.
Ps... skönt med riktiga bilar.... Alla mina tänder ljus både fram o bak. Ingen risk för att det ska uppstå något oklart... så ska det va...
Ps2 förmodar att snart kommer det bli möjligt...att mot betalning.. beställa ett tillägg på nya bilar just med den funktionen...att alltid tända ljus både fram o bak.... ungefär 2376 kronor kommer det att kosta.