• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Obehags-bländning !

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nix dem dra säkringen så dem inte funkar, inget krav att dem måste funkar.
Det stämmer nog, jag hade en Ford F150 Lightning för några år sedan, den hade ett mystiskt elfel, när man tände dimljus fram, så växlade drl till orange ljus, och det får man inte ha, så jag drog alltid säkring 19 dimljus fram inför besiktningen. Dock hade den bilen (importerad från Newfoundland) dispens på all belysning, besiktningen klagade på klarglasen bak, dispens sa jag och de lugnade ner sig.
Den bilen rullar i Finland idag.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Att bli bländad av dimmbakljus, betyder med stor sannolikhet att ni kör för nära, något farligt, inte minst i dimma.
Allt ljus är en fördel vid sämre sikt, dimma skymning låg sol i motljus etc.

Roysan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.726
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Att bli bländad av dimmbakljus, betyder med stor sannolikhet att ni kör för nära, något farligt, inte minst i dimma.
Allt ljus är en fördel vid sämre sikt, dimma skymning låg sol i motljus etc.

Roysan
Håller inte med. Dimmbakljus kan vara bländande och väldigt irriterande. Enligt Trafikförordningen 3 kapitlet 67§ får en bil inte vid något tillfälle ha någon belysning som kan blända andra förare. Det gäller också när man inte släcker dimmbakljus i tid, precis som det gäller om man inte bländar ner helljus vid möte.
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
624
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag citerar körkort online där det står
"Dimbakljus
Dimbakljus

Dimbakljuset är på.
Dimbakljuset är en mycket starkt röd lampa som används för att bakomvarande fordon ska se dig tydligt då sikten är kraftigt försämrad. Dimbakljuset är bländande, så det ska släckas så fort du bedömer att bakomvarande fordon har sett dig.

Enligt den är det fordonsföraren som ska göra en bedömning vilket kan vara något svävande. Hur vet man att man är upptäckt? Man kan ju fundera ibland när det är dålig sikt och det ligger en bil bakom och slickar ändan!
Tommy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.511
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag fick en uppenbarelse härom dagen.
Min BMW har adaptiv Led och styr ljuset sömlöst runt andra bilar.
Helljuset är ett av de bästa på marknaden, har för mig att det tangerar 300m i vi bilägares ljustest.
Det står alltid på automatik och slår således på helljus och bredljus när det behövs.
Har kört bilen i snart ett år och väldigt sällan någon som blinkat åt mig, möjligen i något backkrön.
Tills i förrgår....
Nästan alla mötande bilar blinkade, trots att jag körde i stan och bilen indikerade halvljus.
När jag kom hem körde jag upp mot garageporten och fann mig ha en väldigt diffus ljusbild.
Det där "raka" sträcket som markerar överkanten på halvljuset var utsuddat och det var rejält ljust ovanför.
Anledningen?
Jo det var frost över hela glaset, det hade ju blivit kallt ute.

Detta kommer bli ett ökande problem eftersom de flesta nya bilar saknar strålkastarspolning (ej längre lagkrav)......
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.827
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta kommer bli ett ökande problem eftersom de flesta nya bilar saknar strålkastarspolning (ej längre lagkrav)......
Problemet är att moderna strålkastre är av LED typ, som inte värmer strålkastarglaset. Detta är ett ännu störra problem vid vinterväglag och för LED bakljusen som blir helt vita av snörök. På älder bilar tinade snön så det fanns i alla fall lite rött ljus synligt.
Med halogenlampa/glödlampa kommer frost att smälta bort efter några minuter, med LED finns ingen strålningvärme som kan göra detta.

Men absolut, stråkastarspolning eller ännu bättre torkare saknar jag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.511
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Problemet är att moderna strålkastre är av LED typ, som inte värmer strålkastarglaset. Detta är ett ännu störra problem vid vinterväglag och för LED bakljusen som blir helt vita av snörök. På älder bilar tinade snön så det fanns i alla fall lite rött ljus synligt.
Med halogenlampa/glödlampa kommer frost att smälta bort efter några minuter, med LED finns ingen strålningvärme som kan göra detta.

