• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nytt sätt att kapa bilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
VARNING FRÅN POLISEN!!!
(Inte ett skämt) Se upp alla! Snälla, håll detta cirkulerande ..
Detta gäller alla både kvinnor och män....
Om du ser ett papper på bakrutan på din bil - då kan detta vara ett nytt sätt att göra bilkapningar

Du går till din bil på en parkeringsplats, du låser upp bilen och sätter dig i den. Du startar motorn och lägger i backen. När du tittar i backspegeln för att backa ur din parkeringsplats, märker du ett papper fastnat i mitten av bakrutan.
Då lägger du i friläget och går ut ur bilen för att ta bort papperet (eller vad det nu är) som hindrar vyn. När du når baksidan av din bil, det är då bilkapare kommer från ingenstans, hoppar in i bilen och tar den. De slår praktiskt ner dig när de åker iväg med bilen. Och gissa vad, mina damer och herrar? Jag slår vad om din plånbok är fortfarande i bilen. Så nu har bilkaparna din bil, din hemadress, dina pengar och dina nycklar. Ditt hem och hela din identitet är nu äventyrat!
( lämna aldrig nycklarna eller väskan kvar i bilen )

Vi måste akta oss för detta nya system som nu används.
Om du ser ett papper sitter fast på bakrutan, så bara köra iväg. Ta bort papperet senare. Och vara tacksam att du läst detta e-postmeddelande.
Jag hoppas att du kommer att vidarebefordra detta till vänner och familj, särskilt för kvinnor. En väska innehåller alla typer av personlig information och identitetshandlingar, och du verkligen inte vill att det ska hamna i fel händer.
Tänk på att detta kommer hit och berätta för alla dina vänner

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Nytt sätt att kapa bilen?

Angriparens uppfinningsförmåga sinar aldrig. Det kommer hela tiden nya metoder att rubba besittningsrätten.

Om man är på fel plats vid fel tidpunkt är det svårt värja sig.

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023

Samtidigt blir det problem rent juridiskt.
Jag har lämnat bilen med motorn igång olåst mm.
Vad säger försäkringsbolaget?

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

VARNING FRÅN POLISEN!!!
(Inte ett skämt) Se upp alla! Snälla, håll detta cirkulerande ..
Detta gäller alla både kvinnor och män....
Om du ser ett papper på bakrutan på din bil - då kan detta vara ett nytt sätt att göra bilkapningar

Du går till din bil på en parkeringsplats, du låser upp bilen och sätter dig i den. Du startar motorn och lägger i backen. När du tittar i backspegeln för att backa ur din parkeringsplats, märker du ett papper fastnat i mitten av bakrutan.
Då lägger du i friläget och går ut ur bilen för att ta bort papperet (eller vad det nu är) som hindrar vyn. När du når baksidan av din bil, det är då bilkapare kommer från ingenstans, hoppar in i bilen och tar den. De slår praktiskt ner dig när de åker iväg med bilen. Och gissa vad, mina damer och herrar? Jag slår vad om din plånbok är fortfarande i bilen. Så nu har bilkaparna din bil, din hemadress, dina pengar och dina nycklar. Ditt hem och hela din identitet är nu äventyrat!
( lämna aldrig nycklarna eller väskan kvar i bilen )

Vi måste akta oss för detta nya system som nu används.
Om du ser ett papper sitter fast på bakrutan, så bara köra iväg. Ta bort papperet senare. Och vara tacksam att du läst detta e-postmeddelande.
Jag hoppas att du kommer att vidarebefordra detta till vänner och familj, särskilt för kvinnor. En väska innehåller alla typer av personlig information och identitetshandlingar, och du verkligen inte vill att det ska hamna i fel händer.
Tänk på att detta kommer hit och berätta för alla dina vänner

Är skeptisk till denna varning tror det är en Internetskröna !!
Berätta gärna var du har lässt denna "Polis-varning" och vilken Polis som gett ut denna varning.

