• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Obehags-bländning !

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Förmodligen är strålkastare med LED, eller med HID (Xeneon) ljuskällor försedda med bättre optik än äldre med glödljus.
Dvs kanten där halvljuset slutar, mans er sitt eget ljus mot en vägg exvis, och är ofta upphöjt mot höger, sk asymmetriskt ljus.
Möter man en bil med denna kant, dvs har sitt halvljus lit för högt så bländas man.

Men skitig optik, dvs glaset framför ljuskällorna, förstör en stor del av ljusbilden, och det bländar.
Strålkastartorkare och spolning kanske bara smetar ut smutsen.

På en del bilar finns automatiska system som skall justera halvljuset beroende på last i bilen.
Min V70 har sådant, man ser det som att vid start och lyset mot väggen så höjs och sänks det till det blir "rätt".

Men detta system har en givare på bakaxeln som mäter hur mycket bilen är nedtryckt av last i bakluckan.
Låter ju bra....
Men man har hört talas om att denna givare går sönder rostar och inte funkar varvid det körs med fel ljusinställning.

Det finns således fler felkällor som gör att billjusen vara bländande.

Bilprovningen mäter ju halvljuset så att det står rätt. Man avvaktar nog för att se att det automatiska systemet reglerat rätt.

Rätt inställt och rengjort tycker jag inte man kan skylla på nymodigheten LED eller HID ljuskällor och tycka bara att det var bättre förr.

Ta en titt på lamporna vid bensinstationen för att se hur folk kör med dimmiga skitiga lyktor.

Klart att ljustemperaturen har betydelse, och LED och HID är ju över 5000 Kelvin.
De gamla glödljusen ser ut som om man ser genom solglasögon.



Bara för att nyansera lite...

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Felaktiga/olagliga led som halogen bländar nästan alltid, det kryllar av A-traktorer här, en hel del av dem har monterat sådana, men även äldre fordon så ser man tydligt att de bytt till felaktiga lampor, och får ett mycket bländande halvljus.

Vi har 3st fordon med led och adaptivt helljus, som sällan bländar på helljus, och absolut inte på halvljus, den äldsta min vardagsbil (Vito 2015) är "osmart" och styr inte bort ljuset från mötande utan bländar bara av när den upptäcker ett mötande fordon, så ibland hinner den mötande bli bländad och blinkar till, då bländar den av direkt. Den nyare (C200 2019) är "smart" och riktar om ljusbilden kontinuerligt, bländar sällan av, men några gånger på dessa år har mötande blinkat till då den inte upptäckt dem i tid.
På vår tredje (E300 2025) har den smarta belysningen utvecklats ännu mer, den har hittills på en månad inte bländat av en enda gång på landsväg, utan riktar om ljuset mycket snabbt vid möte. Den skickar även information i vägbanan med ljuset t.ex. ifall man närmar sig en kurva m.m.
Man har alltså helljuset aktiverat konstant på dessa fordon och bilarna sköter själv vart de ska rikta ljuset, med olika resultat som ovan.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
757
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag använder de gula glasögonen som minskar reflexer och bländningar. Jag tycker de är jättebra om de är av bra kvalité.

Egentligen är det detta som mest intresserar mig.... så har du mera att berätta..så lyssnar jag....jag har funderat på att hos en optiker beställa/ köpa " gulfärgade" glasögon i rätt styrka för mig så klart... jag tror att jag läste att de också ska va polaroid!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Mina progressiva (optikerslipade) solglassögon är polariserande, de är mycket behagliga för ögonen.

Jag fick dock lång näsa, jag måste vrida min Samsungplatta till porträttläge, annars ser skärmen svart ut genom glasögonen.
Något att kolla innan man skaffar polariserande glasögon.
Hehe... Upptäckte det för många år sedan när jag satt bakom ratten i husbilen med mina polariserande solglasögon och skulle kolla tiden, sneglade ner på displayen till Eberspächern och displayen var helt "död", tog en stund innan jag kom på att det berodde på solglasögonen. :oops:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag använder såna här solglasförhängen.
1pc high quality Unisex Clip-on Polarized Day Night Vision Flip-up Lens Driving Glasses UV400 Riding Sunglasses for Outside - AliExpress 34
Ligger ett par i varje bil etc.
Jag använder bruna linser.
Polariserande, vilket kan göra en del spratt, med skärmar och instrument i bilar. Eller när man tankar, syns inte displayen på bränslepumpen....
Men dessa är lätt att fälla upp vid obehov...

Men man sade, förr i alla fall, att gula skulle var bra vid dimma. På vissa militära optiska instrument finns gulfilter.
Jag tänkte skaffa några exemplar av gula, för dimma då.

Ett tag var det ju förbjudet att fiska med polariserande solglas, man ser genom vattenytan.....
Vilket är kul även om man inte fiskar.

Känner dock inget behov av någon färg för att minska bländning???

Men ett tag skulle man ju ha gula linser på billamporna, eller gula glödlampor, sen kom det blåa H1 - H4 glödlampor som skulle vara så bra.
Min åsikt är att så bretts spektrum som möjligt för att ögat kall se det mesta i synfältet.

Första gången jag skulle byta H4 i husbilen, fann jag att kablaget till höger halvljus hade brunnit.
En tidigare ägare hade satt dit 100 W H4 vilket hade gjort så att kablarna smälte ner, ja nära en bilbrand faktiskt.
Nya sladdar och sockel och 50 W så blev allt bra igen.
Fann prylarna i Jokkmokk den gången.....
Tur man har verktygslåda med....

Men 100 W glödlampor är ett sätt att åstadkomma bländande ljus då det skapar ett imskikt på reflektor och lins, när det blir varmt.

Oj nu hamnade vi lite lite utanför trådens start.


Roysan
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
757
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inte alls utanför ämnet...det brukar jag va mycket bättre på...
# 11 är intressant... jag behöver endast glasögon på långt håll..ser bra på nära håll.... så min fråga blir...det kanske räcker med polariserande glasögon? Ger det gula glaset nån ytterligare fördel?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.532
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte alls utanför ämnet...det brukar jag va mycket bättre på...
# 11 är intressant... jag behöver endast glasögon på långt håll..ser bra på nära håll.... så min fråga blir...det kanske räcker med polariserande glasögon? Ger det gula glaset nån ytterligare fördel?
När jag kör i dimma, duggregn och snöfall upplever jag en avsevärd förbättring av kontrasten med gula glas.
Mina kommer från optikern och är optiskt korrekta, med riktiga glas. Jag tror att det är en avgörande faktor för att
få bra funktion.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Sen har vi ju de som kör med felmonterade lampor, dvs de har lyckats mixtra in H4 lamporna uppochner.
Då bländar ena halvljuset rejält.
Med milt våld går det mesta, dvs att få in glödlampor uppochner, eller vridna ett karts varv, eller bara lite snett så att de fokuserar fel.
Med rejält våld löser man det mesta. Ja järntråd och eltejp löser många problem, tillfälligt i alla fall.

Ofta möter man bilar med bara en lampa lysande, dagens bilar har väl larm ifall en ljuskälla skulle gå sönder, men ändå kör dom???

I äldre bilar kunde man själv justera halvljusens läge, med skruvar, detta går att göra fel.
Och som vår bekante Muhrphy sade, finns det et sätt att göra rätt och en miljon sätta tt göra fel så blir det fel. Funkar även baklänges, finns det en miljon sätt att göra rätt, och ett sätt att göra fel, så blir det fel.

Justerskurvarna kan ha rostat, och med våld förstörs skruvspåret, så det går inte att ställa in ljuset.
Ja vem har en smörjkanna numera, som kunde löst problemet.
Nu får man köra med förstörda justerskruvar till besikningen....

Visst är det viktigt att själv kunna se i sin egen ljuskällas sken.

Roysan
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.025
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Bonusgrabben kör Polestar och han får hela tiden tända helljuset i mörkret för att visa mötande bilist att han kör på halvljuset då mötande bilist tänder helljuset mot honom.

Han tycker det är svinjobbigt, så det bästa är att blända alla som bländar med sitt halvljus. Dock tycker han att halvljuset är superbra.:msn_wall:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
878
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Bonusgrabben kör Polestar och han får hela tiden tända helljuset i mörkret för att visa mötande bilist att han kör på halvljuset då mötande bilist tänder helljuset mot honom.

Han tycker det är svinjobbigt, så det bästa är att blända alla som bländar med sitt halvljus. Dock tycker han att halvljuset är superbra.:msn_wall:
Just Tesla lär ha mer bländande ljus än många andra. Bara ett exempel efter googling:
Störande strålkastare hos Tesla – de bländar
 
Toppen