• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Obehags-bländning !

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.726
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ps... skönt med riktiga bilar.... Alla mina tänder ljus både fram o bak. Ingen risk för att det ska uppstå något oklart... så ska det va...
Ps2 förmodar att snart kommer det bli möjligt...att mot betalning.. beställa ett tillägg på nya bilar just med den funktionen...att alltid tända ljus både fram o bak.... ungefär 2376 kronor kommer det att kosta.
Utveckling har både för- och nackdelar. Nackdelarna är väl när vi människor inte orkar sätta oss in i och faktiskt dra nytta av automatiken, när den funkar, och skippa den när vi själva är bättre. Jag har alltid min ljusomkopplare inställd på halvljus på personbilen. Då startat alltid belysningen med både halvljus och bakljus. Den släcker ändå belysningen när jag stannar. Jag drar ofta släp med personbilen och då ska man ha bakljus.

Men när vi kör med enbart personbil under de ljusare årstiderna har jag ljusomkopplaren inställd på auto. Automatiken är bra på att koppla in halvljus och bakljus vid behov, men det är jag som bestämmer.

Husbilen har ingen ljusautomatik. Normalbelysning är varsel. Behövs halvljus vid mörker och tunnlar måste jag slå över till halvljus manuellt, främst för att få bakljus. Men jag gillar att ha så mycket som möjligt manuellt i husbilen. Den står trots allt mest still och automatik mår bra av att användas. Det är mao mindre som kan klydda!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
757
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast ev problem med släckta bakljus....det tolkade jag som..även i södra Sverige....och då är det ett flertal länder som har liknande förutsättningar...så nej....
Hur agerade de finländska EU politikerna?
Jag vet inte!
Alingsås ligger ju inte så långt norr ut...minns att jag var på badhuset där en gång....ok några år sen...
Det blir lite oklart vad " problemet " egentligen är!
För i # 35 står ju att man ska ha bakljus tända..då det krävs...mörker. dimma mm.
Nåja..jag är tacksam..för jag har lärt mig att jag behöver ett par bättre glasögon..polariserande...ev med lite gul eller grå färg i.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.532
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utveckling har både för- och nackdelar. Nackdelarna är väl när vi människor inte orkar sätta oss in i och faktiskt dra nytta av automatiken, när den funkar, och skippa den när vi själva är bättre. Jag har alltid min ljusomkopplare inställd på halvljus på personbilen. Då startat alltid belysningen med både halvljus och bakljus. Den släcker ändå belysningen när jag stannar. Jag drar ofta släp med personbilen och då ska man ha bakljus.

Men när vi kör med enbart personbil under de ljusare årstiderna har jag ljusomkopplaren inställd på auto. Automatiken är bra på att koppla in halvljus och bakljus vid behov, men det är jag som bestämmer.

Husbilen har ingen ljusautomatik. Normalbelysning är varsel. Behövs halvljus vid mörker och tunnlar måste jag slå över till halvljus manuellt, främst för att få bakljus. Men jag gillar att ha så mycket som möjligt manuellt i husbilen. Den står trots allt mest still och automatik mår bra av att användas. Det är mao mindre som kan klydda!
Jag tror att automatiseringen av bilarna är förslappande, den gör att man blir en slöare och mindre uppmärksam förare. Risken är stor att man går
över till att fingra på alla "finesser" som ofta är möjliga på displayen eller på telefonen, av ren uttråkning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kommer med en fundering. Har varit med om att vid dimma eller tätt snöfall i dagsljus-(solen kan vara stark ovan dimman eller snömolnet)-så klarar inte automatiken att växla över till fullt ljus så jag litar inte helt på den.

Jag "irriterade" mej på att mitt halvljus tänds i strålande solsken så här års, men är ganska säker på att det beror på den låga bländande solen, så man kan upptäckas lättare av mötande som bländas av solen, är det mulet dagtid så här års så väljer den drl fram/bak, men den är aldrig släckt fram/bak oavsett årstid, vilket jag tycker är fel på en del fordon som är nersläckta bak.
En del elbilar har dock fått extra belysning fram och bak, så det har nog inte med förbrukning att göra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.829
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag "irriterade" mej på att mitt halvljus tänds i strålande solsken så här års,
Upplever själv samma fenomen.