Piraten

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Jag har ett liknande exempel som hände i Vimmerby för några år sen. En vän hade lånat en släpkärra av en bilplåtslagare. När han lämnade tillbaka kärran och backat in den i verkstadsporten och kopplade loss den från bilen hörda han bara ett stort motorvrål och bilen försvann bakom ryggen på honom. Naturligtvis låg plånboken kvar i bilen och tjuven hann även tanka en gång på kortet samt länsa den på kontanter och kort. Bilen återfanns efter någon vecka en "full tank" bort. I det här fallet tog försäkringsbolaget kostnaderna för stölden. Det anses väl inte rimligt att man måste skydda sig från sådana händelser. Man kan väl säga att tillfället gör tjuven i just det här fallet.

Jag kan i alla fall lova er att vännen är noggrann numer när han måste gå ur bilen.

Bertil

F

F.d. 55554

Guest

Som Knarrevik skrev så kom den på FB!
Men det skadar inte att vara på sin vakt alltid!

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023

I Trafikförordningen par. 50 står det
"att förare av motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan"

Sedan hur man har vidtagit lämplig åtgärd det är väl ett fall för försäkringsjuristen att bedöma kan jag tänka mig
Per

F

Floryd

Guest

Alla som inte har nån bakruta räcker upp en hand.
:)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Alla husbilsägare som även har en personbil (med bakruta) räcker upp den andra handen.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

När du parkerat din bil och återvänder efter att ha handlat eller uträttad dina ärenden. Från vilket håll går du till din bil - framifrån eller bakifrån?

F

Floryd

Guest

Grejerna skall väl troligen in i skuffen dessutom?

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Denna varning har cirkulerat på Facebook en längre tid.
Jag har inte sett det i någon tidningsnotis och undrar därför om också detta är en skröna?

Nej det kan nog vara sant med bilen.
Men en sak vet jag är sant om du kollar brevlådan och du hittar en tejpbit på brev lådan så ta bort den.
Då har någon kollat huset om inbrott är möjligt. Hus utan larm tar de före ett larmat objekt.
2179:music-icon::yes::wideeyed:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Inte för att jag brukar skriva särskilt mycket på detta forum nu mera, men nu måste jag bara.....Hur det än ligger till med skröna eller ej, varför inte bara tacka någon som vill varna oss för dessa otrevligheter. Kan själv mycket väl tänka mig att sådant kan hända.
Tack för varningen! Jag skall lägga den bland andra bra att ha/veta grejer. :msn_gift:

Hälsningar Kerstin

L

Logitech

Guest

Det är tragiskt! Det finns inget som heter ärlighet och hänsyn till andra människor längre. Dessa ligor är beredda att göra vilka brott som helst för att komma över andras pengar och ägodelar! Spö och livstids utvisning är det som gäller för skitstövlarna. Själv har jag ett basebollträ i husbilen,och slår gärna hårt med det vid en situation,där någon försöker själa något av mej! :aja:

Logitech

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Egentligen ska man inte behöva låsa vare sig bil eller cykel för det är i lag förbjudet att stjäla :D:D:D men med dagens milda straff har vi gett dom kriminella makten i samhället så vi måste låsa allt vi äger och har för att behålla det . En bilstöld räknas inte ens av polisen som något större lagbrott dom brukar släppas efter ett synnerligen kort förhör för att sedan efter upp till ett års väntan hamna i tingsrätten som i stränga fall kan döma ända upp till 40 timmars samhällstjänst , hemska tanke :D:D:D:D Har poliser i släkten som berättar vad som sker och det är rena skämtet idag med rättsväsendet. Ungdomar kan stjäla ganska många bilar innan rättsmaskineriet vaknar och då är det för sent för många är då redan inne i kriminaliteten. Första tillgreppet skulle straffas synnerligen strängt så att samhället säger ifrån direkt.
Man skall från början lära sig att skilja på mitt och ditt..

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det har inget att göra med straffets längd att folk stjäl, lika lite som det är dödsstraff för mord på vissa håll!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen