Utveckling har både för- och nackdelar. Nackdelarna är väl när vi människor inte orkar sätta oss in i och faktiskt dra nytta av automatiken, när den funkar, och skippa den när vi själva är bättre. Jag har alltid min ljusomkopplare inställd på halvljus på personbilen. Då startat alltid belysningen med både halvljus och bakljus. Den släcker ändå belysningen när jag stannar. Jag drar ofta släp med personbilen och då ska man ha bakljus.Ps... skönt med riktiga bilar.... Alla mina tänder ljus både fram o bak. Ingen risk för att det ska uppstå något oklart... så ska det va...
Ps2 förmodar att snart kommer det bli möjligt...att mot betalning.. beställa ett tillägg på nya bilar just med den funktionen...att alltid tända ljus både fram o bak.... ungefär 2376 kronor kommer det att kosta.
Men när vi kör med enbart personbil under de ljusare årstiderna har jag ljusomkopplaren inställd på auto. Automatiken är bra på att koppla in halvljus och bakljus vid behov, men det är jag som bestämmer.
Husbilen har ingen ljusautomatik. Normalbelysning är varsel. Behövs halvljus vid mörker och tunnlar måste jag slå över till halvljus manuellt, främst för att få bakljus. Men jag gillar att ha så mycket som möjligt manuellt i husbilen. Den står trots allt mest still och automatik mår bra av att användas. Det är mao mindre som kan klydda!