Men absolut, stråkastarspolning eller ännu bättre torkare saknar jag.
Jag saknar Volvo 240. Rejäla strålkastare som gav bra ljus samt både torkare och spolare.....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Jag saknar Volvo 240. Rejäla strålkastare som gav bra ljus samt både torkare och spolare.....
Saknar knappast gamla H4-lampor, ett brunaktigt sken som lyste några meter framför bilen och sedan vek av i en båge rakt ner i asfalten och försvann.
Tycker synd om de som kör med dessa nu. När man får möte med dessa stackare så upptäcker inte alltid mina Matrix-lysen mötande och fortsätter onödigt länge med helljus. Brukar blända av manuellt för dessa.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.511
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Saknar knappast gamla H4-lampor, ett brunaktigt sken som lyste några meter framför bilen och sedan vek av i en båge rakt ner i asfalten och försvann.
Tycker synd om de som kör med dessa nu. När man får möte med dessa stackare så upptäcker inte alltid mina Matrix-lysen mötande och fortsätter onödigt länge med helljus. Brukar blända av manuellt för dessa.
Fördelen när alla hade samma typ av lysen var att man kunde blända av betydligt senare.
Idag måste man ju blända av en kilometer innan man möts och på den mörka km kan det hända mycket.
För att inte tala om att när man blandar av sina superljus tar det lång tid för ögonen att vänja sig till det betydligt sämre halvljuset....
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Fördelen när alla hade samma typ av lysen var att man kunde blända av betydligt senare.
Idag måste man ju blända av en kilometer innan man möts och på den mörka km kan det hända mycket.
För att inte tala om att när man blandar av sina superljus tar det lång tid för ögonen att vänja sig till det betydligt sämre halvljuset....
Du har en poäng där. När alla har ungefär samma ljusstyrka uppstår någon slags harmoni. Så utvecklingen mot allt starkare ljus har både en fram och en baksida. Idealet vore naturligtvis om det efterhand kom billiga och godkända ombyggnadssatser. Det är förstås inte i bilbranschens intresse.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
757
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fördelen när alla hade samma typ av lysen var att man kunde blända av betydligt senare.
Idag måste man ju blända av en kilometer innan man möts och på den mörka km kan det hända mycket.
För att inte tala om att när man blandar av sina superljus tar det lång tid för ögonen att vänja sig till det betydligt sämre halvljuset....


Jo..Bäckis...o där är man tillbaka i inlägg # 1 länken det var så det hela började...


 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.642
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Repig framruta, H7 lampor och någon som ligger för nära bakom. Då blir man rejält bländad både framifrån och i speglarna. Då ser man inte mycket framåt vid mötande trafik.
Det är lite som när bilarna förr hade 6V system. Då var det glödljus där framme.
Jag pendlade mellan Åkersberga och Enköping på 70-talet när jag gjorde lumpen.
På den tiden höll man avståndet till framförvarande bilar.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.224
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
För att inte tala om att när man blandar av sina superljus tar det lång tid för ögonen att vänja sig till det betydligt sämre halvljuset....
Ju äldre man blir... desto mer påtagligt blir det ju, att ögonen reagerar långsammare efter en bländning i mörker.
Efter möte med en bil med super-halvljus, så kan man ju verkligen känna sig "obehags-bländad".
Å andra sidan får den med sitt super-halvljus, dras med det mer fördolda och kompakta mörker som uppstår i kontrasten.

Fransmännen med sina gula billyktor hade nog en viss poäng iallafall... ;)
Om vi alla åker omkring med lite sämre lyktsken, skulle vi bli mindre bländade och kanske uppleva ett bättre mörkerseende?

Ändå strävar utvecklingen mot, att hela tiden göra ljusskenet ännu vitare och starkare.
Snart sitter vi allihopa där i våra upplysta bilar och kisar halvblinda efter varje möte, kanske i regn och rusk?
Men vem bryr sig och inte fasiken släpper vi av på gasen för det?
Istället skaffar vi oss nog ännu starkare lampor?
Ironiskt är det väl så, att huvudsaken är ju, att ..."jag" ser, eller?

Man kan undra om inte 90% av bilisterna av idag bara har ren dj...a änglavakt under sin mörkerkörning.
Fortsätter oftast i samma hastighet på mindre vägar vid möte, trots delvis halvblindhet av den mötande bilisten.
Men oftast har man den smala lyckan, att inte träffa på något "oförutsägbart", som eventuellt kunde uppehålla sig vid vägkanten.