Ljussensorn i automatiken "tittar" upp på den blå himlen.
För sensorn är dock himlen kall och svart, inget som reflekterar ljuset ner i sensorn, "då sätter vi på ljuset".
Med mulet väder ser sensorn det reflekterade ljuset från molntäcket och uppfattar att det är ljust.

På kronografer för att mäta hastigheten på en kula, finns det skärmar över de optiska sensorerna.
Detta just för att en klarblå himmel inte är ljus nog för sensorerna.
Vid molntäcke behövs inte skärmarna.

1735906854465.png
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.532
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast ev problem med släckta bakljus....det tolkade jag som..även i södra Sverige....och då är det ett flertal länder som har liknande förutsättningar...så nej....
Hur agerade de finländska EU politikerna?
Jag vet inte!
Alingsås ligger ju inte så långt norr ut...minns att jag var på badhuset där en gång....ok några år sen...
Det blir lite oklart vad " problemet " egentligen är!
För i # 35 står ju att man ska ha bakljus tända..då det krävs...mörker. dimma mm.
Nåja..jag är tacksam..för jag har lärt mig att jag behöver ett par bättre glasögon..polariserande...ev med lite gul eller grå färg i.
Vad har min bostadsort med det här att göra? Tror du att jag bara kör bil/husbil där jag bor?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
757
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det handlar om huruvida du verkligen har rätt i att just svenska eu parlamentariker är ovanligt " dåliga" ? Jag vet inte hur de egentligen ställt sig till frågan? Men att köra utan tänt bakljus ger väl ett problem i mer än nordligaste Sverige.... jag menar att hela norra Europa också har mycket mörker både höst o vintertid...
Sen visar det ju sig att det är inte alls är meningen att köra på varselljus om det det inte är lämpligt...då ska man tända vanligt ljus och bakljus....
Så, jag tycker att du generaliserar väldigt...
Och vad är det för fel dessa svenska eu parlamentariker gjort? Vad borde de ha gjort för att göra rätt?
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.726
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Glöm dock aldrig, att du som förare alltid har fullt ansvar för att rätt belysning är tänd på ditt fordon, vid alla tillfällen. Automatik är inte någon allenarådande välsignelse, det är ett hjälpmedel. Men ett hjälpmedel som inte vid något tillfälle fråntar dig ditt ansvar som förare. Har du svårt att hantera ditt ansvar som förare, åk kollektivt! Punkt!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jamen, krinil, då måste ju folk läsa handboken till sin bil, och veta hur man gör....
Det gör ju inte folk och handboken är bland det första som försvinner...
I min handbok till V70 står det tydligt att alla system är förarassistanshjälpmedel och ersätter inte vad föraren måste göra, kunna och veta.
Dvs om jag backar på något i tron att backvarnaren tutar, så är ändå felet mitt.
Eller om nån inte se mig för att bakljuset inte var tänt, ja faktiskt så får man ändå inte köra på folk bakifrån......men baklamporna skall vara på om det är sämre sikt...det har föraren ansvar för.

Roysan
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
I mörker gör all fordonsbelysning att fordonet syns bättre men under dagsljus med nedsatt sikt pga. dimma eller nederbörd har jag ALDRIG sett något bakljus (dimbakljus undantaget) innan jag upptäckt en diffus kontur av ett fordon jag närmar mig bakifrån.

Har således inte förstått hysterin med bakljus dagtid.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
I mörker gör all fordonsbelysning att fordonet syns bättre men under dagsljus med nedsatt sikt pga. dimma eller nederbörd har jag ALDRIG sett något bakljus (dimbakljus undantaget) innan jag upptäckt en diffus kontur av ett fordon jag närmar mig bakifrån.

Har således inte förstått hysterin med bakljus dagtid.
Tyvärr brukar de med dimljus inte veta när dom ska vara på. Ofta man kommer ifatt bilar med dimljuset på när det är flera hundra meters sikt. De slår heller inte av dom när det blir bilar bakom. Det är ju endast den som kör sist i kön som ska ha det på.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.799
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Tyvärr brukar de med dimljus inte veta när dom ska vara på. Ofta man kommer ifatt bilar med dimljuset på när det är flera hundra meters sikt. De slår heller inte av dom när det blir bilar bakom. Det är ju endast den som kör sist i kön som ska ha det på.
De lamporna fyller en funktion rätt använda. Att hamna bakom en bil där man inte släcker dem tycker jag är bländande vid mörker. Ögonen ställer om och omgivningen syns sämre. Min upplevelse.
 
Toppen