Jag blev i höstas omkörd i skogstrakterna mellan Särna och Älvdalen av en bilist som satsade friskt och oförskräckt.
Försvann som en avlöning i mörkret. Någon minut senare tornar det upp sig en av de största älgar jag nånsin sett.! :oops:
Den stegar med sin kungliga värdighet och i maklig takt... tvärs över 70:an från den ena vägkanten till den andra.

Älgen var säkert minst två och en halv meter hög, en riktig bjässe. Förmodligen en gammal åldrad tolvtaggare?
I skenet från mitt billjus avtecknades älgens gråvita päls nästan spöklikt, nästan som en vålnad mot den mörka skogen.
Minns, att jag reflekterade just över, att den var så ovanligt ljusgrå i pälsen och väldigt ovanligt färrgad.

Då får man sig en rejäl tankeställare bakom ratten och är samtidigt tacksam över att man faktiskt tog det lite lugnt och
att man slapp undan med blotta förskräckelsen. Kunde ju oturligt nog fått en femhundra kilo tung älg, rakt i vindrutan?

Mest av allt är jag ändå glad över, att jag inte samtidigt... just fått möte med någon med super-halvljus också...;)
Nu hade jag iallafall försynen att hinna upptäcka älgens vita sockar redan långt innan den behagade trava upp på asfalten.
Men visst var det ändå rätt nära och man blir faktiskt lite spak över ett sådant där plötsligt möte med skogens konung.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
757
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Repig framruta, H7 lampor och någon som ligger för nära bakom. Då blir man rejält bländad både framifrån och i speglarna. Då ser man inte mycket framåt vid mötande trafik.
Det är lite som när bilarna förr hade 6V system. Då var det glödljus där framme.
Jag pendlade mellan Åkersberga och Enköping på 70-talet när jag gjorde lumpen.
På den tiden höll man avståndet till framförvarande bilar.

Det där med repig framruta...det tror jag har ganska stor betydelse....jag har en sådan.. tycker jag... men jag ska börja med att skaffa polariserande glasögon..
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Det värsta man kan köra på om ljuset är dåligt är människor.
Körde igår på en smal väg, sakta och säkert, men nästan jämsides ser jag två mörkt klädda människor, de går i bredd på vänster körfält, dvs fyller halva vägen.
Inte ens minsta lilla reflex.
Trots helljus var de svåra att se.
Lagen föreskriver dessutom att promenad skall ske på vägens vänstra vägren. Inte flera i bred som fyller hela vänster körfält. En grupp skall gå på gång eller cykelbana.
Så minst lika viktigt är reflexer om man är ute och går.
Men det har ju inte älgen.

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.511
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Blev en gång bländad av en sådan där med superhelljus.
När jag sedan slog på mitt ljus direkt efter mötet så står det en älg i mitt körfält.
Hade jag inte reagerat på en millisekund och slängt ner bilen i diket så hade vi fått älgfärs i hela bilen....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Nå?
Skall man blända av för gående? Dvs om man i helljuset ser en gående, kanske har han reflexer, varselväst, eller en liten ficklampa.
Bländar man av syns hen inte.
Ja vad gör man då?

De som promenerar med ficklampa har ofta den vanan att ficklampan hålls så den lyser ner i marken.
Dvs syns inte på avstånd.

Sen har vi löpare med pannlampa. Den syns ju bra, men springer han på väster körfält så kan man ju tro att det är en enögd bil då blir det farligt om man försöker hålla mer till höger.
Dvs vissa löpare springer med vitt ljus mot trafiken.

Roysan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.979
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
När jag tog körkort, för väldigt många år sedan, fick jag lära mig att man inte behöver blända av för gående.

Om någon med bestämdhet vet att detta har ändrats, skulle jag vara tacksam om att få veta det.

Pålle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.726
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
När jag tog körkort, för väldigt många år sedan, fick jag lära mig att man inte behöver blända av för gående.

Om någon med bestämdhet vet att detta har ändrats, skulle jag vara tacksam om att få veta det.

Pålle
(Körkortsboken):

”Möter du gående på en väg, ska du fortsätta att köra med helljus. Det är viktigt att du kan se var de finns och hur många de är. Risken att blända dem är liten, eftersom de har möjligheter att vända bort blicken.”

Notera att du får blända av, men det rekommenderas som sagt inte.
 
Senast ändrad:
Toppen